Jump to content

sako 85


hunter boy

Recommended Posts

Jeg har en sako 85 ss

 

Fungerer helt utmerket for meg i hvertfall. Aldri hatt noen problemer med mating. Presisjonen er det ikke noe å utsette på. Magasinet sitter der det skal. Det smeller hver gang det skal også :)

 

Har ikke angret en dag på kjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Har du testet 75-utgaven? Med den får du et mer avrundet pistolgrep som sitter bedre i håndflaten. Er du monte carlo-fan, har den også det ;) Det den ikke har, men som 85 har, er ""idiot-sikring" på boksbagasinet. Vil si at du må presse opp magasinet i tillegg til å dra i magasinutløyseren. Sikkert kjekt å ha, men er det nødvendig? Ellers har eg bare fint å si om 85 utgaven. Men personlig liker eg monte carlo stokk bedre, og er kresen på et godt pistolgrep. Derfor valgte eg Sako 75 hunter.

 

PS: Som du kanskje vet er 75 utgaven ute av produksjon. Mulig det finnes noen igjen i butikker. Viss ikke finnes det jo bruktmarked :)

 

Lykke til med valget :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Sako 75 Finnlight i 6,5x55 (som jeg har hatt i 5 år) og en Sako 85 SS med laminatstokk i 300 Win Mag som er rimelig ny.

 

Er strålende fornøyd med begge riflene.

Har kun skutt ca 200 skudd med den nye 300 Win Mag`en.

Men sålang har den innfridd alle forventninger.

Presisjonen med 180 grains Trophy Bonded er upåklagelig.

De beste 3 skuddseriene går på en eneste klistrelapp når jeg er heldig med skytingen og legger godviljen til. :D

 

Magasinet er "sikret" mot kløner som meg og kan være litt vrient å få ut om man ikke tenker seg om i forhold til den gamle Finnlighten hvor det mer eller mindre ramler rett ut i det jeg tar tak i utløsermekanismen.

 

Jeg kjøpte våpenet på Jaktdepotet og tror de er blandt de rimelige på pris.

Jeg var i utgangspunktet skeptisk til laminatstokk og hadde mest lyst på synth.

Men de klarte ikke levere dette i kaliberet jeg ønsket.

Men i dag er jeg meget fornøyd med denne ekstra vekten og ville ikke valgt noe annet.

 

Anbefaler deg en tur i butikken for å "klå" litt.

Da får du raskt en magefølelse på om du liker den eller ikke.

Lykke til, og kos deg med kjøpet!

Link to comment
Share on other sites

Har både Sako 75 Hunter og Sako 85 ss. Ingenting å utsette på noen av riflene. Men jeg synes likevel "gammel-sakon" er mer forseggjort enn "ny-sakon". Det er liksom litt mer slarke i bøylene på reimfestet. Men det er bagateller og jeg kan trygt anbefale Sako 85 ss. Har bare gode erfaringer.

 

Sjekk med Interarms hva de skal ha for den. Tviler på at noen kan matche prisen deres.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Har du testet 75-utgaven? Med den får du et mer avrundet pistolgrep som sitter bedre i håndflaten. Er du monte carlo-fan, har den også det ;) Det den ikke har, men som 85 har, er ""idiot-sikring" på boksbagasinet. Vil si at du må presse opp magasinet i tillegg til å dra i magasinutløyseren. Sikkert kjekt å ha, men er det nødvendig? Ellers har eg bare fint å si om 85 utgaven. Men personlig liker eg monte carlo stokk bedre, og er kresen på et godt pistolgrep. Derfor valgte eg Sako 75 hunter.

 

PS: Som du kanskje vet er 75 utgaven ute av produksjon. Mulig det finnes noen igjen i butikker. Viss ikke finnes det jo bruktmarked :)

 

Lykke til med valget :D

 

Hadde 75 ss for 1 år siden, men byttet den inn for en 85 Hunter. Jeg opplevde etter å ha hatt 75en i 2 år og miste magasinet 4 ganger! Dette skjedde når jeg bøyde meg og snek innpå losen til jämten min(elgjakt) Bare du støttet børsa på låret så datt magasinet rett og slett ut! Den ene gangen merket jeg det ikke og jeg er glad for at elgen datt på første skudd! For når jeg repeterte var magasinet borte! Er mer positiv enn negativ til den enringen for å si det sånn.

Jeg opplever også bedre presisjon og jeg synes rett kolbekappe er best.. Men det er jo smak og behag :)

 

Når det gjelder 85en generelt er jeg meget fornøyd. Samler 3 skudd på 100 meter i en 50øring og mindre. Har enda ikke hatt problemer med utkastet eller andre funksjoner. Kjøp en 85 og du blir garantert fornøyd!

Link to comment
Share on other sites

Har du testet 75-utgaven? Med den får du et mer avrundet pistolgrep som sitter bedre i håndflaten. Er du monte carlo-fan, har den også det ;) Det den ikke har, men som 85 har, er ""idiot-sikring" på boksbagasinet. Vil si at du må presse opp magasinet i tillegg til å dra i magasinutløyseren. Sikkert kjekt å ha, men er det nødvendig? Ellers har eg bare fint å si om 85 utgaven. Men personlig liker eg monte carlo stokk bedre, og er kresen på et godt pistolgrep. Derfor valgte eg Sako 75 hunter.

 

PS: Som du kanskje vet er 75 utgaven ute av produksjon. Mulig det finnes noen igjen i butikker. Viss ikke finnes det jo bruktmarked :)

 

Lykke til med valget :D

 

Å forresten! Endre den derre ""Idiotsikring"" :evil:

Du kan ikke ha prøvd 85 i felten når du sier det :)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en Sako 85 SS i Februar og er kjempeførnøyd :?:? , topp presisjon og et nydelig våpen. Valgte Laminat stokken da jeg syntes den var rå samtidig som rifla skilte seg noe ut......MEN ble mildt sagt skuffet da jeg oppdaget etter fire dagers hjorte jakt i høst i regn og dårlig vær at yttersiktet (lakken?) flasset av. Etter å ha gått med rifla på skuldera har den fått noen riper som seg hør og bør når den brukes som den skal men at lakklaget flasser av er meget skuffende,,,,har også sett at laminaten buler ut enkelte plasser dær vanninntregning tydeligvis har gjordt seg gjeldende.......Har desverrre ikke prioritert å ta kontakt med leverandør for å høre hva dette er og om det skal være slik på ei rifle til 20 000,- som vissnok skal være VEDLIKEHOLDSFRI !!

får ta tak i dette når ånden kommer over meg............men er mega skuffa over dette......

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en Sako 85 SS i Februar og er kjempeførnøyd :?:? , topp presisjon og et nydelig våpen. Valgte Laminat stokken da jeg syntes den var rå samtidig som rifla skilte seg noe ut......MEN ble mildt sagt skuffet da jeg oppdaget etter fire dagers hjorte jakt i høst i regn og dårlig vær at yttersiktet (lakken?) flasset av. Etter å ha gått med rifla på skuldera har den fått noen riper som seg hør og bør når den brukes som den skal men at lakklaget flasser av er meget skuffende,,,,har også sett at laminaten buler ut enkelte plasser dær vanninntregning tydeligvis har gjordt seg gjeldende.......Har desverrre ikke prioritert å ta kontakt med leverandør for å høre hva dette er og om det skal være slik på ei rifle til 20 000,- som vissnok skal være VEDLIKEHOLDSFRI !!

får ta tak i dette når ånden kommer over meg............men er mega skuffa over dette......

 

Er vel i grunnen ingen børser som er vedlikeholdsfrie.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en Sako 85 SS i Februar og er kjempeførnøyd :?:? , topp presisjon og et nydelig våpen. Valgte Laminat stokken da jeg syntes den var rå samtidig som rifla skilte seg noe ut......MEN ble mildt sagt skuffet da jeg oppdaget etter fire dagers hjorte jakt i høst i regn og dårlig vær at yttersiktet (lakken?) flasset av. Etter å ha gått med rifla på skuldera har den fått noen riper som seg hør og bør når den brukes som den skal men at lakklaget flasser av er meget skuffende,,,,har også sett at laminaten buler ut enkelte plasser dær vanninntregning tydeligvis har gjordt seg gjeldende.......Har desverrre ikke prioritert å ta kontakt med leverandør for å høre hva dette er og om det skal være slik på ei rifle til 20 000,- som vissnok skal være VEDLIKEHOLDSFRI !!

får ta tak i dette når ånden kommer over meg............men er mega skuffa over dette......

 

Har det gått hull på lakken noen steder, er det helt naturlig at lakken flasser av, da det sansynligvis har kommet inn fukt i laminatet. Og at laminatet buler er vell okså helt naturlig da hverken treverk eller lim er veldig glad i fukt.

Det er derfor de fleste laminat stokkene er lakkert istedet for oljet, da fukt er dets verste fiende.

Og mener du i tillegg at laminat/synt og rustfritt er vedlikeholdsfritt, så bør du vell strengt tatt innhente litt mere material kunskap, både når det gjelder treverk, lim og metall før du prøver deg på en reklamasjon.

Link to comment
Share on other sites

Ja nå er jo ikke jeg Bransjetilknyttet da å derfor vet jeg ikke så mye om laminat og rustfri som deg,,,,,,? :?: Og min material kunskap, både når det gjelder treverk, lim og metall som du nevner er vel også begrenset i så fall er det jo flott hvis du som har litt peiling kan fortelle oss andre hva for vedlikehold et slikt våpen med disse materialene skal ha ? Og med vedlikehold tenker jeg ikke da på Pussing av løp...... Som Bransjetilknyttet antar jeg du har flere tips og komme med til en stakkar som faktisk trodde at materialer som dette klarte seg uten annet vedlikehold enn normalt renhold og en runde med siliconfilla, , , , , :D

Link to comment
Share on other sites

Tja, laminat og fukt, det sier seg nesten selv. spesielt der det ikke er brukt vannfast lim.

Å dette har ikke noe med min bransjetilhørlighet å gjøre. Jeg er utdannet møbelsnekker, så jeg mener jeg har litt peiling på treverk og laminat ivertfall.

 

Å vedlikehold her..... tja, hva med å tette igjen hullet/ripene i lakken da slik at fukt ikke kommer inn.

 

 

Å det jeg skriver her inne, er MIN PERONLIGE MENING, og har ingenting med min bransjetilhørlighet å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...