Jump to content

Trenger råd angående første våpensøknad.


Flora

Recommended Posts

Hei.

Eg skal no sende inn søknad på 4 våpen. Har tenkt følgende: Pardini 22lr. Pardini gt9 (9mm). 1928 Colt 1911 (45acp). også Ruger super redhawk casull.

 

Har fått høre at å søke på både 9mm og 45 acp på denne søknaden kan føre til at en av dei to kan bli avslått pga dei kan brukes i samme greiner. Trenger råd siden søknaden sendes inn 13.11.15

Link to comment
Share on other sites

Dropp søknaden på .45 i denne omgang. Bruk det første året på å lære deg å skyte med de tre andre våpen + sørg for å få flere starter i approberte stevner.

De aller fleste steder er politiet fornuftig og innvilger søknader til personer som kan dokumentere at de er aktive sportsskyttere.

Link to comment
Share on other sites

Eg har inngått en avtale med en kar som har en kongsberg Colt fra 1928. Det har vert den pistolen eg har hatt i hode dei siste 6 måndene siden eg fekk prøve en slik med en kar i klubben. Han holder den av til eg får svar på søknaden. Om eg må velge ennten eller så blir det Colten i denne omgang. Hadde håpet det var en mulighet for å få både 9 og 45 godkjent på en god måte? Skal ikkje være enkelt har eg forstått :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde som du, og søkte på 4 våpen igjen.. Har skutt før, solgt våpnene, og begynnte på igjen. Hadde masse aktivitet, både trening, og stevner, så gikk ut ifra at det skulle gå greit..

 

Fikk først avslag på 9mm, og når jeg da fikk forklaringen, så mente de at med .22, revolver, og .45 så var jeg dekket innenfor grov også.. Vet egentlig ikke hva de mente, om revolveren skal gå i grov, eller hva de tenker.. Men regner ting går i orden når det blir aktuelt med 9mm. For din del ville jeg søkt .22, revolver, og .45, så skal de i teorien ikke kunne nekte deg 9mm når du vil handle den etterhvert..

Link to comment
Share on other sites

Pardinien bør vel skrus ned, eller byttes fjærer på så avtrekksvekten blir litt over 1000g for å bli så konkurransedyktig som mulig i grov?

Da er den ikke lenger lov til militærfelt og du har da et behov for et annet våpen til den grenen og kan kjøpe Colten som da må ha minst 1360g i avtrekksvekt.

 

Skyt uansett stevner, er gøy, sosialt og da blir dem lettere å ha å gjøre med på våpenkontoret. Det er tross alt konkurranser som er ervervgrunnlag.

Link to comment
Share on other sites

454 casull, ja sikkert gøy å ha en, men å få tak i ammo (hvis du ikke lager selv) er ikke alltid lett, det er også dyrt. Jeg ville heller ha gått for en .357magnum så kan du lære deg skyte revolver med .38special som er forholdsvis billig. Feks S&W 686 eller Ruger GP100.

Link to comment
Share on other sites

Pardini i 22 og 9mm er fornuftige valg, 45n vil kun være et kosevåpen (du finner nok fort ut at du skyter bedre og billigere med gt9 og da har 45n en tendens til å samle støv). Super redhawk er en fin revolver til mag2, men til konkuransebruk blir 454 overkill, ammo i både 45 colt og 454 er ikke hyllevare overalt, 44mag derimot er lett tilgjengelig og billigere(gøy er det også). Litt kjedelig svar, men det er basert på erfaringer som har kosta maaaaaange penger, når alt kommer til alt er det mer gøy med våpen en treffer med enn de som smeller høyest og ser kulest ut.

Link to comment
Share on other sites

Vel, selv skyter jeg mer enn gjerne og helst med .45 kontra 9mm så ikke alle mener det samme :lol:

Er du mindre aktiv enn klubben og øvrigheta ønsker kan du vanskelig få gjennomslag for en .45 dersom du allerede har en 9mm, men vi alle ønsker jo mer aktivitet innen idretten og nøkkelen til et godt forhold til Onkel og Tante går gjennom aktivitet... :mrgreen:

 

Noen er så lite aktive at de egentlig går i kategorien ikke aktive...og dermed bortfaller jo også behovet for kortpang.

Link to comment
Share on other sites

Takker masse for fornuftige svar og meninger :) Starta 13. Mai i år og har fått med meg 21 skytinger og 3 konkuranser så er bra aktiv vill eg tenke :) Aktiviteten blir ukentlig så ser for meg hjemmelading av ammo etterkvert. Sender inn søknad på følgende: 22lr 45acp 357 og 454 casull. Satser på at det skal gå iorden :) 9mm søker eg på seinere når/om dette går riktig vei :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært aktiv siden 10. april og fikk innvilget 9mm etter ganske nøyaktig 6 mnd., samt .45 som reserve-/tilleggsvåpen i NSF Militær Felt.

 

Jeg oppfyller kravene som konkurranseskytter med minimum fem klubbstevner og fem approberte stevner.

 

Hvis du er sånn passe aktiv er ikke aktivitetsnivået til k-skytter noen sak å oppfylle, i hvertfall her på østlandet er det bøttevis med stevner, selv i vinterhalvåret.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...