Jump to content

God .222-ammunisjon til rådyr


Rabagastn

Recommended Posts

Jeg vet at det til en hver tid er mye diskusjoner om hvilket kaliber som er best, og alle har en mening om dette. Vil bare presisere at jeg IKKE er interessert i en slik diskusjon. Har fått en .222 av faren min, og i påvente av kjøp av 308 vil jeg starte rådyrjakta med denne.

 

Spørsmålet mitt er egentlig hvilken .222-patron som anbefales til bruk på rådyrjakt.

Link to comment
Share on other sites

Den gode gamle 4 grams Norma'en var laget for rådyr og fungerte bra (gav god dybdevirkning selv ved krevende skuddvinkler). Vet ikke hva Norma selger nå, men lader de med Oryx er den enda bedre.

 

Men husk at .222 Rem. på rådyr er litt som 6,5 på elg. Du har ingenting ekstra og gå på, så vær nøye med å sette skuddene korrekt og etterstreb mest mulig rett skuddvinkel.

Link to comment
Share on other sites

Skuddplassering har minst like mye å si som kula.....

 

Ellers brukte jeg 60grs hornady i sin tid, hjemmeladet det falt alt fra rype til hjortekalv med denne. Dette er mer enn tyve år siden nå, men relativt tung kule for kaliberet og begrenset hastighet. Samme konseptet som du får med Norma Rådyr. 4 grams kule.

Link to comment
Share on other sites

Skuddplassering har minst like mye å si som kula.....

 

 

Joda, det skal ikke stå på det. Men når ørtenogførti jegere med varierende erfaring forteller at to ulike typer ammunisjon skutt fra samme avstand, samme vinkel og har samme treffpunkt men med store forskjeller i ødeleggelse av kjøttet så dukker det opp et spørsmål i hodet mitt om hvilken ammunisjon som passer best. Har ikke jaktet rådyr med .222 før, derfor jeg spør.

 

For de som måtte lure, jeg er klar over viktigheten av et godt plassert skudd, og har ingen planer om å slumpe ut et skudd og håpe at kaliberets størrelse "redder meg inn". Har sett at dette er et tema i svært mange diskusjoner på forumet her, og for å være helt ærlig: Det er skremmende lesing når det virker som at dette er vanlig tankegang.

Link to comment
Share on other sites

Den gode gamle 4 grams Norma'en var laget for rådyr og fungerte bra (gav god dybdevirkning selv ved krevende skuddvinkler). Vet ikke hva Norma selger nå, men lader de med Oryx er den enda bedre.

 

Jakt&friluft selger begge deler, ser jeg på hjemmesiden. 26,90 for "Rådyr" og 35,35 for Oryx.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...