Jump to content

308win - ei kule til alt


fat_dog86

Recommended Posts

Hvis jeg skal finne ei kule som duger til alt matvilt, fra tresatt skogsfugl, via rådyr opp til elg, hva skal jeg sette i 308 hylsene?

-Tenker lette kuler ca 150 grs.

-Tenker heller flat kulebane og presisjone til toppejakta.

-Oppførsel i fugl er viktigere enn oppførsel i elg.

-Om den ikke er det dyreste å få tak i, så er heller ikke det å forakte...

Link to comment
Share on other sites

Du vil ha en kule til alt :shock: vanskelig... Bør være mulig i 308 hastighet. Hmm, oppførsel i fugl viktigst. Kanskje Swift A-frame? Den er rimelig hard, tror ikke den vil sprenge fugl. Men, den har forbausende lav BC, så langholdsegenskapene er ikke allverdens. Hmmm igjen, hva med TBBC? Funker veldig fint i 22-250, altså lite splætt, og har bedre BC. Men... hmmm igjen. fuglekule i 308 bør da være helmantel? Hva med å rett og slett bruke Sierra Gameking? Den går oftest helt likt med Sierra matchking. Da har du bane/fuglekule, og storviltkule? Men det er en trad blyspiss, ikke verdens sikreste elgkule akkurat.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med han som anbefaler 150 gr PBP.

Da kjøper du halvparten med hulspiss og halvparten uten.

Så bruker du hulspissen der den trengst og heilmantelen på fuggel.

Samme kula samme ladning samme bc.

Link to comment
Share on other sites

Swift Scirocco II i .224" viste ihvertfall veldig lovende oppførsel i knapt 850 m/s, ref. .223-kuletestetråden til Kjell Olav. 97% restvekt og vakker sopp, høy BC. Lodda ("bonded") og med relativt tykk mantel. Mitt nye valg på gåsa pga. liten splintavgang i testmediet og i tillegg fin ekspansjon for større vilt som skal skytes med ekspanderende kule.

 

Ergo: Hva med å prøve Swift Scirocco II i .308"?

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 4 rever med Swift Scirocco 2 150grs i 308win. Ladet til ca 800 m/s. Alle revene hadde til dels stygge utgangssår så ekspansjonen hadde nok komt langt. Dette var forholdsvis små rever, så det kan hende at en f.eks i tiur vil få litt søl. (skuddavstandene har vært fra 60-120m)

Link to comment
Share on other sites

Hvile skuddhold har du tenkt på?

 

En rask ekspanderende kule vil lage store hull i fuglen. Villig tilå støtte forslag om PBP, om du skal bruke 150grs, ergo to kuler en ladning. Alternativet er å bruke en tyngre kule, og dermed lavere hastighet. Gir god dybdevirkning på elg, tregere ekspansjon, relativt snill med mindre vilt. Dette går på bekostning av kulebanen.

 

Brukte en tid 13grams Mega i .308 på hjortejakt, med riktig innskyting er det ikke umulig å treffe en tiur/orrfugl ut til 150meters hold.

 

Prøv en solid kule på 180grs Swift A-frame f.eks, denne er relativt butt og jeg antar ut fra tester at den vil være snill ved bruk på fugl. Kan noen med erfaring fra denne kula komme med innspill?

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på pris er kanskje scirocco2 mest aktuell foreløpig.

Skuddhold kan nok variere fra fra 50-150m på fugl, sikkert mest under 100m (kommer an på hvor godt jeg får bikkja til).

På elgen er det nok mest aktuelt å gå som hundefører, så skuddholda kan fort bli korte... Men det er uansett unntaksvis jeg kommer til å jakte elg.

Link to comment
Share on other sites

det å lade opp en kule til alt i fra fugl til elg er veldig vanskelig, men pbp er en ganske sterk kandidat. hadde det vært meg hadde jeg ladet opp en lett kule med god bc og skutt inn børsa med helmantel til fugl, og ladet opp en tyngre kule til elgjakt. om treffpunktet avviker noen cm i forhold til "fuglekula" har ikke noe å si på elgjakt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Personleg ville eg no tenkt både ein og to gongar på Nosler Accubond til dette bruket..

 

Blir det korte hald på fuglen kan du jo prøve å plassere kula ein annan plass enn midt i brystfiletane... På store fuglar brukar eg å legge trådkorset i "maskinrommet", dei blir snille då....

Link to comment
Share on other sites

Du er inne på kompromisser her, men ei Interbond i 150 eller 165 vil være mitt valg. Mitt valg ville vært 165. Flat kulebane finnes ikke. Alle avstander du kan holde "rett på" med ei 150 kan du også med 165. Avstander over "rett på" krever laser og kompensering på begge. Vindavdriften, kjøttødeleggelse i fugl vil være mindre i 165, og virkningen sikrere på elg. 165 Interbond er 1. 150 Interbond er 2.

Interbond= God loddet kule til god pris.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...