Jump to content

Forrest skum


Finskspets

Recommended Posts

Pusse salongen?

Hvorfor det?

Da må du jo skyte "en god neve" med skudd før rifla treffer jevnt etterpå...

Noe av det samme kan du også erfare hvis du skifter til annen amo.

 

Den eneste pussen jeg gir salongen min "til daglig", er at jeg blåser ut (helst med trykkluft) grufset av løpet, og renser/pusser kammerenden (den mot sluttstykket) og resten av låsekassa og sluttstykke.

Og, en liten dråpe olje (ATF-olje fungerer fint...) eller vaselin på delene til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Hoppes nr. 9 er Nitrosolvent! Lukter godt også

...og er lengt fra lett å få tak i for tida, på grunn av miljøhensynene som skal tas i alle sammenhenger :? Jeg hamstret et halvdusin flasker fra Jaktdepotet i våres, men regner med å måtte finne noe annet når jeg går tom neste gang. Det finnes sikkert nitrosolventer som funker minst like bra, men jeg har ikke vært borti noe som lukter like godt. Det er så rart med den lukta som har betydd børsepussekos siden man var en neve stor.

 

PS: Når folk sier "ikke puss salongrifla", ta det med ei klype salt. Voksrester og annet graps som blir liggende i og rundt kammer og magasin kan med fordel fjernes, det påvirker ikke presisjonen. Derimot kan det være gunstig for funksjoneringen å holde dette området noenlunde reint. Men følg med hvis du pusser rein pipa innvendig, det er da endel salongrifler trenger noen hundre skudds innskyting før de går likt igjen.

oki,,,,,da er bare og smelle i veien da,,,,,, :D å du skaubjønn,,,,tru jaggu jeg må bruke den som aftershave for damene er SÅÅÅ innpåslitne hehe høhø 8):lol:
Da må du også prøve en solid pris med Vihtavuori N130 under overleppa, det funker enda bedre :lol:
Link to comment
Share on other sites

Sukk ja Sako 30-06. Uskyldens tid, den gang det å pusse børsa betydde to runder med Hoppes #9, tørrpuss, litt olje og ny tørrpuss. Ferdig! Det var før jeg i hvertfall kjente til begrepet Mantling.

Jeg kan ikke se om det er halvauto salong du har, eller bolt? Det er viktig som Sako sier pusse rent bolten og kammer. Har du havlauto må du pusse. Salonkulene er satt inn med en voks som legger seg som en seig gugge over alt. Du får rimelig fort klikk og mateproblem dersom du ikke holder det rent! Du må ta kammeret, men løpet kan du imidlertid la være å pusse.

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips når det gjelder låskasse og sluttstykke:

Demonter og sett i et glass med voksfjerner (sånn for skivoks) la stå litt(10-15 min) og blås/tørk rent rent, sett inn med olje og vips, ferdig.

Er mekanismen skikkelig nedsmurt i voks ser du at voksen bare renner av, enkelt, effektivt og det blir rent.

 

Voksfjerneren kan brukes flere ganger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...