Jump to content

Spesialpistol Ervervelse


Aleksander1

Recommended Posts

Hvis man godtar å vente et år uten å løfte en finger så må man også sette noe på egen kappe. Det finnes faktisk ting en kan gjøre, selv om det selvfølgelig ikke burde vært nødvendig. Og selv om en ender opp med å bruke mer energi på å klage kan det jo hende at en setter en ny praksis som en selv og andre kan dra nytte av fremover. Og man kan lage et virkelig rabalder av klare brudd på forvaltningsloven om man prøver.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg skal levere en klage basert på dine skriverier der jeg ber de forholde seg til loven og ikke synsing.

Den havner nok i søppelbøtta sammen med de som andre har levert.

 

Mange ser nok dessverre det at ting som dette kan ta mer tid enn det er verd, gidder ikke vente 6mnd+ selv om man vet man har rett, og i samme slengen kanskje havne i dårlig lys hos sitt lokale kontor også, og derfor velger å prøve å finne en annet metode, som å søke på noe annet eller finne måter å omgå litt reglene, f.eks søke våpen inn i annen kategori, f.eks via praktisk og benytte våpenet OGSÅ til felt dersom man egentlig allerede har et brukbart feltvåpen men ikke aktivitet nok til reservevåpen. Spesielle våpen som spesial gjør dette ikke fullt så lett igjen da.

Link to comment
Share on other sites

Trenden ha dessverre vært slik at mange får som svar når de leverer søknader

"trenger du virkelig denne da?" og typisk til førstegangssøkere som søker på en .22 banepistol er svaret ofte i skranken "vi må jo ha mer dokumentasjon og være sikre på at du kommer til å fortsette"

Hvem kjøper et banevåpen til 20k som førstegangspang og stuer det vekk da?

 

Skjønner meget godt at enkelte bare gir opp og mister piffen.

Forvaltningsfeil?

Nei er nok mer ekstrem trynefaktor og sivil saksbehandler som leker politi.

Link to comment
Share on other sites

Trenden ha dessverre vært slik at mange får som svar når de leverer søknader

"trenger du virkelig denne da?" og typisk til førstegangssøkere som søker på en .22 banepistol er svaret ofte i skranken "vi må jo ha mer dokumentasjon og være sikre på at du kommer til å fortsette"

Hvem kjøper et banevåpen til 20k som førstegangspang og stuer det vekk da?

 

Skjønner meget godt at enkelte bare gir opp og mister piffen.

Forvaltningsfeil?

Nei er nok mer ekstrem trynefaktor og sivil saksbehandler som leker politi.

 

Pratet akkurat med tidligere saksbehandler på mitt kontor, hun opplyste at de (i hvertfall før) ville kun godta 2 søknader fra førstegangsskyttere, da de så at mange søkte på flere "bare" for å gjøre det når de først fikk mulighet, for deretter å ha tilnærmet ikke eksisterede aktivitet. Dersom de kunne vise til god aktivitet ved første søknad så de bort ifra dette. Og dersom de fikk mer aktivitet var det da bare å søke igjen.

 

STRENGT talt har de vel ikke helt lov til dette, ser jo godt poenget, men ingen hjemmel som de kan henge denne på. De vet vel godt at dersom man kommer med 4 stk søknader som førstegangssøker og rekreasjonsskytter så skal alle 4 søknadene gå glatt gjennom.

Link to comment
Share on other sites

Forvaltningsfeil?

Nei er nok mer ekstrem trynefaktor og sivil saksbehandler som leker politi.

 

Og det er nettopp i trynefaktoren vi mener at saksbehandlingsfeilen du sier du opplever ligger!

 

Forvaltningens oppgave er å behandle søknader etter gjeldende rett- gjør den ikke det er det grunnlag for klage.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp, dessuten kan de enkelt følge opp nye skyttere første året mtp aktivitet dersom de ønsker, det er ikke noe stort problem å kreve enkel dokumentasjon på aktivitet selv om de ikke har hjemmel for det, ennå. Om man har en eller fire våpen er uvesentlig, men i rundskrivet står det jo litt om akkurat det.

Det er mange tilfeller der noen melder seg inn i klubb, deltar aktivt frem til de får innvilget en søknad på sin etterlengtede 9mm og deretter ser man de aldri igjen.

 

Selv har jeg ikke opplevd problemer med søknader, men det er jo litt pussig at noen med rent rulleblad, mye aktivitet og medlem i nesten to år sliter med søknadene sine.

Tror jeg skal levere et par søknader mest for gøy på spesialpistol/revolver da jeg ikke har det pr i dag.

Skal stå klar med stoppeklokka.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vet ikke helt hva som skjedde med tråden men mange inlegg er borte.

 

Uansett, leverte inn klagen fredag 26.02.2016. Er det slik at jeg skal ha svar på den også innen 3 uker i forhold til Forvaltningsloven? Går ut i fra at jeg ikke hører noe før den tid, så jeg må vite når jeg må purre på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...