Jump to content

Magnum kaliber - Opplevd rekyl


jjrckd

Recommended Posts

La oss prøve å se dette fra motsatt side, kanskje det gir oss noen flere svar. Smerterespons er ikke umiddelbar, jeg vet ikke hvilken responstid de sensoriske nervene har, men signalhastigheten ligger på ca 20m/s. Så med 25cm signalvei vil det ta 12ms for signalet når hjernen. Alle indreballistiske effekter (med mulig unntak av en lyddemper) skjer i løpet av 2ms. Er det da mulig å føle forskjellen? Det jeg kan forstå av info om balansesystemet tilsier at vi kan reagere på signaler opp til noen titalls hertz, 10hz tilsier en responstid på rundt 10ms. Så ut fra det virker det ikke som om vi kan føle evt overføring av energi til kraniet heller.

 

Jeg kan ikke påstå at folk tar feil, jeg har også en subjektiv følelse av å merke forskjell. Men jeg har ikke gjort en blindtest, og jeg sliter med å se hva som faktisk kan være årsaken til noen følbare forskjeller.

Link to comment
Share on other sites

Fra kulen settes i bevegelse og til alle gasser og faste produkter er ute av løpet går det maks 3 ms før all impuls er overført til våpenet. På den tiden rekker ikke våpenet å bevege seg så langt at det blir overført noe impuls til skytter, litt komprimering av klær og kjøtt er vel maks. Respons på skytrteren kommer senere.

Ved magnumkalibre med høyt munningstrykk vil bidraget fra kruttgassene bli relativt sett høyere enn for normalkalibre med mindre krutt og lavere munningstrykk. Det vil skytteren merke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...