Jump to content

For rask nedkjøling av skutt vilt og pels på kjøttet


omb

Recommended Posts

Hei,

 

Skjøt et rådyr for en liten uke siden som jeg flådde samme kvelden og hengte opp i et kjølerom på ca 9 grader. Fra dyret ble skutt til det hang på kjølen gikk det ca 2-2.5 timer. Leser diverse plasser at kjøttet må for all del ikke kjøles ned før døsstivheten er oppnådd i hele viltet, og lurer dermed på om jeg har gjort noe veldig galt og at kjøttet mitt vil bli seigt?

 

I tillegg var pelsen på dyret(årets kje) veldig løs. Hvorfor "mister" dyret pels på denne årstiden? Dette resulterte ihvertfall i, med min litt uerfarne flåing, at slaktet var ganske godt tildekket av pelshår. Har jo også fått med meg hvor kritisk det er, ifølge noen hvertfall, å skylle viltet med vann, og derfor gjorde jeg ikke det før jeg hang det opp. Hårene sitter nå ganske godt fast i kjøttet og lurer dermed på hva som blir best å gjøre videre. Kan jeg skylle det når jeg parterer det? Da skal jo bare kjøttet fryses ned etterpå, slik at det vil jo ikke være noe fare for bakterieutbredelse? Evt noen andre gode metoder for å fjerne hårene?

 

Vil bare legge til at jeg vet at jeg burde utført en bedre jobb under flåingen for å ungått at hår i det hele tatt skulle kommet på kjøttet :D

 

Takker for alle svar!

 

Hilsen en uerfaren storviltjeger.

Link to comment
Share on other sites

Går sikkert bra. Tar litt tid før tempen går ut av de grovere deler som lår. Vil alltids bli litt hår selv om en skal unngå kutte pels med kniven. Disse skrapes rimelig greit vekk med kniven før overflaten tørker, men ikke senere som du har erfart. Hår på kjøttet er nok mer udelikat enn det er en helserisiko. Om en skrubber vekk hår fra et kjøttstykke med vann rett før varmebehandling kan jeg ikke se at dette heller utgjør noen helserisiko.

Link to comment
Share on other sites

Går sikkert bra. Tar litt tid før tempen går ut av de grovere deler som lår. Vil alltids bli litt hår selv om en skal unngå kutte pels med kniven. Disse skrapes rimelig greit vekk med kniven før overflaten tørker, men ikke senere som du har erfart. Hår på kjøttet er nok mer udelikat enn det er en helserisiko. Om en skrubber vekk hår fra et kjøttstykke med vann rett før varmebehandling kan jeg ikke se at dette heller utgjør noen helserisiko.

 

 

Takk for svar.

Vil det være med å begrense seigheten å la det henge lengst mulig? Leser at mange henger viltet lenger enn 40 døgngrader. Isåfall, hvor lenge kan jeg la det henge? Kjøttet ser helt fint ut og dyret ble skutt/vommet uten at noe annet en blod kom i kontakt med kjøttet.

Link to comment
Share on other sites

Mørning er en del av nedbrytningsprosessen (at kjøttet råtner)

Jo lengre møring jo mørere blir kjøttet..

I tørt klima og konstant temperatur, så er det som regel ingen problem å mørne over 40 døgngrader.

Om et rådyr, og i alle fall et kje trenger over 40 døgngrader er en annen sak.

Om jeg har mulighet, så ettermørner jeg ferdig vakumpakket kjøtt i kjøleskapet etter nedskjæring. Men jeg jakter elg og det pleier å bli litt større kvanta med kjøtt enn rådyr.

Kjøttdeig og steik går rett i fryseren, bare biffen som blir ettermørnet

 

Skjærer du ned rådyret ditt etter 40 døgngrader gjør du ingenting feil.

 

Om du skal mørne lenge, så følg med på kjøttet, lukt på det. De fuktige plassene begynner å lukte først :)

Link to comment
Share on other sites

Møring er første del av nedbrytelsesprosessen
Det har du helt rett i, men du setter i parantes
at kjøttet råtner
Det er ikke korrekt. Mørning og råtning er to helt forskjellige ting. Mørningen er omdannelse av glykogener i muskelaturen ved hjelp av enzymer, mens råtningen forårsakes av bakterier. Ved frost- og for kjapp nedkjøling- stopper mørneprosessen- og kjøttet blir seigt. En bør derfor ikke sende viltkjøttet rett i kjølerom, ideelt bør det kjøles ned til 12-18`C, inntill rigoris mortis har inntruffet, deretter holdes på en 4-7`C i minimum 40 døgngrader. Det er altså ingen vits i å ta opp fryst kjøtt å prøve å mørne dette senere. Ved lave temperaturer kan det også være lurt å beholde skinnet på frem til slaktet skal parteres slik at det ikke tørker ut.

Noen enkle tips: http://hjortevilt.no/jakt/abc-for-viltkjott/tips-om-kjottbehandling/#.VmCi6k3lvIU

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ved etpar anledninger kjøpt med meg et slakt eller to etter jakt (råbukk) i England. Begge gangene har kjøttet ved servering vist seg å være i overkant mørt, nesten grynete. Standarden der borte er at skrotten går rett på en temmelig kald kjøl (4-5 grader) umiddelbart etter at det har blitt rengjort, og sjelden mer enn 2 timer etter at det har blitt skutt.

En erfaren jeger jeg kjenner mener "gryningen" skyldes at skrotten kjøles ned for fort og for hardt, og heller burde hengt inne på slaktehuset utenfor kjølen en lite døgn før det kjøles helt ned.

Jeg har kun opplevd denne spesielle konsistensen på 3 dyr fra England, og aldri på noen av de jeg har skutt og slaktet her hjemme.

Anyone?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...