Jump to content

Icom Prohunt Compact


erikhvidsten

Recommended Posts

Neppe mange som har rukket å bruke dem mye enda da de kom til landet for knapt 1 mnd siden. Skal være samme funksjonalitet som Icom ProHunt Basic (3022), men i mer kompakt design. Såpass lett at den kjennes nesten litt "billig" ut, sammenlignet med den litt grøvre konstruksjonen på Basic/Advanced.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Radioen i seg selv synes jeg er veldig bra (det er egentlig en F1000S), men jeg synes måten den er programmert på er noe "enkel".

Det at en ikke kan inkludere/ekskludere hvilke kanaler som inngår i scanning, at det bare er et sett predefinerte CTCSS toner (undertoner) som er tilgjengelig pr kanal, at talk-back funksjonen ikke kan deaktiveres, er noen av momentene som trekker ned brukeropplevelsen.

For de aller fleste er nok dette problemfritt, men jeg bruker radioen i et jaktvald der en får aktivitet på alle jaktkanalene kontinuerlig (området ligger høyt, i midten av mange andre jaktvald) og da blir scannfunksjonen ubrukelig. Ofte ønsker jeg å kunne monitorere egen og nabovaldets kanal, og eksludere allt annet, men dette er altså ikke mulig slik radioen originalt er programmert.

 

Talkback er ment som en hendig funksjon, men jeg synes den er mer til irritasjon enn noe annet.

Scenario: En sitter en på post og har radioen i scan, den har stoppet på en annen kanal enn sin egen, det hender noe som en umiddelbart ønsker å melde på egen kanal (syn på dyr etc). Da må en deaktivere scan for å være sikker på at en sender på egen kanal, evt vente til at radioen returnerer til søk av kanaler og det går over 5 sekunder slik at talckback deaktiveres. TX kun på valgt kanal er etter mitt syn en mye bedre løsning.

 

Det er ikke radioen som har disse "begrensningene", men det slik SRS AB har valgt å programmere den. Jeg må poengtere at dette er slik jeg oppfatter bruken av den og det er godt mulig at andre synes nevnte løsninger fungerer utmerket ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en vanlig 1/4 pisk, type JA-141. Radioen er en VHF med frekvensområdet 136–174MHz. Amatørbåndet i VHF/2M (lokale repeater kanaler), kanalene på jobb og jakt/sikrings-kanalene ligger alle innenfor dette frekvensområdet. Selv om antennen er tunet til 141 MHz fungere den godt nok i hele båndet for feltbruk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...