Jump to content

Mauser kaliber


ejahre

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har søkt om å få ta over mauseren fra faren min, men politiet er ikke fornøyd når jeg skriver at kal. er 7.92

De sier dette også kan være 8mm, og vil derfor ikke behandle søknaden min før jeg oppgir riktig kal.

 

Jeg tok derfor å søkte litt rundt på nettet, men slik det ser ut på mine søk, så virker det som om 7.92 kun er 8mm.

Tar jeg helt feil? Hvis ja, kan noen hjelpe meg med hvilket kaliber som blir riktig å nevne?

 

"The 7.92×57mm Mauser (designated as the 8mm Mauser or 8×57mm by the SAAMI [2] and 8 × 57 IS by the C.I.P.[3]) is a rimless bottlenecked rifle cartridge"

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skriver at den er 7.92 x 57, så vil nok politiet godta dette. Litt av grunnen til at de er vanskelige med kaliberbetegnelsen, er fra den tida det var vanskelig å få to våpen i samme kaliber. Da var folk kreative og søkte på ei rifle i 7.92, ei rifle i 7.92 x 57, og ei rifle i 8mm.

Link to comment
Share on other sites

Ville skrevet 8x57, alterativt 8x57 IS. Alt som har med denne patronen å gjøre, feks ammo, verktøy bruker denne betegnelsen i dag. Amerikanerne kaller den gjerne 8x57 Mauser (egentlig feil da den ikke har noe med Mauser å gjøre), men det er ikke vanlig på denne siden av dammen.

Link to comment
Share on other sites

Patronen heter 8x57 IS. Ved en feillesing kom den til hete 8x57 JS her i landet. Amerikanerne er noe for seg selv når det gjelder europeiske kaliber og patroner (sine egne også for den saks skyld) så ikke tenk for mye på de. Se hva som står på faderens våpenkort og bruk den samme betegnelsen på søknaden din.

Link to comment
Share on other sites

Vel, hvis den er registrert så er det jo naturlig å bruke samme kaliber på søknaden som i våpenkort. I gamledager brukte en gjerne 7.92 som kaliber. Riktig benevnelse i dag er 8x57 js.

 

Er rifla ikke registrert burde en kanskje revurdere hvorvidt en ønsker fortsette denne prosessen. Kanskje lurere å selge rifla i deler å kjøpe noe registrert i steden? Legger merke til at de ikke registreringspliktige delene selges til priser som tilsammen overgår det en ville måtte betale for et komplett registrert våpen.

 

En må vel regne med at sjansen for å få registrert en uregistrert mauser er relativt liten..

Link to comment
Share on other sites

Så lenge de ikke har behandlet søknaden så må en vel strengt tatt regne med at de ikke vet hvorvidt våpenet er registrert eller ikke. Våpenkontoret vil ikke se dette før søknaden har blitt godkjent og våpenet skal føres over fra gammel eier til ny eier.

 

Edit: spørsmålet var forøvrig rettet til TS.

Link to comment
Share on other sites

I gamledager brukte en gjerne 7.92 som kaliber. Riktig benevnelse i dag er 8x57 js.

Vi er tydeligvis ennå ikke enige om at riktig patronbetegnelse er 8x57 IS. Det er forøvrig en forkortelse for Infanterie Spitzgeschoss og ble tatt i bruk da kulediameten ble økt til 8,2 mm. Hvorfor den gotiske I er så seiglivet er ikke godt å forstå.

Link to comment
Share on other sites

Det var da jævlig så mange kverulanter her i dag da.

 

Norma bruker 8x57 JS som benevnelse. At tyskerne egentlig skrev IS er like mulig som det er likegyldig. I tilfelle noen mener at Norma tar feil når de bruker JS så må de gjerne ta denne diskusjonen med Norma.

Link to comment
Share on other sites

Det var da jævlig så mange kverulanter her i dag da.

 

Norma bruker 8x57 JS som benevnelse. At tyskerne egentlig skrev IS er like mulig som det er likegyldig. I tilfelle noen mener at Norma tar feil når de bruker JS så må de gjerne ta denne diskusjonen med Norma.

 

Så tar du diskusjonen med Blaser, Partisan, RWS osv? :mrgreen:

De kaller den 8x57is :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det var da jævlig så mange kverulanter her i dag da.

 

Norma bruker 8x57 JS som benevnelse. At tyskerne egentlig skrev IS er like mulig som det er likegyldig. I tilfelle noen mener at Norma tar feil når de bruker JS så må de gjerne ta denne diskusjonen med Norma.

 

Så tar du diskusjonen med Blaser, Partisan, RWS osv? :mrgreen:

De kaller den 8x57is :wink:

 

 

Hadde egentlig droppet denne men klarte ikke å la være :roll:

 

https://rws-munition.de/en/rws-hunting-area/rws-hunting-ammunition/rws-centerfire-rifle-cartridges-for-hunters.html#!0/40/9

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...