Jump to content

Til dere som lader underlyd


jjrckd

Recommended Posts

Er dette kronografert til 305? Er "snert" lik på alle skudd?

"Snerten" kan jo avhenge litt av krutt også. Du kan risikere å være transsonisk ved svært høy luftfuktighet/ lufttrykk. Høy tetthet i lufta gir andre forhold. ( litt klønete formulert)

Link to comment
Share on other sites

Du kan risikere å være transsonisk ved svært høy luftfuktighet/ lufttrykk. Høy tetthet i lufta gir andre forhold. ( litt klønete formulert)

Strengt tatt er alt vi gjør i sub transsonisk. Følger en flyterminologi, så kan en regne at "transsonisk" går fra omlag M=0.8, altså 260-270m/s. Det stemmer forbausende bra med hvor stille de daffeste ladningene mine har vært. Spesielt de på 170 var stille, men et sted kommer jo faktisk et punkt hvor en like godt kan bruke sprettert :roll:

 

Trykk, tetthet og luftfuktighet har så og si (innenfor levelige atmosfæriske variasjoner) ingen betydning for lydhastigheten. Den varierer nesten utelukkende med temperaturen (81fb02ba737e233483dcbaf8ae7391e5.png), og tilnærmet proporsjonalt.

76426d839748a0960b86358e029b20a0.png

 

331m/s ved 0°C og 0.606m/s for hver °C opp eller ned. En må altså ned i -41°C for å få lydhastigheten ned i 305m/s.

https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_sound

 

Med 308Win er 270m/s (185gr Mega, N310) etter mine ører nokså mye stillere enn 300m/s, og 300 er veldig mye stillere enn 320. 320 "smeller" litt, mens 300 er helt stille, helt til du har hørt 270. Dette er i sommertemperaturer.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Transsonisk område vil vel avhenge av profilen? En enkel måte å se det på er at lufta må bevege seg rundt kula, og den veien er lengre enn veien kula beveger seg på samme tid. Ergo vil lufthastigheten rundt kula være høyere enn dens hastighet. Det enkleste målet er å se på kulas BC, jo større luftmotstand jo mer energi som kan gi opphav til støy legger kula igjen i lufta.

 

Jeg har testet 300Whisper (190grs HPBT) og 9mm (147FB) opp mot hverandre, og 9'ern kunne en lett høre i lufta fra standplass. 300'n var helt stille.

Link to comment
Share on other sites

Med 308Win er 270m/s (185gr Mega, N310) etter mine ører nokså mye stillere enn 300m/s, og 300 er veldig mye stillere enn 320. 320 "smeller" litt, mens 300 er helt stille, helt til du har hørt 270. Dette er i sommertemperaturer.

K

 

Dedikerte luftskyttere som bedriver langsholdsskyting med luftgeværer prediker 880-910fps, for å ha høyest mulig hastighet, men samtidig unngå det de hevder er transsonisk turbulens rundt prosjektilet.

880-910fps oversettes til 268-277mps, så erfaringene dine med 270mps samsvarer godt med dette.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke BC på denne kula men knappet inn "Calculate BC from drop" i bullet flight og fikk 0,117. Syntes ikke dette høres riktig ut så det spørs om appen kan brukes på underlyd.

 

Edit: Ser at Lehigh Defense sin subkule i .458 har en BC på 0,883. Tenker at Vektor sine ligger et sted i dette området da de er skodd på mer eller mindre samme lesten.

 

Kula jeg bruker er Vector 460grs. Her sammen med en .22 lr og en 6,5x55:

2nulmx5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...