Jump to content

løpslengde uten demper - 9,3x62


jjrckd

Recommended Posts

Har helt sluttet å bruke demper på jakt ettersom jeg ikke ser verdien av å dra rundt på ei fortung rifle som henger seg fast i busker og trær. Men, av eksakt samme grunner så ønsker jeg et løp som ikke er lengre enn det det trenger å være. Jeg ønsker dog ikke nevneverdig tap av hastighet eller ekstrem økning i lydtrykk (bruker ikke hørselvern de gangene jeg er hundefører).

 

Så, er det noen som jakter med 9,3x62 og som ikke bruker demper som har noen tips og erfaringer å komme med?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 9.3 en del, både med langt løp, kort løp og med og uten demper. 9.3 bruker som regel tunge kuler og da gir ikke løpskapping så veldig stort utslag på hastighet som mange tror. Ta en titt på denne vitenskaplige testen. http://www.thetruthaboutguns.com/2013/10/daniel-zimmerman/the-truth-about-barrel-length-muzzle-velocity-and-accuracy/

 

Her er det snakk om 308, se så hvor lite utslag det er på hastigheten med tunge kuler spesielt 175 grain : 2575 fps med 26" løp (66cm) og 2501 fps med 18" løp (46cm).

 

Jeg kappet løpet mitt fra 60 til 45, resulatet ble ei kort hendig rifle, presisjone var fortsatt like bra eller bedre og det ble liten reduksjon i hastighet uten at jeg har målt dette. Derimot ble det høyere smell, litt mer rekyl og kanskje det som irriterte meg mest, munningsflamme.

 

Rekylen er grei nok likevel, men det er ekstra viktig å ha en kolbe som passer og gjerne en skulderpute på stokken skal du skyte mer en 2 skudd. Lyden er som sagt også noe høyere. Skal du jakte i skummringen så husk du får mer munningsflamme.

 

Jeg snakket med en 9.3 enthusiast på banen som sa at han hadde kappet løpet og fått tak i en rekyldemper som også dempet lyden litt og som også dempet munningsglimtet samtidig som den var liten. Aner ikke hva det var, men skulle så gjerne ha visst det.

Link to comment
Share on other sites

At hastigheten går ned og smeller øker er ingen hemmelighet.

Har brukt 9.3x62 selv både med og uten demper. Selv ville jeg ikke brukt 9.3x62 uten demper uten å bruke hørselvern.

Uten demper ville jeg ikke kappet under 50cm i alle fall.

Hva med 40cm pipe og en lett og hendig demper som fjerner det verste av smellen ?

Link to comment
Share on other sites

Hva med 40cm pipe og en lett og hendig demper som fjerner det verste av smellen ?

 

Demper er liksom så 2014 :winke1:

 

Liker å ha muligheten for og kunne bruke åpne sikter når jeg beveger meg i de tetteste plantefeltene.

 

Hadde en 308 med 42cm løp og demper. Lyden her uten demper ble litt i overkant. Tenker på løpslengder mellom si 52 og 60cm. Hvis komboen lyd/hastighet tilsier at jeg burde ha 60cm er dette greit men hvis det ikke er noe problem med 52 er dette bedre (eller en mellomting).

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si at en 9.3 med 55cm løp smeller like høyt som en 308 med 43 cm løp med standard ladning. Men du kan jo selvsagt lade ned 9.3 en del slik at den smeller mindre en 308.

 

Om du ikke vil ha demper, kombinert med, kort løp og vil beholde styrken til 9.3x62 hadde jeg valgt et halvautomat våpen :

 

http://www.armurerie-beaurepaire.com/pr ... ,7618.html

 

Hvor mye mindre rekylen er kan jeg ikke si, men jeg har prøvd en Browning Bar Short Trac i et annet kaliber og den gav mye mindre rekyl en bolt rifle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si at en 9.3 med 55cm løp smeller like høyt som en 308 med 43 cm løp med standard ladning. Men du kan jo selvsagt lade ned 9.3 en del slik at den smeller mindre en 308.

 

Så du anbefaler mao 60cm løp.

 

Rekyl har forøvrig aldri plaget meg så dette er ikke noe jeg bryr meg om.

Link to comment
Share on other sites

Uten demper er nok 56 cm minimum, 60 cm høres mere fornuftig ut. Det er blitt "inn" å kappe mye, men min erfaring med 9.3 er at vinninga opp i spinninga ved kortere løp enn ca 50 cm. Jeg har prøvd helt ned til 44cm, men smell og munningsblost blir så voldsom at en må kompensere med større demper. Da er jo vitsen med kapping borte- en får kun lavere hastighet... nå har jeg kun en 9.3, den har 53 cm løp- og det er for kort uten hørselværn/demper. Med demper er den behagelig uten hørselværn- og ingen munningsblost..

Link to comment
Share on other sites

Hva med 40cm, og demper? Da har en 40-55cm "løp", beholder, eller har bedre balanse enn originalt, våpnet er kort, og smeller ikke. Jeg har en 308 som er 40. og har faktisk skutt med en 338LM som var 45cm, med demper er det supert, kort og stille.

Uten demper blir disse korte våpnene "upraktiske", man får et smell ut av ville helvete, og en munningsflamme som svir øyenbrynene. Og mye munningsvipp.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kappet min 9,3x62 til 50cm, hvilket gir en kort nok rifle totalt (Blaser R93, i.e. meget kort "låskasse" også). Jeg skyter en del på bane uten demper (men med hørselsvern, og gjerne ørepropper under, er redd for hørselen min). Jakter med en A-tec MAxim demper på denne, og med demper er rekylen veldig kurant å håndtere, men jeg har fortsatt ikke skutt uten hørselsvern på jakt - selv med demperen. Jeg er som sagt redd for hørselen, har ikke med trivsel og toleranse for høye lyder å gjøre men helt enkelt en risikovurdering mtp at jeg er avhengig av hørselen min i mange andre sammenhenger.

 

Har også en 308 som er kappet på 42cm; og denne er også temmelig festlig uten demper - men veldig grei med (Hausken Standard). Skyter dog ikke uten hørselsvern med denne heller.

 

Riflen jeg jakter mest med er en ukappet (i.e. ca. 58cm løp) 6,5x55 med en forlenget (omtrent 50cm) Hausken-demper. Dette er det eneste jeg skyter uten hørselsvern, og derfor denne som er med på f.eks. smygjakt etter rådyr etc. selv om den er lengre enn de andre pipene.

 

Sådan helt generelt har jeg fortsatt til gode å møte en person med tinnitus som mener at skuddsmellen/konserten/fyrverkeriet/whatever var verdt det. Den tiden jeg reelt må være forberedt på å skyte utgjør en så forsvinnende liten del av min tid totalt at jeg er villig til å akseptere en del ubehag og svette av hørselsvern i de korte øyeblikkene, for å unngå ubehag resten av tiden.

Link to comment
Share on other sites

Hastigheten går ned, og rifla vil smelle mer om du kapper av løpet / mer munningsflamme. Munningsflamme kan noen ganger reduseres ved å bruke forskjellig krutt.

Rekyldemper, som nevnes lenger opp vil øke smellen kraftig. Det er særlig ubehagelig for de som skyter ved siden av deg på banen.

 

Mange nevner presisjon, men det har ikke noe med løpslengde å gjøre. Det som er viktig er at kroninga gjøres ordentlig om du kapper av løpet.

Link to comment
Share on other sites

For noe år siden glemte jeg hørselværnet i bilen før jeg tok et lite drev. På ryggen hang min 9.3 med 53cm løp. En elg prøvde å komme ut av drevet og jeg glemte at ørene var uten hørselværn- og børsa uten demper. Gleden med å få en elgokse var borte sammen med hørselen... Jeg har tinitus fra før, den ble ikke bedre for å si det slik. Etter et par dager kom hørselen tilbake og følelsen av å leve i et vacum forsvannt. Min 44cm 9.3 med standard demper gav en stor munningsblost, selv med N140 krutt. Mitt råd, kapp ikke 9.3 kortere en 50cm.... 308 er nok mere egnet å kappe, her går min anbefalte grense på 45cm, 8x57 på 47cm. Nå er 8x57n favoritten med en jd184 ☺

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...