Jump to content

ladetrykk mauser m96


rubenkl81

Recommended Posts

Svenskemauseren er velkonstruert og en av de sterkeste mekanismer fra sin tid. Bråtavis av dem er fortsatt i bruk og det ville ikke ramle Norma inn å lade fabrikkpatroner i 6,5x55 som ikke kan brukes i m96. Så lenge du holder deg til samme makstrykk som fabrikkpatroner er det bare å brenne løs, forutsatt at børsa er i god stand. At den er stemplet 1941 tror jeg ikke har noen betydning, jeg har aldri hørt at svenskenes mausere ble dårligere i løpet av krigen slik som tyskernes.

 

Jeg hadde en i 30.06, en kraftigere patron. Stiga hadde for å få langt nok magasin fjernet gods bak nedre låseklakk, og endel slike i akkurat det kaliberet er i Sverige kjent for å ryke. Mitt eksemplar derimot ga ingen problemer selv om hjemmeladningene til tider var preget av ungdommelig pågangsmot.

Link to comment
Share on other sites

normal_Norma_4.JPG

Her er et bilde fra trykkmålingsrommet hos Norma:

Jeg tok dette bilde med flere etter et besøk hos Norma i Åmotfors for noen år siden. Her ser vi at de bruker mod.96 mekanismen til trykkmålinger.

De hadde et system hvor de byttet løp i ulike kalibere til denne låskassa. 96 kassa tåler normale riflekalibere som 30-06 - 6,5x55 osv.

Uten at jeg skal utrope meg til selvutnevnt ekspert så har jeg hørt at det var noe svakere mekanisme på mod.94? Noen som vet mer om den?

Den har jeg hørt om ikke skulle ha trykk over det vi aksepterer til Krag.

 

normal_Norma_2.JPG

Her et bilde til hvor de tester presisjon, mod.96 mekanismer.

 

Ellers hadde jeg en svenskemauser mod.96 karabin i mange år. Den fikk alt jeg fant eller ladet til 6,5x55. Jeg savner den børsa.

normal_Svenskemauser.JPG

Jeg hadde mye moro med den, her for mange år siden.

Om vinteren brukte jeg en gang i året å legge ut på en trugetur med kakao på termos og stolsekk. Turen gikk til en fjellside i terrenget vårt hvor jeg skjøt ned istapper. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Denne har vært i familien sitt eie siden 60 tallet å den har ikke vært modifisert på noen måte så det skal ikke være gjort noe med låseklakkene.så alt i alt så skal det gå fint om jeg tar utgangspunk i maxtrykk til norma oryx.

Planen var å fikse litt på denne,bytte avtrekk og ordne sikringen slik at jeg kan bruke lavere ringer på den.målet var å kunne bruke den på elgjakt i fremtiden.

Det jeg nå har blitt usikker på er om 6.5x55 vil være godkjent for elgjakt.

Hadde meg en prat med jaktdepotet sørpå og de fortalte at det kunne bli krav om homogene kuler å da mente de at 6.5x55 ikke ville klare anslagsenergien på 100 meter.andre som har hørt noe om det?

Link to comment
Share on other sites

JD har nok hørt på Ønskekonserten...

 

Men bruk den som den er; å bruke penger på en sånn er sminking av en fæl gris.

 

 

Jeg hadde en i 30.06, en kraftigere patron. Stiga hadde for å få langt nok magasin fjernet gods bak nedre låseklakk, og endel slike i akkurat det kaliberet er i Sverige kjent for å ryke. Mitt eksemplar derimot ga ingen problemer selv om hjemmeladningene til tider var preget av ungdommelig pågangsmot.

 

De er er farligere en Blaser R93 og burde plomberes alle som en; for å virkelig gjøre god jobb ble de bygd på kasserte låskasser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...