Jump to content

Gummistøvler til skogsfuggeljakt


swf

Recommended Posts

Tenker på å kjøpe meg gummistøvler til skogsfuggeljakten. Noen som har noe å anbefale til dette formålet? Leser at MuckBoots ofte blir for varme og egner seg bedre til posteringsjakt, noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

 

På forhånd takk :)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har brukt Viking Trophy enkelte dager i de siste tre årene til skogsfulgjakt. Gode støvler, men ikke det samme som skinnsko.

 

Fordelen er at de ikke knirker, holder deg tørr fra utsiden og at de tørker raskt etter en dag på foten.

 

Ulempen er fukt fra svette og kondens.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

SuperHansen: Bruker Alfa Bever Pro i fjellet og i skogen pr dags dato, og er veldig godt fornøyd med disse. Bakdelen med disse er at om de først blir bløte, så tar det litt tid før de blir tørre og klare for smøring. De krever også en god del vedlikehold. Når jeg jakter i skogen det som regel en morgenrunde og en kveldsrunde, så da skulle en god gummistøvvel være greit nok når føttene får hvile litt midt på dagen. Må også nevne at i august/starten på september ofte jakter i meget bløte områder.

 

slb: Ok, er det noen form for ankelstøtte på disse? Det høres bra ut. Nå er det jo slik at man kan få kondens og fukt fra svette i vanlige jaktstøvler, spesielt om det er 20 grader varmt. Takk for godt tips :-)

Link to comment
Share on other sites

Test av gummistøvler til fritidsbruk (fra 2014): http://www.klikk.no/helse/trening/tester/article906840.ece

 

Jeg bruker så å si bare Muckboots på jakt, det være seg fuglejakt i september eller elgjakt i desember. Trasker stort sett rundt i dritkjedelig "hedmarksterreng" oppi myrhøl, gjennom sumper og over bekker, mens jeg vifter bort hjortelusfluer og edderkoppnett (tør ikke tenke på hvor edderkoppene er...). Bløt på beina etter hvert blir en nesten støtt, uansett hva en har på. Med støvler ala Muckboots blir man klam. Med lærstøvler blir man bløt og kald. Jeg velger klam og varm fremfor bløt og kald. Ellers synes jeg de er gode å gå med, i hvert fall om de har kraftig såle. Jeg er ellers avhengig av god ankelstøtte, siden fotballen tok knekken på leddbåndene i begge anklene for en femten års tid siden. Null problem så langt i hvert fall, selv om lærstøvler nok er enda bedre akkurat der.

 

Har ofte sett på lærstøvler, da jeg kunne tenkt meg og prøvd det, i butikker og på messer, men så har jeg ruslet ut med fiskestang, lyddemper eller annet livsnødvendig i stedet... Har noen gamle JahtiJakt-støvler som har funket bra, men så var det den evinnelige knytingen av lisser da, som selvsagt går opp så fort en roter seg bort i et kratt, som jeg har en vanvittig evne til å gjøre, spesielt når jeg skal prøve et nytt og lovende område. Å bøye seg for ofte er risky for en som har en ryggrad like jevn som en kronglebjørk...

Link to comment
Share on other sites

TS. Jeg kjøpte et par Grubbs for noen år tilbake, som jeg er godt fornøyd med. Gode å gå i. De minner jo mistenkelig om et mer kjent merke, så jeg vet ikke om dette er en kopi, eller hva.

 

Angående fotsvette, så synes jeg ikke dette er noe større problem, enn med godt innsmurte lærstøver på varme dager. Er det varmt, bruker jeg å legge inn 30 - 45 pause mitt på dagen og lufter støvlene, samt sokkene. Da kan jeg gå fra grålysningen, til skumringen uten at jeg er følbart fuktig på beina.

 

Er det litt kjølig, er det sjelden jeg tar meg bryet med å ta av meg på beina. Samme med lærstøvler. Men er det varmt, har jeg benyttet samme metode på lærstøvlene.

Link to comment
Share on other sites

Har selv lyst til å prøve Traqueur:

Støvlene du anbefaler er sikker ok., men jeg er sikker på at folk blir raskere svette/fuktige i slike lange vadere, enn støvlene jeg foreslo. Mine havhøye gummistøvler har som vanlig gummi de nederste 16 cm og membran (som puster) i den øvere halvdelen. Dette er viktig, for å fjerne en del av svette.

Link to comment
Share on other sites

Nokia Tuura er en topp foret støvel. Har brukt den i årevis på reinsjakt sentralt på Hardangervidda og vinterjakt. Har aldri fryst på beina med disse. Kan pigges for isfiske og den kan brukes på ski med kandaharbindinger. Ca 1100.- på G-sport.

Link to comment
Share on other sites

Spørs hvordan terrenget er, hvor bløtt det er. Jeg bruker svart muckboot med høyt skaft i elgjakta, på post, vi har blautmyrer overalt. Det er neoprene støvler, de blir ikke bløte inni som gummistøvler gjør, men de blir litt rå. Fukten setter seg i støvelen og kan tørkes ut igjen. De jeg har er de varmeste (svart, anbefalt ned til -20c)de er lange, tette og stødige å gå med. Går jeg med hund og på småviltjakta foretrekker jeg nok lærstøvler om de ikke drukner i blauta, men jeg skal ha en lettere muckboot (sommerstøvel) neste gang jeg kjøper gummistøvler for skogsturer/ bevegelig jakt i bløtt terreng. Mye bedre å gå med og de tåler mye mer slitasje enn de gummistøvlene jeg har hatt før. Foretrekker lærstøvler i litt tørrere terreng.

Muckbootsa blir ikke klamme, de blir litt rå nedi, men med tynn/tykk ullsokk er det kun de som holder tærne i live etter fire timer i minusgrader på post. Har ullsåle og ullsokk nedi, kjøpte dem litt romslige.

Tørker over natta om de ligger åpne foran ovnen og du tar ut sålene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk fra lærstøvler til Bogs (neopren + et lite lag med airmesh) da det ble bare mer og mer vann der hvor jeg trasker rundt.

Svært godt fornøyd de årene jeg har brukt dem - godt grep, forsterkningene rundt selve foten er solid og neoprenen holder meg varm (jeg er en av dem som fryser fort). Ja, neopren kan/vil bli klamt, men som en annen sa tidligere "heller klam og varm enn våt og kald". Vedlikehold -> se "lufting", evt skyll en gang nå og da.

 

Men jeg skulle gjerne hatt dem hakket mindre i størrelse, så nå vil jeg prøve noe som forhåpentligvis puster litt bedre, http://stovelbutikken.no/pages/gicas-of-norway

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...