Jump to content

Det ultimate kombinasjonssikte!


Optifade

Recommended Posts

Hei

Er veldig i tvil hvilke sikte som vil dekke mine behov best?

Skal ha et sikte til langhold/skumringsjakt.

Er begynt å int meg veldig i temaet "langhold" derfor vil jeg ha et sikte som er enklest mulig å bruke til det formålet.(500meter og lengre)

Har forkastet såkalte mildot sikter bare så det er sagt :D og jeg er ikke så veldig glad i amerikansk optikk.

For meg personlig er det helst Zeiss som gjelder,men andre Tyske merker samt sikter fra Østerike kan også være aktuelle.

For å si det sånn"Hadde jeg hatt 20000kr til rifle og sikte så hadde jeg brukt 15000kr på sikte og resten på rifle"

De jeg har vurdert mest er Victory FL 6-24x72 og den nye V8 med 60 åpning.(Vil ikke legge mer enn 25000kr i sikte siden jeg har ei rifle inne til bygging som også skal betales :smile:

Hvordan er disse siktene satt opp mot hverandre ang skumring?

Setter veldig pris på seriøse svar fra personer som har drevet mye eller en del med langholds skyting.

Link to comment
Share on other sites

Siden ingen svarer, skal jeg prøve å gi deg et.

 

For å forklare litt billedlig, så spør du egentlig om hvilken sportsbil skal jeg kjøpe for å kjøre flyttelass med :wink:

 

Så langt har jeg enda ikke sett et eneste sikte som kan beskrives som den ultimate kombinasjon. Jeg har ikke engang sett et som kan beskrives som en kombinasjon. Du ender opp med en haug av kompromier den enne eller den andre veien.

Personlig velger jeg heller å bytte mellom sikter i stedet for å plages med problemstillingen.

Link to comment
Share on other sites

At du forkaster mildot står for meg som underlig, og spesielt i kombinasjon med ambisjonen om langholdsskyting; det er nettopp til den bruken at mildot virkelig kommer til sin rett; ved å bruke retikkelet til å måle størrelsen på objekter med kjente dimensjoner kan man estimere avstand med høy presisjon.

 

Personlig ville jeg styrt unna Zeiss'en; den har retikkelet i andre fokalplan, hvilket gjør at fordelen med MilDot kun kommer til sin rett ved 12x forstørrelse:

 

At 12 x magnification the characteristic dots of the reticle are exactly 10 cm at 100 m apart. You can therefore calculate the distance to the target, as the angle between the points equals 1 milliradian = 10 cm / 100 m.
Link to comment
Share on other sites

Her var det mange forskjellige meninger....he he

Jeg har nok av sikter så det er ikke det saken handler om.

Jeg har blant annet en HT 3-12x56 som jeg er meget fornøyd med , og spesielt i skumring.

Det jeg mente var et kombinasjonssikte til rifla jeg holder på å bygge, DVs et sikte som er best mulig til til å skyte på lange avstander med , samt best mulig i skumring.

Personlig synes jeg at 12x blir litt lite på lengre hold.

Ang mildot så synes jeg det er et flott hjelpemiddel , men personlig liker jeg bedre avstandsmåler i kombinasjon med et sikte som har kompensator.

Når jeg tenker på langholdskyting for min del er det mot blink og ikke levende vilt.

Men det hadde vært gøy å bruke rifla til bøjakt også, derfor vil jeg ha bra skumringsfaktor.

Link to comment
Share on other sites

Mildot kan brukes til avstandsbedømmelse, men siden laser er "allemannseie" nå, så ser jeg det som et utmerket hjelpemiddel til å bedømme hvor mye jeg bommer på gongen med... :wink:

Mye lettere å bedømme hvor mye en skal skru, når en kan bruke retikkelet som et imaginært rutenett...

 

Noen ganger er det litt morro å se hvor fort en kan få andreskuddet i plata, og da holder jeg for vind og avstand. Det er også mye lettere med et "dot" sikte av et eller annet slag...

 

Jada, jeg vet, VELDIG dårlig forklart, men men... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Store fordelen med mil-retikkel er som ChristerM sier mulighet for enkelt å vurdere hvor mye du bommer med, gruppestørrelse på gongen etc.

Personlig så bruker jeg det også til å "holde for vinden" i stedet for å skru, samt gjøre vurderinger hvor mye marginer en har på vindvurderingen i forhold til størrelsen på gongen.

 

Jeg synes moderne retikkel med 0.5 mil streker er enklere å forholde seg til enn tradisjonell mildot.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver å holde for vind med retikkelet, men sliter med å huske hvor mye jeg holdt. Så jeg knepper for en maksvind og holder heller mot kanten av målet med senter av retikkelet.

Til trådstarter vil jeg si at etter å hatt mange gode kikkerter både med og uten mildotretikkel, er det enten en Kahles 624I du skal ha, eller en Vortex Razor HD Gen2.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nok av sikter så det er ikke det saken handler om.

Hvis du ikke er fremmed for å ha flere sikter er det jo egentlig ingen vits å drive med kompromier :wink:

Nå har du ikke sagt noe om hva slags rifle du holder på å bygge, men jeg går ut i fra at på toppen skal det stå ei picatinnyskinne? I så fall er det bare å kjøpe en montasje som kan tas av og på uten treffpunktforandring. Da kan du ha en optimal langholdskikkert og en optimal skumringskikkert i hver sin montasje ferdig innskutt. Verre er det jo egentlig ikke :wink:

 

Til skumring bruker du en Ziess fast 8x56 eller 7x50 med lys, og til langhold en Schmidt & Bender PMII 5-25x56 av den gamle typen uten tulletårn med lås og mere "tæctikæl" wtf klikk. Retikkel P4, P4f eller MSR, jeg liker best P4. Fest det hele i hver sin Spuhr montasje og du er good to go :mrgreen:

 

Nå driver jeg egentlig ikke på med skumringsjakt, men det er nå uansett slik jeg gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Du har jo på en måte rett i mye av det du sier :smile:

Rifla er en Sauer 200 STR i en Mcmillan A5 stokk med litt forskjellige duppeditter på bla skinne.

Den blir bygget som en stasjonær rifle , derfor vil jeg helst ha den med en kikkert som kun er til denne rifla.

Skal ha den til å trene mye med.

Planen var å bygge om ei Sako 75 som jeg har stående.

Ville ha satt den i en A5 stokk. Men Saueren ble en fristelse og fristelser er av og til vanskelig og motstå :wink:

Likte alt på Saueren med unntak av sikringen , liker best skyvesikring ala Sako.

Synes dere det var et dumt valg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på hva du legger i begrepet stasjonær rifle? Og jeg skjønner heller ikke hva poenget med en dedikert kikkert skal være? Hvorfor ikke ha to?

 

Personlig så liker jeg STR. Det er kanskje ikke den mest praktiske rifla til jakt, men til bane og langhold er det etter min mening ikke noe i den prisklassen som kan konkurrere mot den rifla. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...