Jump to content

Langdistanse patron for 9.3


357

Recommended Posts

Norma har kommet med en patron som gir en 9.3x62 god rekkevidde og med ballistikk som en 308 etc. Patronen heter Ecostrike og er på 225 grain 14.6 gram.

 

Vanligvis så har jo kuler til 9.3 vært uten boattail og hatt en litt mer rund spis, unntaket er Nosler AccuBond på 250 grain med BC på hele 0.494. Men generelt har vel ikke akkurat 9.3x62 hatt rykte på seg for å være et kaliber for lenger distanser. For å teste den nye patronen så hentet jeg inn Normas eget ballistikkprogram for å sammeligne med noen påpulære jaktpatroner for 308 og 6.5

 

vnkppw.jpg

 

Den røde kurven er for 9.3x62, gul er 308, orang er 6,5 og den blå er en vanlig 9.3 patron (Jaktmatch)

 

2s6r4b9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det har noen sammenheng, men russerene har/hadde ett eller skarpskyttersystem på 9.3 kulediameter som de vel brukte som vi bruker .338 Lap Maggen, kan jo tenkes at noen har fått tak i prosjektiler og tenkt litt nytt? Montro om det var en patronlengde på 74/76 mm eller noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke det fryktelig dyrt?

 

Norma jakt ammo er nesten alltid dyr. Ellers føler jeg at dette er en patron kanskje lagd for USA (California), til bruk der hvor det i enkelte stater er forbud mot å bruke bly kuler. Jeg håper Uansett at Norma kommer med en kule av bly som er billig og i samme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...