Jump to content

Verdi? Heym SR20G 300Win.mag / Merkel Suhl Kombi 211/251E


axelmolberg

Recommended Posts

Har arvet noen våpen fra en gammel tysker og ønsker å få sjekket verdien på disse.

 

Våpen 1:

Heym SR20G 300Win.mag. Optikk: Swarowski Habicht Nova 2,2-9x42

Utmerket stand

Bilder: http://imgur.com/a/8DSB7" target="_blank

 

 

Våpen 2:

Merkel Suhl Kombi 211/251E. Kaliber 16-16 og 16-30.06. Optikk: Swarowski Habicht Nova 2,2-9x42

Utmerket stand

 

Bilder: http://imgur.com/a/Znnts" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Om du skal kjøpe en ny kombi med ekstra haglepiper, må du ut med over 100.000,- så om du jakter er dette noe du beholder og ikke selger. Om du skulle solgt det i Norge, får du neppe mer enn 20 - 25.000,-

 

Rifla får du nok noe mindre for, men den er et skikkelig kvalitetsvåpen, så behold den også.

Link to comment
Share on other sites

SR20G er jo noe av det fineste som er laget i moderat prisklasse, jeg har selv en i samme caliber, men i links. Jeg har Sauer og Blaser mm. også- men de er ikke i same klasse som en SR20G :wink: "Problemet" med denne er jo kaliberet- det er ikke så "inn" med .300Wmag lenger- og importøren av Heym har uten tvil sovet i timen. Skulle jeg kjøpt et våpen i dette kaliberet, hadde jeg nok gladelig gitt en 12+ for børsa på bildet- men de aller fleste kjøper heller en ny "billigbørse"

På grunn av ukurrant caliber/lite bruk/overfylt våpenskap, la jeg ut min for salg for 9 uten kikkert, med lite respons. Med Tinitus og høyrehente barn blir den nok desverre lite brukt I fremtiden.

 

Merkelen er jo også i veldige ukurrante kalibre- og den er uten tvil verd 20-25 store. Men markedet bestemmer... en må finne entusiaster ved salg av slike børser..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en SR20 og kan ikke helt forstå hva som er så fint med den.

 

Den hadde helt greit treverk, ikke spesielt eksklusivt. Den hadde bayersk svinekam eller hva det heter, brukt med kikkertsikte er dette noe dritt i forhold til rett stokk. Vekten var nokså lav og pipa tynn, helt grei å bære på. Hverken jeg eller andre som prøvde den fikk noe spesielt god presisjon.

 

At dette våpenet skal være så fantastisk må noen forklare nærmere.....

Link to comment
Share on other sites

Godt spørsmål, det koker vel ned til at en gammel Heym eller en eldre Seyr Mannlincher har mere "skjel" enn en ny masseprodusert børse :wink: Den Merkelen er jo også et flott våpen med mye "skjel"

Å fyre opp kaffekjelen, nyte naturen sammen med en nyskutt tiur og en eldre Merkel(hagle-ikke tysk politiker)- det gir faktisk enkelte av oss mere jaktglede enn om det står en pumpehagle med plastskjefte ved furua i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Merkelen er jo også i veldige ukurrante kalibre- og den er uten tvil verd 20-25 store. Men markedet bestemmer... en må finne entusiaster ved salg av slike børser..

Kaliber 16 ble mye mer kurrant etter at blyhagl ble lov igjen. Jeg mener 16 er det ultimate kombikaliberet. .30-06 kan vel neppe kalles ukurrant, men det er mindre populært i brekkvåpen. Nå er det ikke umulig å få endret til en kragepatron som f-eks .30 Blaser

Link to comment
Share on other sites

Det har du helt rett i, jeg er helt enig med din fremstilling, men den store "kjøpermassen" foretrekker heller 12 eller 20- på samme vis som 300WinMag heller ikke er "inn" for tiden. Derfor blir slike våpen litt tungsolgte. Det er kun fåtallet av oss jegerene som faktisk er entusiaster både innen våpen og jakt. Om jeg har samvittighet til å gå etter skogsfuglen i høst, er det godt mulig min gamle Buhag i kal 16 blir blir med. Med den skjøt jeg min første orrfugl i 1981, litt nostalgi også- siden har det vært mange våpen i hus. Kaliber 16 er kurrant nok- men våpnene blir nok noe vanskeligere å få solgt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...