Jump to content

Ruger SR22 vs Walther PPK/S .22


henki

Recommended Posts

Noen av dere som vet hvilken av disse to som er best å kjøpe seg? De skal i all hovedsak brukes til sivilpistol skyting, så begge to må man kutte av litt på for at de skal passe til dette. Noen som har gjort dette før, og har bilder av det man har gjort?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke svaret du ønsker i det hele tatt, Børselars har en pen brukt Beretta m71 med godt avtrekk til ca 2 lapper (om den ikke er solgt da), denne overgår de to pistolene du nevner mangfoldige ganger.

Denne er ifølge de som har mer peiling på sivilpistol noe av det beste en kan bruke i sivilpistol 1.

Link to comment
Share on other sites

Var innom siden deres, men den er nok solgt nå. Kun en modell 70 som lå der. Aldri feil å gi gode råd/tips som er utenfor det man spør om, selv om det å noen sinne kjøpe brukt våpen igjen sitter langt inne etter en heller dårlig opplevelse for noen år siden med kjøp av jaktrifle. Har ikke mange års fartstid bak meg med håndvåpen, og det var først i fjor at jeg fikk meg pistol. Etter oppfordring deltok jeg for en tid siden på et stevne i sivilpistol og det gav mer smak. Har spurt meg for hos noen av dem som skyter dette i klubben, og ingen kunne gi noe godt svar på disse da de ikke hadde egen erfaring. Eneste jeg fikk av informasjon var at i klasse 1 så gikk de nok greit begge to, men i klasse 5 ville jeg bli forbigått av både tyngre og bedre jern, og at i god ”sivilpistol ånd” så var waltheren veien å gå.

 

Det jeg likte med begge to var at de hadde stor nok kapasitet til å kunne brukes i klasse 5 også. Som to barns far (og litt uventet på oss begge to - med en til over nyåret) kan det bli litt knapt med tid, og da kan det være greit i en periode å kunne skyte flest mulig stevner/klasser med færrest mulig våpen tenkte jeg (holde meg innenfor 4 våpen regelen). Pr i dag har jeg 2 pistoler, production og standard. Så ideen var en av de nevnte i .22 samt til neste år en gang en revolver til sivilpistol 4 som jeg kan bruke i både sivil og dynamisk revolver (regner med at en .45 smith med 80mm løp fungerer greit nok i dynamisk?) Eneste er jo om å kjøpe en slik til klasse 1 ødelegger for framtidig .22LR i klasse 5 når aktiviteten er stabilt høyere? Men da kan man vel alltids ”selge” denne til en kompis og så ”kjøpe” den tilbake etter å ha handlet en klasse 5 pistol?

Link to comment
Share on other sites

Den m71 jeg snakker om har aldri liggi på sida dems, men den var i butikken, sammen med en haug andre våpen som ikke var på nettsida. Verdt å sjekke ut. Utifra slitasje på blånering etc vil jeg påstå dette var et svært pent eksemplar, og avtrekket var godt.

Angående Walther ville jeg heller sett etter en ordentlig PPK 22lr, den nye PPKs er lagd av omsmelta lekebiler.

F.eks http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ry=walther.

Link to comment
Share on other sites

Noen av dere som vet hvilken av disse to som er best å kjøpe seg? De skal i all hovedsak brukes til sivilpistol skyting, så begge to må man kutte av litt på for at de skal passe til dette. Noen som har gjort dette før, og har bilder av det man har gjort?

 

Har ikke bilde, men har tilpasset en SR22 til Sivilpistol klasse 1. Det som må gjøres er å slipe/file ned litt på begge sikringshendlene og sledeutløseren.

-Sleideutløseren filer du ørlite grann av så det ikke er fullt så skarp topp på den.(målt med et skyvelær fra oversida skal tykkelsen være ca 27,0mm)

-Den ene sikringshendelen sliper du helt inn til festenaglen blir synlig, men, ikke lenger. ( målt med et skyvelær er der da 1,90mm igjen av hendelen.)

- På den andre sliper du til du har kommet med i en total tykkelse på våpenet på max 30mm. (ca 3,0mm igjen av hendelen)

Ser litt stygt ut, men, med litt kaldbruneringspasta på de blanke slipeflatene blir det bra.

-I tillegg må du bruke den flate magasinbunnen som følger med våpenet.

 

Det lange avtrekket på SR22- både SA og DA, kan det ta litt tid å mestre og ikke minst like, men, selv har jeg sansen for det...

-PPK/S -22 har jeg dessverre ingen erfaring med.

Link to comment
Share on other sites

M71 er det grommeste til S1 ja (Har en selv, som blir lånt ut til de fleste som skyter S1 i stevner i klubben vår. Og blir alt for ofte slått med eget våpen :-) ).

 

Men, der er forskjell på de. Der er to utgaver, tidlig og sen. Forskjellen er sikringen. Tidlig har en rund fløy, som skyves fra høyr til venstre og omvendt. (Som med endel halvautomatiske hagler, bare at det er i selve grepet.

 

Sen har vanlig 1911 sikring (Den jeg har er sen).

 

Problemet er at tidlig type er lett å sikre ufrivillig. Det var i hvertfall problemet med den jeg skjøt med før jeg fikk ta i egen.

 

Jeg tror jeg har en fiks for problemet med tidlig type, og det er å bytte ut fjæren til kula/tappen som låser sikringen i sikret og usikret posisjon. Men siden jeg ikke har prøvd dette enda, vil jeg ikke anbefale tidlig type til S1.

 

Til S2 kan ikke M71 brukes (Magasinkapasitet), med mindre magasinene til m76 eller 87 kan brukes.

 

Og du, den 4 våpen regelen, den gjelder pr forbund..... Skyter du DSSN programmer, trenger du kun 2 L2 stevner i året (Om det er IPSC/Sivilpistol/Steel Challenge, spiller ingen rolle. For å kunne ha "noen" fler våpen.

 

Mitt råd:

Mens du leter etter en M71 sen type, kjøp ett godt S5 våpen. Fint å trene med, og kan brukes til det meste i t.d. NSF.

Link to comment
Share on other sites

Utfra materialene som er brukt i de to nevnte pistolene, så hadde jeg valgt rugeren og gjort som rhb har beskrevet. Videre så finnes der også en annen liten .22 fra walther, P22, men har aldri truffet på noen som har eid/eier en slik og sagt så mye positivt om den.... Vil/må du ha walther, kjøp en ekte.

 

Berettaen til Børselars var av "nye" typen hva angår sikringen, og er nå på vei til å bli en annen manns eiendom..... :winke1: Noen som har tips om troverdig nettside som har magasiner til denne?

Link to comment
Share on other sites

Takk for det, selv om det blir litt "trist" å la min gamle tsjekkoslovakiske cz92 bli papirvekt, tok bronse i nm en gang i tiden. Har hatt litt problemer med den med å trekke ut hylser, samt at der er blitt litt "avskalling" av metall inne i den.... Siste nye nå er at avtrekkeren henger igjen også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...