Jump to content

Har sendt forespørsel til politet om rep. treverk


Tomas

Recommended Posts

Har sendt spørsmål til politet om hva som må til for at jeg kan utføre arbeider på treverk på jakt og konkurransevåpen for andre/kunder. Spesifiserte hva jeg har kunnskap å drive med dette, relevant utdannelse, sikkerhet i mitt hjem ( såsom forsikringsgodkjent våpenskap og alarm ) hvor dette kan foregå er også ført opp.

 

Ble opplyst av person innen bransjen at til dette trenger du godkjennelse, andres erfaring er av interesse, og om hvordan man bør gå frem ovenfor myndigheter. Eventuelt hva det kan koste.

 

Går ut i fra at politet ikke ser forskjell på metallarbeide og trearbeide, sålenge det er relatert til våpen, så jeg må nok sluses igjennom samme søknadsprosess.

Link to comment
Share on other sites

I forhold til våpenloven er et skjefte å betrakte som et hvilket som helst annet trestykke. Rifleskjefte, reisverk, bordkledning eller vedskier trenger ingen godkjenning for å jobbes med som privatperson. Om du skulle lage et komplett skjefte fra bunn av mot betaling er trenger du heller ingen godkjenning . Skjefte er ingen registreringspliktig våpendel. Hvem i all verden har påstått at du trenger dette?? Vedkommende må ha liten kjennskap til våpenloven......

Link to comment
Share on other sites

Riktig som vavlo sier. Om han kun får overlevert skjeftet er det å regne som en planke eller en vedkubbe. Følger derimot vitale våpendeler med, er det et våpen.

 

Jeg vil tro at skal en regelmessig ta imot og oppbevare andres våpen over tid, vil det kreve en eller annen form for tillatelse.

Link to comment
Share on other sites

Har sendt spørsmål til politet om hva som må til for at jeg kan utføre arbeider på treverk på jakt og konkurransevåpen for andre/kunde

 

M67: Dette gjelder kun for skytevåpen og våpendeler, kolber er ikke regulert. Så alt man må ha er utlånserklæring for våpenet.

Ja, det kan hende, men i lov og forskrift står iallefall det som politiet bør forholde seg til.

Dersom TS skal overta og ha i sin besittelse, hele våpen for å arbeide på stokken så er jeg temmelig overbevist om at det kommer under : "tilvirke, utføre reparasjon, deaktivering av skytevåpen/våpendeler og tilvirkning av ammunisjon" og er bevillingspliktig. All den stund stokken er en del av våpenet så lenge de er skrudd sammen.

Her kommer jo også regler for oppbevaring, alarm, osv. Dersom man får et tyveri av en rekke av andre folk sine våpen som man driver og spikker på, uten å ha det formelle i orden, så forutser jeg en del plunder og heft...

Det alene er god grunn tilå sjekke det ut med Politiet, og få noe skriftlig, om det så kun sier at man ikke trenger noe skriftlig :roll:

Har han kun stokken i sin besittelse, så er den for en planke å regne, og man kan ha huset fullt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...