Jump to content

valg av riflestigning i 308win


Tavi

Recommended Posts

Regner med at forskjellige rifle fabrikanter har forskjellige riflestigning,kansje ikke så store avik men når jeg nå har papirene i handa og skal kjøpe ny rifle, ønsker jeg meg en med riflestigning som best kan stablisere de tyngste kulene til kaliberet (lader selv)

eller for å si det sånn:beste valg av riflestigning for allround presisjon,kan jo være avgjørende for valg av fabrikat

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte ei lilja-pipe med 1:12. Jeg angrer på at jeg ikke kjøpte krappere. Hvis man kan stabilisere TUNGE kuler i 308, så har man virkelig et allround kaliber!

 

Nå er det jo engang sånn at piper har personlighet og... Så ei pipe med f.eks 1:12 kan jo takle kuler annerledes enn ei annen med samme snurr. MEN, som sagt, jeg ville kjørt krappere enn 1:12 selv om det i teorien skulle holde til mye. Jeg får grei presisjon med 150, men best med 135-140. 165 og oppover kan jeg bare droppe. Veit at dette er litt spes, men jeg ville uansett ikke kunne fått presisjon med 200grs eller mer. Jeg tenker at det ofte vil være bedre med litt mer snurr enn du trenger enn for lite...

Link to comment
Share on other sites

190gr matchkuler fungerer nå utmerket i 1:12". Tyngre enn det, så må du nesten ha spesiallaget kammer også, iallefall om det skal være noe poeng å bruke dem

Krappere riflestigning i 308 kommer mest til sin rett i subhastigheter.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er vel flere som leverer med 1:10 tilsvarende 30-06? Da burde kuler på 200grs og vel så det funke. Til 220+ i sub er nok 1:7 til 1:8 å foretrekke.

 

Erfaringene til mar.j.kar med 1:12 ville jeg ikke lagt stor vekt på, normalt klarer 1:12 mye bedre enn det. Faktisk vil jeg hevde at det der er grunnlag for reklamasjon, 1:12 er standard for 308 og alle normale våpen håndterer 180grs kuler.

Link to comment
Share on other sites

Med mindre man ikke skal skyte sub og trenger veldig tunge kuler, så er det jo ingen fordel å ha alt for mye twist, hadde det vært det hadde alle vært på 1:8, det går utover presisjonen.

Da .222 kom og man oppdaget at den var ekstremt presis eksprimenterte man med vekt og twist og havnet på 1:14 og ca 50 grain.

 

Jeg skjønner ikke hvilken fordel en 220 grains kule vil gi i en 308, utgangshastigheten vil like på rundt 730 m/s med Norma 202 og gir ikke noe bedre resultat en ei kule på feks 175 grain.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne vært med på problemstillingen om vi snakket om kun en bestemt kule som skulle brukes, og riflen skulle være et custombygg. Eller at vi snakker om f.eks en 300 winmag hvor det ønskes å skyte de aller tyngste kulene kaliberet er i stand til å nyttegjøre seg (flere produsenter som f.eks Sako leverer bare 30 kal. piper i 1-11, som kanskje blir litt slapt for en 300 winmag). Eller bare noe så sært som .308 win brukt til subladninger (hvor det egentlig finnes bedre egnede patroner) :wink:

 

Men ikke;

..beste valg av riflestigning for allround presisjon,kan jo være avgjørende for valg av fabrikat

Egentlig bør heller fokuset for allround presisjon i .308 være; hvilket fabrikat leverer piper som har god presisjon i nettopp .308 :wink:

 

Dette er mitt beste tips om en ønsker god presisjon i en fabrikk rifle i kal.308win

Link to comment
Share on other sites

Hva mener egentlig trådstarter med "de tyngste kulene"? Dersom dette skal være et "all out" custombygg for presisjon på langt hold, så er jeg med, og en må se på 215gr Berger og slike kuler.

Dersom en mener ei vanlig rifle, uten custom kammer, så vil en få så mye plunder, og så lite fart, med slike lange kuler, at en ikke oppnår noe som helst. Allerede med 190gr kuler er en langt nede på 700-tallet i hastighet med en vanlig 308.

Og alle matchkuler opp til og litt forbi 200gr virker utmerket i en 1:12" stigning. Som Bly sier ville jeg derfor vært mye mer opptatt av kvalitet og presisjon i rifla, enn akkurat av riflestigningen.

At Sako bruker 1:11", og i tillegg vanligvis leverer topp kvalitet og presisjon er jo nevnt over her, men riflestigningen er ikke det viktigste her, sålenge du ikke skal opp på 210-215gr kuler.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

takk for innspill,jeg jakter ikke med rifle, kun hagle ,ny børse i 308win skal brukes primært på bane/langhold

hadde i utgangspunktet tenkt på et prosjekt baser på tikka t3 og chassie fra AI eller MDT og kikkert fra iOR,ser at Sako trg 22 koster ca 30lapper hos winge våpen(uviss leveringstid)Steyer ssg hos jaktdepoet til 24 lapper,det blir en av de to.

Jeg leste mye på kammeret før jeg kjøpte min første børse i 223 ca 2 årsiden og fikk med meg at mer snurr ga bedre presisjon med tyngre kuler,den jeg kjøpte har snurr på 1-9 og jeg er veldig glad for at jeg ikke kjøpte 1-12 den 223 børsa går meget bra med 69 grains ikke fullt så bra med 55grains

liker å prøve ut litt forskjellige kulevekter/ ladevekter/krutttyper det er en del av moroa for meg,vil derfor forhøre meg hos de med erfaring slik at jeg ikke kjøper noe som ikke kan fylle forventingen til slutt resultatet

Link to comment
Share on other sites

I en .308 WIN trenger du ikke bekymre deg for den problemstillingen :wink:

En .223 er til sammenligning i stand til å skyte et bredere spekter av kulervekter. Derfor oppstår problemstillingen med valg av twist i løpet.

 

Et velment råd, men du får vektlegge det selv;

Hvis du skaffer deg rifla for å bruke den til bane og langhold, hadde jeg heller valgt 6,5x55 eller .260 lenge før .308. For å si det litt forsiktig, det er i praksis mye enklere å skyte bra med disse kalibrene på lang hold. 308 er en knotete langholdspatron og har unødvendig mye rekyl til banebruk :wink: (TRG mener jeg du får i .260, Steyer SSG vet jeg ikke?)

Link to comment
Share on other sites

Sjøl om min 1:12 pipe er utenom det vanligere når det kommer til å stabilisere tunge kuler, så har jeg min tvil om det lar seg gjøre å stabilisere 180-200grs lange homogene kuler. Det kan sikkert andre som har prøvd svare på. Men om det er noe poeng er vel en annen sak. Jeg syns det måtte være en fordel å bruke kuler med høy bc til langhold dersom kammeret er tilpasset og man kan presse litt på fart.

 

Det er meg bekjent ingen bakdel med krappere riflestigning en anbefalt i 308(?). Så dersom man er i tvil hva man skal kjøpe er det vel bare å ta i...

 

Hva kommer det forresten av at noen piper ikke stabiliserer selv om snurren skulle tilsi det? Er oppgitt snurr feil? Er ikke riflingen dyp eller markant nok? Er løpsdim for stor? Det er jo ikke et uvanlig fenomen at forskjellige løp fungerer forskjellig selv om de tilsynelatende skulle prestere rimelig likt...

Link to comment
Share on other sites

Hva kommer det forresten av at noen piper ikke stabiliserer selv om snurren skulle tilsi det

Lander virkelig 190gr kulene dine på tvers? Det fins andre grunner til dårlig presisjon enn manglende stabilisering.

 

K

 

Det var nytt for meg at riflestigning enten er perfekt eller gjør at kulene treffer på tvers.... Jeg har gått ut ifra at alt imellom ytterpunktene i forskjellig grad vil påvirke presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gått ut ifra at alt imellom ytterpunktene i forskjellig grad vil påvirke presisjonen.

Faktisk ikke. Dersom stabiliten er over/bedre enn et visst nivå, så er en der en skal, og en får den presisjonen en får. Så er det et lite vindu med kanskje, en kan ha god presisisjon, av og til av og til ikke, ovale hull, osv. - og så virker det ikke i det hele tatt, og kulene lander på tvers. Det er overhodet ikke slik at presisjonen blir bedre jo mer stabil kula er.

At kulene lander på tvers eller lager ovale hull er egentlig den eneste måten å bekrefte at de ikke er nok stabilisert. Skyttere verden over har skutt nok mange 100 000 190gr kuler, og ikke minst millioner 168gr kuler i 308, til at vi/man vet at 1:12" riflestigning er nok til å stabilisere disse. Uansett om du får presisjon med dem eller ikke.

Stabilitet er faktisk nokså enten/eller. I f.eks. 223 så vil en ofte få god presisjon med 90gr Berger i 1:7", og kuler som lander på tvers i 1:8".

 

Så ei pipe med f.eks 1:12 kan jo takle kuler annerledes enn ei annen med samme snurr.

Igrunnen ikke, om det ikke er noe feil med den, eller man er helt på enden av skalaen, f.eks. får jo noen 208 Amax til å fungere, mens andre ikke får det til. Den er teoretisk i gråsonen. "Kan virke, men kan ikke forventes å virke alltid"...

 

MEN, som sagt, jeg ville kjørt krappere enn 1:12 selv om det i teorien skulle holde til mye. Jeg får grei presisjon med 150, men best med 135-140. 165 og oppover kan jeg bare droppe. Veit at dette er litt spes, men jeg ville uansett ikke kunne fått presisjon med 200grs eller mer

Dette er ikke i gråsonen, dette virker, er stabilt, og på trygg grunn stabilitetsmessig. At noen skal lage alternative teorier om riflestigning og stabilitet basert på manglende presisjon ei rifle er ikke hensiktsmessig.

At din rifle ikke har gått bra med de kulene du har prøvd over 150gr beror nesten helt sikkert ikke på manglende stabilitet. 168gr kuler er fra gammelt av nesten gullstandarden til presisjon i 308, og mest normalt skutt i 1:12" stigning. 1:13" er det folk velger om de skal skyte 155gr kuler i "Palma"-skyting.

Det er ingenting galt med 1:11" eller 1:10", kunne jeg velge mellom to like rifler i 10 og 12 ville jeg valgt den med 10, men det er en av de siste tingene en trenger å bry seg om, siden det er så lite optimalt å skyte disse tyngste kulene i 308 uansett (altså over 200gr).

Optimalt blir det når det er en REN LH-rigg som skal skyte BARE 215gr Berger f.eks., men da må kammer skjæres til det uansett, og magasin kan du glemme.

Uansett, får du ikke presisjon med 168gr SMK eller lignende kuler i 1:12", så må du lete andre steder enn i riflestigningen. Dårlig presisjon der skyldes noe annet.

 

Du sier at løp er forskjellige, og at 1:12" i ett ikke nødvendigvis ikke gjør det samme som 1:12" i et annet... Dette er langt på vei feil. At løp har "personlighet" er lang på vei en myte, iallefall på denne skalaen, - selvsagt kan det jo bli laget piper som det er feil på. Det blir noe annet, man forutsetter at løpene har den stigning som er oppgitt.

Formen på riflingen kan ha innvirkning på hvor mye rotasjon kula har igjen på veldig lang hold, og kan ha en liten betydning på når den blir dynamisk ustabil, men en liten en. Den statiske stabiliteten øker uansett utover i kulebanen.

 

Dersom du er i tvil om riflestigningen i løpet ditt, så kan du måle det. På to måter.

Jeg antar du er kjent med "pussestokkmetoden", så mål med den, så nøyaktig du kan.

Så setter du opp tre hvite skiver etter hverandre, ei rett foran den andre, og den tredje 1.0 riflestigning fra den andre. altså 12.0" her. Sett et godt og tydelig tusjmerke på langs av ei kule, eller flere, og skyt gjennom. Vinkelen på merkene etter tusjstreken forteller om kula virkelig spinner det den skal.

Det første arket er for å "tørke" av kula, elles blir det ofte bare svart rundt hullet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

M67:

Dersom stabiliten er over/bedre enn et visst nivå, så er en der en skal, og en får den presisjonen en får. Så er det et lite vindu med kanskje, en kan ha god presisisjon, av og til av og til ikke, ovale hull, osv. - og så virker det ikke i det hele tatt, og kulene lander på tvers.

 

Jeg trur jeg skjønner hva du mener, men dette sitatet skjønner jeg ikke... Kan du forklare?

 

"Den presisjonen en får", er det god presisjon?

 

"et lite vindu med kanskje", kan det være dårlig presisjon som resultat av for lite snurr?

Link to comment
Share on other sites

"Den presisjonen en får", er det god presisjon?

Generelt ja, eller, det er iallefall det jeg mener. Altså som gitt av kvaliteten på pipe, ammo, skytter - presisjon ikke begrenset av manglende stabilitet. I 308 med 1:12 er det som regel alle konvensjonelle kuler under ca 200gr, noen over 200 er med og noen er ikke, avhengig av form og slikt. 110gr Vmax går bra, og 190gr NCC går bra, akkurat like bra, eller det er iallefall ikke avgjort av riflestigningen.

168gr Sierra MK og noen få andre kuler blir ustabile etter noen/flere hundre meter på grunn av andre ting enn ren gyroskopisk stabilitet, og vil tumle etterhvert, her hjelper brattere riflestigning lite.

 

 

"et lite vindu med kanskje", kan det være dårlig presisjon som resultat av for lite snurr?

For hver riflestigning, så fins det noen ganske få kuler som gir dårlig presisjon på grunn av lav stabilitet, men likevel treffer med framenden først. Og enda færre kuler som går i noen løp med samme stigning, og ikke i andre - 127gr Barnes LRX er ei sånn kule. Den kan gå veldig bra en dag, og lage 70mm samlinger på 100m den neste, men med runde hull.

Kuler som ikke er stabile treffer som regel på tvers. Eller i grenseland, lager ovale huller.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...