Jump to content

Homogen kule til 308w - Forslag?


Muntjac

Recommended Posts

Hei,

 

Vurderer å bytte om fra Oryx som "kule til alt (stort og mellomstort)", til en homogen kule. Årsaken er blyhysteriet, og at jeg ikke ser noen grunn til ikke å gjøre det.

 

Har noen testet og lest seg opp på hvilke kuler som er anbefalt og til å stole på? Mine hovedbruksområder er elg, rådyr og rein opp til ca 200meter.

 

Ladedata mottas også med forsiktighet og takk:-)

Link to comment
Share on other sites

Rikosjetter på fjellet ja... kom ikke på den i farten, men er også en av grunnene til at jeg bruker Fudion eller Oryx ved månejakt på innmark med kort vei til diverse bygninger og annet som helst ikke trenger nedslag.

 

Når det gjelder bly og kjøtt er selvsagt den teoretiske tanken i seg selv god. På den annen side - hva da med eksempelvis fugl som type rype skutt med blykuler ala .22lr? På hjorten skjærer jeg uansett bort alt blidslått og skuddskadd kjøtt.

Link to comment
Share on other sites

I 308 win, bruker jeg 150 grains Barnes TTSX, men ville foretrukket å bruke 130 grains TTSX på alt vilt, om det hadde vært lovlig.

 

Må si meg veldig enig. Brukte 130 grains TTSX på plainsgame i SA. Drepandes god jaktkule til alt av antiloper.

 

Hjemme bruker jeg 150 grains TTSX lastet med 45 grain 203B/Reloader 15. COL 71.4 mm. 860 m/s. og svært god presisjon i Sauer 202 med 51 cm. pipe.

 

TTSX er betydelig mer ekspansjonsvillig enn TSX.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvordan er skuddreaksjon og slakt med ttsx? Ekspanderer den tilstrekkelig?

 

Skuddeffekten ved bruk av TTSX er god om den har brukbar fart og veldig god om den har skikkelig fart.

Det ser ut for at den ekspanderer plenty, når man ser på skader den gjør på lunger og hjerte, men er litt vanskelig å si, da jeg har kun funnet igjen en kule, og den ser ut som den gjør i reklamer.

Hvordan slaktene blir varierer selvsagt med hvor man treffer, men generelt sett synes jeg slaktene er penere med TTSX enn de har vært med de fleste kuler med bly jeg har brukt med samme treff.

Eneste kula med bly som jeg har brukt, som jeg synes gir like slakt, er Swift A-frame.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...