Jump to content

Rimelig, men brukandes kikkert til åtejakt


B686SP

Recommended Posts

Har prøvd å søke litt her på forumet, men ikke funnet noe relevante tråder. Kan godt være at jeg ikke har vært kreativ nok på søkeordene, så da prøver jeg en ny tråd. Er det noen som har tips om hva som vil funke som en midlertidig løsning for meg, inntil økonomien ikke ser så kjip ut? Åtet ligger på 65 meter, og jeg har lys. Bruker pr nå en vx1 3-9x40, og det fungerer NESTEN bra nok. Men finnes det noe som kan være godt nok, til en pris på 2-3 tusen? Brukt ingen hindring, gjerne med lys, selv om jeg tror jeg heller vil bruke kronene på optikken. Tips taes gladelig imot. På forhånd takk.

Mvh Mats

Link to comment
Share on other sites

Tittet litt på Finn.no, men det er jo begrenset hva man får for inntil tre tusen.

 

Har ingen erfaring med Nikko, men her er en i 3-12x56 med lys: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=25824549&searchclickthrough=true. Denne er ny.

 

Går du opp en tusenlapp, får du en Nickel 3-12x56: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=66368592&searchclickthrough=true

 

Denne er nok ikke av nyeste modell, men jeg har sammenlignet en slik i 1,5-6x42 med en eldre Zeiss V 2,5-10x50 (fra 2001), og denne stod ikke noe tilbake for Zeissen, syntes jeg. Sammenlignet dem i skumring, og inntil 6x syntes jeg den var like god. Nå har ikke jeg peiling egentlig, men glaner da gjennom noen slike rør fra tid til annen, og har endt opp med både Zeiss V og S&B til slutt på de to jaktriflene jeg har. Hadde jeg hatt råd for ett år siden, hadde den Nickelen funnet veien til elgrifla. Kjøpte etter hvert en gammel S&B (fra før tysk sammenslåing siden det står West Germany på den, dvs fra 1990 eller tidligere), men den er ikke like god. Langt i fra det samme som Zeissen i motlys, blant annet.

 

En jaktkompis kjøpte Nickelen i stedet. Han er kjempefornøyd... Optisk sett går den nok Nikkoen en høy gang. Mekanisk kvalitet vet jeg lite om. Nypris i dag på slike er ca 2000 Euro. Gang det med drøyt 9...

 

Andre kan sikkert si litt mer om dette merket.

 

Men, litt over budsjett, altså.

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd å justere okularet, opplever at jeg må justere litt under åtejakt i forhold til dagtid. Skru løs den serraterte ringen og vri på okularet.

 

Ellers ligger det en 8x56 Kahles til salgs her på kammeret. Det fordrer at du kan klare deg med fast forstørrelse og at du får tak i 26mm montasjer. Jeg bruker noen fra Weaver.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt den redfielden, ga 1800 for den ny for tre - fire år siden. Ikke brukanes. Retriklet er for tynt til bruk uten lys. Ullene klikk var det og, endte opp med å gi den bort til noen som skulle ha en ryperifle.

 

Om økonomien var slunken ville jeg heller ha lånt litt penger til å kjøpe et brukt tysk kvalitetssikte nå, en å kjøpe en ny billigkikkert i 2000 - 3000 kronersklassen, å så oppgradere senere. Det blir billigere totalt sett.

Link to comment
Share on other sites

Du sier noe der, har ikke prøvd den selv, har selv Leupold VX-R 3-9X50 med lys som jeg bruker på jakt om dagen, skumring og måneskinn og ser meget bra med denne i forhold til flere andre. Men mye kikkert for pengene, ligger av og til noen brukte på Finn ;)

Link to comment
Share on other sites

VX-R kan du sammenligne med VX-3. Redfield kan du sammenligne med VX-1. Så det blir ikke helt det samme. Kjøp i denne prisklassen lyser bruktmarked lang vei. Eller se på macKenzie hos xxl kikkertsiktene til noen få lapper. Trange kikkerter, men OK bilde. Og de har lys som er svake nok til nattebruk.

Link to comment
Share on other sites

har hatt Redfield og kan ikke si så mye negativt, klare linser og repeterbare klikk. Synest det var en kikkert som ikke gav "billigfølelse" ved bruk, solgte den kun da jeg hadde for mange og den var bare valgt tilfeldig. Garantien er også lite og si på. VEL VERDT PENGA er min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Ja, her var det kommet inn noen tips :-) Må si den Nickel kikkerten ikke så så dum ut. Amerikansk er vel kjent for ikke å ha de beste mørkeegenskapene, så det blir jeg å styre unna i dette tilfellet. Har tre Leoupolder på diverse børser fra før, og til den bruken de er tiltenkt, er de geniale. Dog så hadde jeg ikke tenkt å investere akkurat nå, da krona som nevnt over, står svakt. Men jeg får vurdere om jeg kanskje får omprioritere litt i dette tilfellet. Takk så mye til alle som har giddi å tatt seg bryet med å svare :-) Ha en finfin kveld videre.

Mvh Mats

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
VX-R kan du sammenligne med VX-3. Redfield kan du sammenligne med VX-1. Så det blir ikke helt det samme. Kjøp i denne prisklassen lyser bruktmarked lang vei. Eller se på macKenzie hos xxl kikkertsiktene til noen få lapper. Trange kikkerter, men OK bilde. Og de har lys som er svake nok til nattebruk.

 

 

ser siktet er på salg til 999,-

trenger ikke masse kina/dorull rull snakk :twisted: men er inntresert i om noen hær på kammeret eier en slik og har en mening om dette til blanda dagslys jakt,samt vanntetthet og dugg egenskaper.

Link to comment
Share on other sites

ser siktet er på salg til 999,-

trenger ikke masse kina/dorull rull snakk :twisted: men er inntresert i om noen hær på kammeret eier en slik og har en mening om dette til blanda dagslys jakt,samt vanntetthet og dugg egenskaper.

 

De er OK. Vanntette ja. Dugger ikke. I dagslys er de greie, ikke forvent siste rest på kvelden. Det er trange sikter. Altså synsvinkelen er ikke bra i forhold til dyre europeriske. Virker de? Helt klart. 1,5-6x42 som ligger til 999,- nå er svært kort. Sjekk målene, så du får på ringene der du trenger dem.

Link to comment
Share on other sites

Budsjettet gikk til helvete. Er det nå noen som kan fortelle meg hvor lave ringer jeg kan bruke på denne kombinasjonen: Rem 700, leupold standard og kahles helia c 2,5-10X50?

 

Gratulerer med en fin og knallgod kikkert. Hør med børsemaker om hvilken montasje du skal bruke til kikkerten, evnt. ring J&F arendal di har montert noen av di børsene før:D

Link to comment
Share on other sites

ser siktet er på salg til 999,-

trenger ikke masse kina/dorull rull snakk :twisted: men er inntresert i om noen hær på kammeret eier en slik og har en mening om dette til blanda dagslys jakt,samt vanntetthet og dugg egenskaper.

 

De er OK. Vanntette ja. Dugger ikke. I dagslys er de greie, ikke forvent siste rest på kvelden. Det er trange sikter. Altså synsvinkelen er ikke bra i forhold til dyre europeriske. Virker de? Helt klart. 1,5-6x42 som ligger til 999,- nå er svært kort. Sjekk målene, så du får på ringene der du trenger dem.[/quote

 

greit med xxl hvis den ikke passer så er det jo 100 dager retur rett. har bare holdt den opp i butikken og sett med begge øya oppe,slik jeg innbiller meg at den blir brukt på en kombi.med 1,5 forstørrelse så virker den nesten som et rødpungt å se i. har ikke funnet data på synsfeltet den har.

Link to comment
Share on other sites

Budsjettet gikk til helvete. Er det nå noen som kan fortelle meg hvor lave ringer jeg kan bruke på denne kombinasjonen: Rem 700, leupold standard og kahles helia c 2,5-10X50?

 

Gratulerer med en fin og knallgod kikkert. Hør med børsemaker om hvilken montasje du skal bruke til kikkerten, evnt. ring J&F arendal di har montert noen av di børsene før:D

 

Må da virkelig håpe at han har funnet passende ringer på over ett år :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...