Jump to content

Slakteavfall


gaupejeger

Recommended Posts

Det blir liggende igjen i skogen - gjerne skjult slik at ikke tilfeldige turgåere får ødelagt søndagstrimmen sin :wink:

 

Da snakker jeg selvsagt om vomma - dyret blir flådd hjemme. Skinn og hode blir gravd ned på egnet sted - beina tar jeg vare på da de skal brukes i sporkurs. Strupen blir snaddermat for bikkjene.

 

Av og til (rådyr) vrenger jeg ut vomma og tar den med hjem og vasker, skjærer opp og fryser ned til framtidig snacks til bikkjene.

Link to comment
Share on other sites

Sist me skaut dyr blei innmaten liggende heilt udekt i åpent lende.

Etter å ha bekymret meg ei vekes tid gjekk eg forbi utvommingsplassen og då var det kun da som hadde vert i "grønnvomma" igjen det var heller ikkje noke lukt å kjenne heller.

Så eg trur ikkje at det gjere så mykje med mindre det ligg midt i turstien. :roll::wink:

Link to comment
Share on other sites

I vårt tildelingsområde har vi brukt å tilby henting av slakteavfall. Det felles ca 120-140 elg i året, så det blir en del mengder, spesielt etter at vi mista leveransen av elgskinn. De første par åra fikk vi leid container som ble kjørt til proteingjenvinning. Dette ble forholdsvis kostbart, spesielt i containerleie, men vi fylte containeren omtrent full både i første- og andreperioden. De siste to åra har vi hatt en avtale med kadaverbilen som kjører i regionen om henting på angitte tidspunkt, to ganger i førsteperioden og to ganger i andreperioden. Vi har ca 70% oppslutning om dette. Resterende graver ned slakteavfallet eller bruker det til reveåte.

Link to comment
Share on other sites

vom og anna snacks blir mat til korp og ørn

 

resten graves ned

Kanskje det hadde vert en tanke å grave ned allt. og grave det opp til våren igjen når fuglene hekker.

Viltstell i praksis. Det er bedre å fore rovviltet om våren i hekketia enn å fore de opp før vinteren :wink:

Taiko

Link to comment
Share on other sites

vom og anna snacks blir mat til korp og ørn

 

 

 

 

Vi (jeg og 30Herret) la igjen vom fra 2 spissbukker oppe på en myr/slette (ca 400m ovh), kun vominnholdet igjen etter et døgn.

 

Øvrig slaktevafall får krabben.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...