Jump to content

Gode 308 jaktkuler, 168 gr


Scitech

Recommended Posts

Hei!

 

Er det noen som kan anbefale en god jaktkule i .30 med kulevekt 168 gr?

 

Så langt har jeg notert meg følgende:

 

Nosler 168 gr E-Tip

Nosler 168 gr Ballistic tip

Barnes 168 gr TTSX

Barnes 168 gr Tac TX (?)

Berger 168 gr Match VLD Hunting

Berger 168 gr Classic Hunter

 

Og det finnes sikkert mange flere som folk kjenner til (Tilføy gjerne). Er det noen her som har erfaring med noen av disse og ønsker å lufte sine erfaringer vedrørende hastigheter, dødlighet/effekt og slakt. Si gjerne ifra dersom det er noen av kulene på listen som ikke er å betrakte som ei jaktkule.

 

Målsetting/bruksområde er å finne ei god jaktkule som funker på alt storvilt i Norge (fra rådyr til elg) og som har en kulebane som er forenelig med treningsammunisjon med tilsvarende vekt.

Link to comment
Share on other sites

165gr Nosler Partition er aldri feil i 308. Innenfor "lovlige" jakthold i Norge er kulebanene så og si identiske med matchkulene.

 

Jeg sitter på et lite lager med gamle Nosler 168 Solid Base match som slulle være en kombinert jakt og matchkule. Den virker ikke så bra med tanke på splintring etc selv om den er mye mer solid enn vanlige matchkuler. Disse kulene kommer fra Normas produksjon av "Villreinammo" på 80-tallet. Denne ammoen måtte Norma slutte med etter mye klager om ødelagt kjøtt.

 

Hvis ikke Nosler Partition holder finnes alltid Swift A-frame.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...