Jump to content

Lever Action Patroner


Vaquero

Recommended Posts

Jeg forsøker å samle så mange ulike kalibere som mulig, det slår meg stadig hvor mange patroner som er kamret for bøylerifler:

Når vi tenker på Winchester sine mange modeller og Savage, og ikke minst Marlin så blir dette et bredt samlerområde. Jeg har langt i fra alle, men noen i patronsamlingen. Jeg har ikke tatt alle her, det blir litt langt, men andre kan sikkert spe på litt i denne tråden. Jeg har valgt å luke ut kjente revolverpatroner som .38 Special, .357 Rem.Mag. .44 Rem. Mag. og 44.-40 osv.

normal_Lever_Action_a.JPG

Fra venstre: #.30-30 WCF. Som den mest vanlige. #.25-35 Winchester. #.32 Winchester Spesial. #.38-55 Winchester. #356 Winchester. #.375 Winchester (tomhylse).

Fra tidligere Winchester modeller er det mange patroner å ramse opp (som sikkert andre her kan bidra med), men for å starte litt med .30-30WCF som kom i 1894 med Winchester mod.94 så var den opprinnelig det første småkalibrede sivile våpen i USA med røksvakt krutt, 30 grain røksvakt krutt. Kaliberet var .30 (.308") derav 30-30 Winchester-Center-Fire (WCF) som de fleste gamle travere her vet. Med mod.94 kom like fort .25-35 Winchester (.257") og .32 Winchester Special, den har samme hylse som 30-30WCF, men en kule i .321" diameter. Det er nesten fristende å pipe om min mod.94 i 30-30 til dette kaliberet (det blir vel helst med tanken). Flott patron .32 Sp. Når det gjelder .38-55 Winchester så finner jeg denne oppført som Ballard og Marlin i tillegg. Opprinnelig var det en patron for enkeltskudd rifle "Ballard" i 1884 (target), sortkrutt selvfølgelig innledningsvis. Tidlig på 80-tallet gjorde Winchester et forsøk på aktualisere/oppgradere sin mod.94 til kraftigere patroner som .375 Win. og .356 Win. samt .307 Win. Det ble en forsterket .mod 94 kalt "Big-Bore", patronene er i dag mindre tilgjengelige. Savage svingte seg også rundt på kaliberkarusellen for over 100 år siden med sin mod.1899. .303 Savage er stort sett en .308" diameter som kom i 1895, altså før rifla i 1899. Savage introduserte patronen for et mulig kalibervalg for militært formål i 1895, slik gikk det ikke.

Andre skikkelige klassikere er .405 Winchester for mod.1895. Og en .33 Winchester ville også være velkommen i min samling. De to siste mangler jeg.

 

normal_Lever_Action_c.JPG

På nyere produserte våpen i dag ser det stort sett ut som at (fra venstre): 30-30WCF og .444 Marlin og 45-70 Govt. som er mest aktuelle, samt enkelte kurante revolverkalibere. For den som vil jakte faller helst valget på en av disse tre.

 

normal_Lever_Action_d.JPG

Andre interessante patroner, men mer utenfor lett tilgjengelighet er fra venstre:

# 30-30WCF for sammenligning/standard hyllevare. #.348 Winchester, for Winchester mod.71, en nydelig bøylerifle for en bøylefans. #30-40 Krag, også kalt .30 Army. Det var Winchester mod 1895 som ble kamret for denne, også #.303 British ble kamret for 1895 modellen. .303 British er tross alt greit tilgjengelig, verre med tilgjengelighet på rifla. #.303 Savage igjen her, den er også kinkig å få tak i, det blir for hjemmeladere.

 

normal_Lever_Action_b.JPG

Når vi også snakker om 30-30WCF:

Det er vel litt utenfor, men 30-30WCF hylsa er også brukt til å skape andre kreasjoner innen villkatt-patroner m.m.

Fra venstre: #.22 Savage High-Power eller i Europa: 5,6x52R. # for sammenligning opprinnelseshylsen .30-30WCF. #.375 IHMSA. #.357 Herrett.

.22 Savage HP/5,6x52R kom i 1912 for Savage mod.1899, en Lever-Action rifle. Når det gjelder villkatten .375 IHMSA så er dette en revolverpatron basert på nedtrimmet 30-30WCF hylse, revolveren var vel først og fremst tiltenkt jakt og metallsilhuett. .357 Herrett kom i 1975 en gang for Thompson Contender pistoler, jakt og metallsilhuett. Som mange andre patronhylser så har 30-30WCF blitt brukt som basis til flere villkatter som Improved Acley-patroner.

normal_5%2C6x52R.JPG

5,6x52R eller .22 Savage HP er samme patron, godt kjent i Norge hos kombivåpenjeger. (Hyllevare).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har valgt å luke ut kjente revolverpatroner som .38 Special, .357 Rem.Mag. .44 Rem. Mag. og 44.-40 osv.

 

bare for å flisespikke bittelitt, 44-40 var vel opprinnelig en riflepatron (debuterte i winchester 1873) som senere ble tatt i bruk i revolver?

Link to comment
Share on other sites

Fint at du nevner dette, jeg har ikke en 32-40 Win. i hylla her, jeg trodde det og kikket litt etter, jeg har en 32-20 Win. Som nevnt, jeg har ikke alt, men jobber med saken. Når vi er inne på hva som er laget til Lever Action rifler så er det uendelig mye å grave i. Egentlig et morsomt samlertema.

Mye historie her :idea: Morsomt om andre tar litt bilder og forteller om ting de vet.

Link to comment
Share on other sites

Fin og oversiktlig link den der ivara. I denne youtube-linken her så er det en herlig mod.1895 i 30-06 Sprigfield. Jeg visste faktisk at mod.1895 bruker dette kaliberet, også .270 Winchester. Husker jeg ikke feil så var det en her på Kammeret som presenterte en Win.mod.1895 i nettopp .270 Win.

 

normal_7%2C62x54R.JPG

Jeg er selv "storforbruker" av 7,62x54R til Mosin-Nagant, jeg bruker kuler i .311" og .312"

 

Det jeg faktisk ikke tenkte på i farten når jeg la ut denne tråden er at Winchester mod.1895 faktisk også var kamret for 7,62x54R, for Russland. Det står faktisk litt om det i linken som ivara la ut over her. Winchester hadde et svare strev med å tilfredsstille russerne ved at rifla skulle kunne bruke samme ladeklips som til Mosin-Nagant. Når vi ser ladeteknikken i Youtube-linken er det ikke vanskelig å forstå at dette krevde vesentlige justeringer i magasinkonstruksjonen.

 

En helt annen ting: Jeg har lest om de som kamrer om Mosin-Nagant til 45-70 Govt. Denne løsningen tillater et løft ang. trykk i 45-70.

Link to comment
Share on other sites

Kan nevne at H. Larsen laget flere leveraction rifler (repeterrifler) bl.a. en i 1883 i kal. 10,15, må anta at det var den sivile utgaven 10,15x60,5R, veldig lik Jarmannpatronen.

Så avbildet en tegning av en annen som åpenbart var i 12x44R fra 1875. Denne hadde ikke omsluttende bøyle men bare en hendel lignende på fallblokkvåpen og var magasinrifle med rørmagasin.

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg endelig tak i en .32-40 Win.

normal__32-40_Win_.JPG

Fra venstre:

#.38-55 Win. Kom i 1884 som tidligere nevnt i tråden. Både Winchester mod.94 og Marlin mod.93 var kamret for denne. (Merk samme hylsedesign og lengde).

#.32-40 Win. Kom i 1884 (også opprinnelig svartkruttpatron for Ballard), Winchester og Marlin hadde rifler for denne patronen.,

#.44-40 Win. Kom i 1873 for Winchester mod.73.

#.38-40 Win. Kom i 1874 for Winchester mod.73.

#.32-20 Win. Kom i 1882 for Winchester mod.73.

#.25-20 Win. Kom i 1893-95 for Winchester mod.92. I følge min litteratur blir det diskutert årstallet for når den ble introdusert.

#.25-20 Win. er egentlig en Necked Down fra .32-20 Win.

 

Flere av overnevnte patroner er/blir brukt av flere modeller Lever-Gun. Wnchester - Marlin - Savage.

 

Jeg takker en av Kammerets givere for den flotte .32-40 patronen :wave:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...