Jump to content

Laken istedefor viltpose


Stingsilda

Recommended Posts

Jeg henger alltid viltet opp til møring I en viltpose (kjøpt på XXL). Likevel opplevde jeg sist at en flue hadde fått lagt egg på ytterste del av nakken, som lå inntil viltposen. Heldigvis sjekker jeg slaktet ofte og fikk skåret bort dette. Delte så opp slaktet med en gang.

 

Ble anbefalt av en kollega å heller bruke laken/sengetrekk til å pakke inn viltet i.

 

Skal nå på ny tur for å jakte rein, og tenkte å ta med sengetrekk istede.

 

Tenkte å kjøpe noen sengetrekk. Noen andre som broker sengetrekk? Har tips om billige enkle sengetrekk? Sparkjøp?

Link to comment
Share on other sites

Har tips om billige enkle sengetrekk?

IKEA har noen billige sengetrekk men om de er egnet vet jeg ikke.

Jeg er ikke sikker på om de er tilgjengelig på weben.

 

Billigste sengetøy type Made in India

NOK 39

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30250455/

Husk eventuelt å kokevaske før bruk.

Kanskje det funker på ett trekkfyllt sted.

 

Om det er egnet har jeg ikke den fjerneste ide om.

 

Jeg holder fremdeles til på 60 tallet og parterer alt i passende porsjoner

som jeg stapper i billige plastposer og legger udelikat i fryseren som jeg satte på innfrysing

noen dager før jakta.

(Strøm er billig i Norge)

Den Manuelle Kjøttkverna til bestemor står einsatzbereit.

Kanskje jeg merker datoen/året med en sprittusj i elegant kongeblå farge.

Fryseren er stort sett tømt før påske uansett.

Da er det tid for å jakte i handledisken ved grensa og jeg humper i en gammel sliten buss over telehivene mot handlefryseren sammen med Somaliske damer som gjør sitt beste for å kjøpe mest mulig proteiner for pengene for å fø de små best mulig.

 

Modning? Not invented here.

Jeg kan kanskje strekke meg til å ta ut pakningen fra fryseren og legge den i kjøleskapet på øverste hylle i en bolle slik at det ikke drypper blod nedover etasjene.

Kanskje den blir litt modnet da?

Hva vet vel jeg.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Opplevde det samme for noen dager siden, der posen lå mot bogen hadde det blitt lagt noen egg, skrapte/ skjærte bort egga og laget luft mellom pose og slakt. Passer på å ikke nevne noe til kjerringa så er det ikke noe problem.

Mistenker at et laken/ dynetrekk vil isolere noe og hindre lufting hvis det er varmt i været, i tillegg til muligens litt loing?..

I kaldt vær sikkert ikke noe problem, men da er ikke flua det heller...

Jeg kommer til å sjekke bedre at posen har luft mellom for fremtiden, spesielt der det er skuddskade/kjøtt uten hinner.

Link to comment
Share on other sites

Bruker alltid 2 poser og bytter den innerste når slaktet er blitt tørt. Vifte for å gi litt sirkulasjon i rommet (fluer liker tydeligvis ikke trekk) og en skål med 35%edikk. Har til gode å se fluer på slaktene med dette arrangementet.

Henger også en kjøkkenhåndduk skikkelig fuktet opp av eddikk inne i buken på slaktet.

 

Hysterisk? Kanskje-men liker ikke alternative proteiner i maten..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...