Jump to content

17 Hornet tilgjengelig i Norge?


Scitech

Recommended Posts

Er det noen som vet om rifler/ammunisjon i dette kaliberet er tilgjengelig i Norge? Noen som tilfeldigvis har erfaring med 17 Hornet? Jeg vet at Savage (mod 25), CZ (527) og Ruger (77/17) har 17 Hornet utgaver, men har ennå ikke funnet butikker som fører noen av de (222/223 er utbredt, men ikke interessant i dette tilfellet, ei heller 22 hornet). Skulle man være så heldig å finne ei rifle i dette kaliberet, hva da med ammunisjonstilgangen (og da gjerne ladekomponenter)? Er det rett og slett litt for tidlig å sikle etter dette kaliberet siden det ble introdusert for kort tid siden (relativt sett).

Link to comment
Share on other sites

Nytt er det ikke:

https://en.wikipedia.org/wiki/.17_Hornet

 

Det ser ut til at du må lade selv.

Ladeutstyr:

http://www.titanreloading.com/kits/lee- ... -press-kit

Eventuelt hos Brownells hvis de er billigere.

 

Det blir ett puslespill som krever tålmodigheten til 2 buddhistmunker.

 

Dier kun:

https://www.hunting-sport.com/de/search ... bmit=Suche

 

Egun.de hadde 2 Savage rifler.

 

Brownells har komponenter og dier:

http://www.brownells.no/epages/Norge.sf ... /100010315

Litt leveringstid kanskje men det er gode sjanser for at det går bra etter noen uker.

 

Den eneste produsenten av ammo og komponenter jeg finner er Hornady.

http://www.hornady.com/store/17-Hornet

Da er du prisgitt at Hornady fortsetter å produsere hvis det kommer en ammokrise etter valget i USA.

Det ville være ett sjakktrekk å sikre seg litt.

 

Rifle?

Tja - Hva vet jeg - Det dukker kanskje opp for den som leter litt.

 

Hvis du er en velstående pensjonist med gode kontakter så kan du fundere på å utvandre til USA for å jakte i noen år.

Det kan tenkes at dollaren synker litt med årene. Hvis oljen stiger og kronene styrker seg litt så er det en mulighet.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Ser man det, da er det kanskje muligheter så fort man finner en respektabel butikken som fører rifle i kaliberet :) Ja, det blir nok lading selv, men det er selve motivasjonen bak ønsket mitt om å anskaffe dette kaliberet. I tillegg til litt mer trøkk enn 17hmr. Men hadde jeg kunnet ladet 17hmr på konvensjonelt vis hadde jeg nok klart meg, men kjenner jeg savner det litt. Men det gjenstår jo å se hvor populært 17 hornet blir da og hvor lenge ladekomponenter er å oppdrive før det tar slutt.

 

Så langt er det vell da 17 rem, 17 rem fireball og 17 hornet (+ diverse villkatter), hvordan "helsentilstanden" til de andre 17 kaliber-miljøene er vet jeg ikke. Horneten ble vell lansert i 2013, men Norge ligger jo litt unna statene, så regnet med det tok litt tid før det ville komme til fedrelandet. Noen som vet om 17 hornet har blitt populært (slik som 17hmr i sin tid), eller er dette ei nisje-patron som resten av 17 gjengen?

Link to comment
Share on other sites

Ja nå ble vel 17 hornet designet på 50 tallet så kan ikke være så populært... virker vel mer som den er blitt "reoppfunnet" og lansert på nytt.

 

Ja, villkatten kom på 50-tallet, men kommersielt tilgjengelige kalibere har vell en tendens til å bli mer populært, så det er Hornady's 17 Hornet jeg er ute etter.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket kuleutvalg finnes til 17 Hornady ? (hjemmelading)

Såvidt jeg vet fins to .17" Hornady. En basert på 22WMR patronen, 17HMR, og en basert på 22LR patronen, 17 "Mach 2". Kuleutvalget i disse aner jeg ikke noe om, men det fins iallefall en Vmax.

Winchester har hevet seg på og laget 17 "WSM", (Winchester Super Magnum) basert på en gammel spikerpistolpatron. De fås med lignende kuler - "Varmint HV"...

Ingen av disse kan hjemmelades, iallefall ikke for andre enn helt spesielt interesserte, siden de er randtenningspatroner og hylsene er engangs.

 

17 "Hornady" Hornet og 17 Acley Hornet er "impede" versjoner av 22 Hornet-hylsa, er sentertente, og kan lades av hvem som helst og komponenter kjøpes "hvor som helst" - det fins .17" kuler for enhver smak og behov. Om de er lagervare er verre - ser Jaktdespoten lagerfører en kule, Berger 25gr FB Varmint. Hjemmelading har kanskje noen.

Vær oppmerksom på at Hornady ikke bruker samme dimensjoner som den gamle villkatten til Ackley, den ene er litt større og mer improved enn den andre.

 

Skulle jeg ha en .17" så ville jeg nok sett mellom 17 Hornady Hornet og 17 Remington Fireball. Jeg har fra gammelt av frustrerende opplevelser med tynn og dårlig messing i Hornet-hylser, så tanken på å bruke Lapua sine 221-hylser som utgangspunkt ville fristet langt mer.

 

Mitt behov for ei rifle til så smått vilt (og jeg har 22LR) er for lite til spesialisering, og 223Rem har blitt det minste foreløpig.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok en CZ 527 kamret i 17 Hornet etterhvert da tenker jeg. Sannsynligvis noe fikling med lading av så små kuler, men det skal nok gå bra. Får ta en ringerunde til uken og se om ikke noen er villig til å ta inn et eksemplar på bestilling. Virker ikke som det er noen som har dette liggende på lager, og det kan jeg jo alltids forstå. Jeg kunne nok også sluppet unna med en 223, men føler det blir litt for mye for tiltenkt bruksområde (dog hadde det vært fint med et så bredt utvalg som det er i 223).

 

Det skal iallfall bli et spennende og morsomt prosjekt å sette igang å lade 17 og finne go'ladningen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Litt mere kuleutvalg:

 

20grALLbulletssectioned_zps8e3768e2.jpg

 

Bullet Length:

20gr XTP/ Gamepoint is 11.4mm long

20gr Nosler FBHP SHOTS is 12.4mm long

20gr Nosler Varmageddon FBHP is 12.7mm long

20gr Berger FBHP Match is 12.7mm long

20gr Nosler Varmageddon FB Tipped is 14.4mm long

20gr Hornady VMax/ ZMax Tipped is 15.1mm long

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...