Jump to content

Transport offentlig sted - luftpistol


Archangel

Recommended Posts

Jeg bare tenkte at jeg skulle spørre for å være helt sikker.

 

Jeg skyter endel luftpistol og også endel i helgene på den lokale banen og lurer på om loven eksempelvis sier noe om hvorvidt man kan kombinere et opphold på banen med lesestund på det lokale biblioteket. Innforstått da at våpenet er forsvarlig pakket i sekken. Jeg går frem og tilbake og det blir litt tungvint å gå frem og tilbake flere ganger, men må man så må man selvfølgelig, og får litt mer trim :D

 

Det gjelder kaliber 4.5mm.

Link to comment
Share on other sites

§ 27 b.Skytevåpen skal under transport være tømt for ammunisjon og sikret mot at det kommer på avveie. Våpenet skal normalt være tildekket.

Skytevåpen må ikke uten aktverdig grunn has med på offentlig sted.

Bestemmelsen i annet ledd gjelder også luft- og fjærvåpen, våpenetterligninger som lett kan forveksles med skytevåpen, og skytevåpen som etter § 1 annet ledd er gjort varig ubrukbart.

0 Tilføyd ved lov 5 juni 1998 nr. 35, endret ved lov 1 juni 2001 nr. 27 (ikr. 1 juni 2001 iflg. res. 1 juni 2001 nr. 561). Endres ved lov 19 juni 2015 nr. 65 (ikr. 1 okt 2015).

 

 

Da er spørsmålet: Er det aktverdig grunn at du ikke gidder å gå hjemom?

Link to comment
Share on other sites

Da er spørsmålet: Er det aktverdig grunn at du ikke gidder å gå hjemom?

 

Om noen ikke "gidder" å bruke over to timer på en omvei tur-retur med kollektivtransport, for så å komme på trening rett før de andre pakker ned og går for dagen er vel egentlig spørsmålet.

Hadde selv samme situasjon da jeg studerte på Høgskolen i Oslo, skøyt på Idrettshøyskolen, og bodde utenfor byen.

Ja, faktisk, et år studerte jeg PÅ idrettshøyskolen, OG skøyt der etterpå. Skulle jeg da:

1: tatt t-banen etter avsluttet skoledag

2: byttet til buss

3: gått hjem fra bussen og hentet våpen

4: gått til bussen og tatt bussen

5: ventet på t-banen, og tatt t-banen

6: ruslet inn på skytebanen 150 meter unna der jeg hadde hatt forelesninger og lest tidligere på dagen

 

Eller skulle jeg helt lovlig transportert uladd våpen nedpakket i sekken, som jeg holdt under oppsyn og hadde god kontroll på igjennom hele dagen?

 

Som skytter i urbane omgivelser oppstår denne problematikken ganske ofte, og det er faktisk helt lovlig å tranportere med seg våpen, OG gå innom andre steder på veien når man skal på trening eller stevner.

Link to comment
Share on other sites

Det hele blir faktisk ett spørsmål om bekvemlighet, kontra fornuft. Ett sted der i mellom ligger grensen for aktverdig grunn.

 

Hva er aktverdig grunn?

1. Ett lovlig bruksformål.

2. Transport til lovlig bruksformål.

3. Opphold i påvente av lovlig bruksformål.

 

Disse punktene (Mine ikke lovens) er en grei rettesnor for hvem hva hvor.

 

Punkt 1 må være oppfylt.

 

Punkt 2 er normalt en forutsetning for å kunne utøve punkt 1.

 

Punkt 3. ...... Der har vi det mulige problemområdet.

La oss si at butikken er rett utenfor boligen din, er det da greit å gå inn og ta med seg mat på vei hjem? Mest sannsynlig vil retten dømme ja.

 

Men om biblioteket eller annet sted der en planlegger å tilbringe endel tid, er rett ved boligen din, da begynner en fort å slite.

 

 

Om man har med våpen inn og ut av bibliotek, butikker/kjøpesenter, er i seg selv ikke interessant. Grunnen til hvorfor er. (Derav kravet om aktverdig grunn).

 

Eksempel, på vei til eller fra trening/konkurranse (= min 7 mil for egen del). Blir jeg sulten og vil ha meg en matbit på veien. Er det å spise en aktverdig grunn? Selvfølgelig er det det, det samme er ting som går på naturens orden (Les Toalett), ting man har fått beskjed om å ta med seg/kjøpe på veien osv.

 

Om det å gå å drive på ett kjøpesenter/bibliotek, uten ett formål er aktverdig..... I utgangspunktet Nei, Men i en situasjon med dårlig vær utenfor, og en venter på transport o.l. Ja.

 

Situasjoner selvfølgelig tenkt med våpen i sekken, og basert på lovens krav om oppsyn med våpen.

 

 

Alt handler om hva som fremstår som naturlig og noenlunde enkelt. Om man er til fots eller har eget kjøretøy vil også virke inn.

 

Hver og en må selv vurdere hva de er villig til å gå til retten med, som grense for hva de mener er innenfor det som er aktverdig.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar alle sammen, for min del så blir det vel til at jeg sikkert kommer til å gå to turer de dagene det er aktuelt eller skyte en annen dag, det tar da endel lenger tid men allikevel som jeg sa, da blir det litt mer trim og forhåpentligvis litt lettere å holde vekten :D.

 

Bare lurte siden det allikevel kunne være ok og spare litt tid i helgen.

Link to comment
Share on other sites

I Oslo hender det at politiet har kontroller i utsatte områder og på offentlige transportmidler. De sjekker da i hovedsak for kniv/andre våpen og narkotika. Jeg ble sjekket i en slik kontroll på Majorstua T-banestasjon for noen år siden. Kom da fra skytebanen og hadde to pistoler og en revolver+en del ammo i baggen. Sa fra om dette og hvor jeg hadde vært, og politiet nøyde seg da med å se på medlemskort fra klubben og våpenkort. Trengte ikke å pakke ut våpnene for å vise frem disse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...