Jump to content

Kikkertsikte - MacKenzie 3-12x56 med lys


Sathre

Recommended Posts

Sathre skrev (På 18.9.2015 den 17.55):

Hei

 

Jeg er på jakt etter et relativt godt kikkertsikte til under 5000 kr og ser nå at XXL selger et kikkertsikte fra MacKenzie til sterkt redusert pris:

 

https://www.xxl.no/mackenzie-mackenzie-kikkertsikte-3-12x56-med-lys/p/1108508_1_style#details

 

Er det noen som har erfaring med dette kikkertsikte eller som vil komme med andre forslag? Det vil i hovedsak bli brukt på rådyrjakt.

Jeg vil nok anbefale å sjekke ut kjente merker på finn.  Gode Tasco-kikkerter kan du få for hyggelige priser.  Men skal du kjøpe nytt, kan du kanskje finne noe fra Vector.
Jaktdepotet. Vector Optics

Link to comment
Share on other sites

Stefan J skrev (På 23.12.2019 den 11.38):

den ble montert på en dobbeltrifle i 9,3x74R. Dette er for de som kjenner det, et temmelig sprekt kaliber. MacKenzien gjør jobben den. Har hengt på 9,3x74'en på mangt et ettersøk og trådkorset henger nå fast enda etter 2-300 skudd med over gjennomsnittet rekyl

Litt sent å kommentere denne, men det som dreper et kikkertsikte er ikke det som de fleste oppfatter som kraftig rekyl, men den maksimale akselerasjonen kikkertsiktet blir utsatt for. En dobbelrifle i 9,3x74 har en "rolig" rekyl der det er mer skyv enn snert. En supermagnum i .30 eller .338 har ofte lettere våpen og mye høyere akselerasjon enn 9,3 og vil være de våpen som belaster kikkertsikter hardest. Jeg vet for lite om McKenzie utstyr til å uttale meg om det. Men jeg har jaktet med Scott McKenzie i Canada og kan bekrefte at han ikke har noen fabrikk i campen sin, men derimot en god del vilt.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (2 timer siden):

det som dreper et kikkertsikte er ikke det som de fleste oppfatter som kraftig rekyl, men den maksimale akselerasjonen kikkertsiktet blir utsatt for

 

Ja, eller et støt i tilfelle luftgevær. Jeg har ødelagt 3 - riktignok ganske billige - kikkertsikter med et fjærdrevet luftgevær som var noe kraftigere enn vanlig. Et Bushnell-sikte beregnet på .22 LR mistet trådkorset og erstatningssiktet mistet den forreste linsen, begge i løpet av et par dager.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...