Jump to content

fast x 4 eller 6 med stor lysåpning ... hva er å annbefale??


Geiren

Recommended Posts

jeg trenger ett sikte til .456 socomen .. og da tenkte jeg på noe i fast x 4 eller 6 , med bra lys åpning. gjerne med opplyst retikkel.. denne blir brukt stort sett på korte hold.

Er det noen her som kjenner til noe i denne banen, å annbefale ??

Om der er noen som skal selge noe passende , så gi en lyd da..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil du ha x56? Med 4x eller 6x er så stor frontlinsediameter i utgangspunktet unødvendig, siden øyet ikke klarer å nyttiggjøre seg den store utgangspupillen (h.h.v. 14mm og 9.3mm). Alt som gir en utgangspupill over 7mm er stort sett bortkastet, så med 4x bør 28mm linseåpning holde, med 6x kan du gå til 42mm. Med 8x, derimot, er 56mm teoretisk optimalt for gode skumringsegenskaper

 

Jeg vil tro at du vil få problemer med å finne noe kikkertsikte med så stor frontlinsediameter og såpass moderat forstørrelse, nettopp av den årsaken. Det er ingen grunn til å lage noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du finner noen fast 4 eller 6 med 56 lysåpning. Har aldri sett det på noe sikte, og tror heller ikke det er blitt laget. Dette er fordi den maksimale størrelsen på et ungt menneskes pupill er 7mm. Lysbunten som går gjennom kikkertsiktet har en diameter i okularenden som er lik objektivstørrelsen delt på antall ganger forstørrelse. Det vil si at en kikkert med 6xforstørrelse og 56mm objektiv har en utgangspupill på 9,33. Dette er 2,33mm over det maksimalt utnyttbare for unge mennesker. (Eldre, dvs over 35-40år har maksstørrelse på ca 6mm og får stadig mindre pupill etter hvert som årene går).

 

Derfor er det ingen vits i å ha så stort objektiv på så lav forstørrelse.

 

Du finner imidlertid kikkerter med 7-8xforstørrelse og 56mm lysåpning. Disse blir som regel omtalt som de mest lyssterke kikkertsikter som er å få. Zeiss, Swarovski, Schmidt & Bender, Kahles og sikkert flere lager slike. De koster en del, men du kan være heldig hvis du leter på ebay.com. Har flere ganger sett slike gå for en fin pris der.

 

Man kan av det jeg skriver over her slutte at man ikke har bruk for kikkerter med 56mm objektiv etter fylte 40 år, men dette er ikke nødvendigvis tilfelle. I tråden Faktorer ved kikkerkjøp(http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=676) sier Sako 30-06 at det kan være greit med større utgangspupill enn ens egen makspupill rett og slett fordi det da blir lettere å finne siktebildet fort. Man har en større lysbunt i okularet og kan dermed lettere raskt sette pupillen rett mot denne. Det syns jeg høres fornuftig ut.

 

Edit:Der kom han meg i forkjøpet gitt.

Link to comment
Share on other sites

Før hadde "alle" de europeiske produsentene fast 4x kikkerter, men de største har sluttet å lage slike. Kaps, Nickel, Meopta og IOR har fortsatt. De fleste har, og hadde 32-36mm objektiv, selv om som Sako 30-06 påpeker 4x7=28. (Unntaket er mest fast 4x for militærbruk, som ofte er 4x24)

 

Fortsatt har "alle" fast 6x, og disse er nesten alltid 6x42. Som påpekt fast 4x eller 6x finnes knapt med 56mm objektiv, jeg tror ikke at du lett finner et med opplyst retikkel heller.

 

8x56 og 7x50 er det mange som lager. Nickel hadde inntil nylig 7x56 på websiden, men i dag var den borte.

Link to comment
Share on other sites

Har ein sånn Meopta 7 x 50, og optiske kvaliteter, kan eg ikkje klage på. Men min er produsert på midten eller slutten av 90 tallet, og den tida der, var det enormt dårlige kikkerter i motlys. Hvis du skal sjå på den der, så prøv å sjå inn i frå fronten på kikkerten. Hvis baksida av retikkelet er blankt, så er den garantert dårlig i motlys. Då passer den ekstremt dårlig til skumrings kikkert.. Nett et lite tips iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Høres for meg ut som du bør satse på en 6*42 av tysk opprinnelse, etter min mening ligger disse ikke langt bak tilsvarende kikkerter med 56 linse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...