Jump to content

problemer med lading av halv auto 308win


joakimB

Recommended Posts

Hei!

Trenger en rådslagning her.

Skulle lade opp patroner til min Browning Bar i 308 win.

Vurderte å kun necksize.

Sizet 5hylser og satt i kuler i disse.

Satte de inn i magasinet og matet de kjapt og og brutalt gjennom mekanismen(simulerte en rask serie) for å sjekke at de kammret og matet greit.

 

Det funket fin, men så målte jeg hylsene og kunne registrere at patron lengden hadde økt med opp imot 1mm.

 

Konkluderte med dårlig kulehold og slipte ned mandrellen i min Lee collet neck sizer ned til 7.55 mm.

 

Føltes ut som kuleholdet ble betraktelig bedre etter dette, men fortsatt ble patron lengden endret etter test mating gjennom mekanismen.

 

Gir Lee collet neck sizer jevnt kule hold i hele halsen eller "biter" den bare helt i munningen?

Målt innvendig diameter i hylse hals var ganske nøyaktig 7.55mm dette burde jo gi godt kule hold?

 

Er det mulig å crimpe kuler uten crimp rile?

 

Takk for all hjelp

Skal til Polen på nyåret så håper å kunne lade gode patroner før det!

 

Mvh Joakim

Link to comment
Share on other sites

Mandrellen i min Lee collet 30-06 er slipt ned til 7,65 mm. Da sitter kulene fast i hylsene når kuleholdet er på ca 8mm.

Dette ble brukt i Browning Bar helt til at jeg hadde et par episoder med at tomhylsa satt så fast i kammeret at utdrageren rev av rimmen på hylsa. Kjedelig når man står på villsvinpost i utlandet...

Så nå er det helpressing og ca 8mm kulehold som gjelder for meg.

Link to comment
Share on other sites

Ei .30 kaliber kule er rundt 7,82-83 mm. Anbefaling fra verktøyprodusentene er ofte et kulehold på i området 1-2/1000" dvs 2,5-5/100 mm. Etter min mening for lite på ammo som skal brukes i jaktsammenheng, dvs skal håndteres og kanskje kamres mange ganger, inn og ut av magasin osv. Om en kjøper nye hylser vil en se at kulehold på disse er bedre. Sist jeg sjekka på nye Normahylser var det ca 1/10 mm kulehold hvilket jeg synes er mer passe til slik bruk. Bruker gjerne å justere ekspander, evt bushing til et hold på i området 7-10/ 100 mm. Dette holder feks til .300 Win mag og 180-200 gr kuler uten krymping.

 

Lee anbefaler å ikke justere ned doren på colletdia med mer enn 1/1000" fordi en da vil få en konisk form på hylsehalsen, da klemhylsa ikke blir justert tilsvarende. Det kan derfor være kinkig å få ønsket kulehold med disse diene uten at halsen blir trangere mot munningen. Om dette har noen praktisk betydning skal jeg ikke si noe om. Holder på å eksperimentere med det selv, men har ingen konklusjon så langt.

 

Ikke bland hals og helpressing med kulehold.

 

For øvrig så kan kulehold sjekkes og sammenlignes ved hjelp av en vanlig kuleutdrager, type hammer. Jeg ønsker at det gjerne skal være minst en 2-3 skarpe rapp med hammeren før ei normaltung jaktkule kommer ut.

Link to comment
Share on other sites

 

Ikke bland hals og helpressing med kulehold.

.

 

 

Meg du henviser til?

 

Det jeg mener sagt på en enklere måte: IKKE halspress hylser til halvauto som krever sikker funksjonering. Med 8 mm kulehold mener jeg av mangel på riktig ord at hylsehalsen bør ha ca 8mm grep om kula, (kula 8mm nedi hylsa) ved 30.caliber og halvauto.

Kort friflukt er bare å glemme for de 2 Barene jeg lader til, da kammrene er svært lange. Viktigere at kulene ikke kryper ut av hylsene sine. Har prøvd...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...