Jump to content

Hjelp til 22LR / 17HMR kombo - pakke, maks 15.000kr


carnivore77

Recommended Posts

Heisan,

 

Jeg er ny her og på utkikk etter 22LR / 17HMR kombo - pakke for mengdetrening og jakt på hare og fugl, samt en ny / brukt jaktrifle til jakt på rådyr (.223 eller 6,5×55). Denne tråden skal dreie seg om førstnevnte. Tenker å bruke opp mot 15.000kr for en pakke som inkluderer rifle m. 2 løp, sikte, lyddemper, bipod og gjerne linsebeskytter og koffert / futteral. Foretrekker syntetisk, men kan leve med tre. Har lest meg opp en del, men synes det er vanskelig å bestemme meg, fordi...

 

  • Vekt: Jeg ser for meg at en salongrifle for trening bør ligne den man jakter storvilt med (dvs. viss vekt, lagd for presisjon, lignende optikk?). Men så skal den jo også brukes på jakt (hare, due, gås m.m.) - dvs. gjerne lett og handy. Dette skaper dilemmaer ved valg av stokk og løp.
     
  • Avstand / Zoom: Ved trening ønsker jeg å øve opp mot 120m, mens jeg ved jakt i utgangspunktet ikke kan tenke meg å skyte over 60-70 meter (pga. risiko for skadeskyting). Dette skaper usikkerhet ved valg av optikk (zoom). Innbiller meg at 3-9 forstørrelse holder for 60-70m (jakt), men tenker at mer zoom er krevd for blink opp mot 120m. Optikk er ikke min sterkeste side, så her er jeg usikker.

 

Har også lekt med tanken om å kjøpe en Anschütz 1416 D HB (vekt ca 2.7kg uten optikk, pris ca 10.000 hos Landrø), men da går jeg glipp av 17HMR og muligheten for å jakte på hare, gås, storfugl etc. Drømmen hadde vært om Blaser R8 også kunne håndtere randtenning-kaliberne, så hadde man øvd og skutt med samme våpen (og spart masse på optikk). Nærmeste jeg har sett er Blaser R93, men det ombygging-settet er dyrt, kronglete og bare for 22LR.

 

Utifra det jeg kan se er det to alternativer som kombinerer 22LR og 17HMR: Sako Quad og CZ 455. Mine inntrykk basert på det jeg har lest:

 

  • Sako Quad :
    • Pluss : Bedre presisjon, lettere / bedre pipebytte.
    • Minus : Mye plast (ser billig ut), dyr

    [*]CZ 455 :

    • Pluss : Mye for pengene og mindre plast
    • Minus: Dårlig avtrekk (løsning : YoDave / PMTJ kit), "høyt" bolt-løft (krever høyere montasje av sikte) og sluttstykket må gå seg til / poleres.

 

Det jeg nå heller mot er noe a la dette:

 

  • "System" og løp : CZ 455, 22LR + 17HMR (gjerne HB fluted)
  • Stokk : Thumbhole / Tacticool (for presisjon på avstand)
  • Avtrekker Kit : (YoDave / PMTJ direkte jaktavtrekk på ca 1,5kg)
  • Bipod : Harris tenkte jeg, anbefalinger på modell / alternativer?
  • Lyddemper : A-Tec Wave 22LR eller tilsvarende kvalitet
  • Sikte : Kvalitetssikte, her er jeg usikker. Vurdert: Leupold VX-2, 3-9x40 Rimfire EFR / Nikon ProStaff 3-9 x 40 / Swarovski Z3 3–12x42
  • Montasje : Gjerne Quick Release - drømmer om å kunne bruke optikken på samme rifle som jeg har tenkt å kjøpe for rådyr-jakt etc - er det realistisk?

 

Her er bilde av de 2 alternative stokkene jeg vurderer (tenkte ikke på fargerik Thumbhole som her vist):

 

CZ-VTs.jpg

 

Jeg er klar over at denne kommer til å bli ganske tung - for tung for jakt? Er takknemlig for tilbakemeldinger, og gjerne hint om hvor jeg kan få en slik pakke (presisering : Jeg har ikke noe imot at pakken inneholder demo-varer eller brukt, men fortrinnsvis fra samme forhandler og ferdig montert).

 

Kjør debatt!

Link to comment
Share on other sites

Merk: Ikke ta det følgende som fasit. Jeg bare tenker høyt. Eller, tenker på tastaturet. Eller noe slikt. Du skjønner hva jeg mener.

 

Jeg ville selv gått for tacticool-stokken. Kjedelig om "hylla" på pistolgrepet på tommelhullstokken er akkurat der lillefingeren skulle være. Innbiller meg dessuten at tommelhull og boltrifle ikke nødvendigvis er det greieste, men det er som sagt kanskje bare innbilning.

Så langt jeg har fått med meg, er det ikke noe særlig å hente på å ha hurtigmontasje for å bruke samme kikkert på flere rifler. Det må uansett skytes inn på ny. Andre veien er det noe annet, flere kikkerter på samme rifle henter fordeler fra raske montasjer.

Jeg tror ikke der er mye å hente på tunge løp. Særlig ikke i 22. Men dette er tredjehånds, et bilde jeg har malt meg ved å lese andres erfaringer. Angrer nesten selv på at jeg kjøpte 17-løpet i tung utgave, men jeg er for lat til å traske på fjellet etter rypa likevel.

 

Jeg vil gjette på at du vil komme i mål med penger til overs i det budsjettet. Lag en post som heter "ammo", og sett resten der :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om du kan leve med en "harrisklone" så får du jo disse for småpenger.

Har selv en fra biltema på en cz455 og den funker gull den, selv med relativt mye press på den!

 

CZ455 HAR HØYT boltløft, men ikke høyere enn at jeg "manipulerer" bolten med avtrekkerfinger'n.

Det tok meg 6 min å få sluttstykket 250% bedre enn standard.

Avtrekket er heller ræva, men det er bare en fordel for min del da det ikke akkurat er knall på 308'n min heller ;)

 

Sako'n er finfin å skyte rett ut av boksen (fersk skytter jeg da, så mye jeg syns er bra syns andre er elendig)

Men alt for "leketøyfeeling" på den i plastikkutgaven synes jeg da!

 

For 15000kr hadde jeg handlet ammo for 3000,- og kikkert for 5000,- og lagt resten i en CZ......:

Om ikke det å gå fra 5kr store samlinger til 10'er store er kjempeviktig da!

Link to comment
Share on other sites

Det du egentlig ønsker deg, er to rifler. Om du ikke ønsket deg det, så burde du ønske deg det. ;-)

 

Men. .. det blir to våpen på jakt. Så du ønsker deg en cz med tacticol stokk og varmt løp I 22lr til mengde trening. Og en lett smekker stokk og lett pipe I 17hmr til jakt.

 

Ikke tungt kikkertsikte, da det vil ruinere balansen på rifla. 3-9x40 med ett tynt retikkel holder plenty.

 

Begge løp gjenget for lyddemper (Lett demper ala a-tec, med nok moduler til å ta brodden av 17hmr).

 

Du må fortsatt skyte inn siktet hver gang ett løp er av, men det er prisen man betaler for den e typen løpsbytte system.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar så langt, alt er av verdi - om ikke annet, så kan det hjelpe meg å finne ut hva jeg ikke vil ... :winke1:

 

Om du kan leve med en "harrisklone" så får du jo disse for småpenger.

Har selv en fra biltema på en cz455 og den funker gull den, selv med relativt mye press på den!

 

Nja, nei, en "harrisklone" (billig-billig-variant, om jeg skjønner deg riktig) kan jeg generelt ikke leve med - men takk for innspill. Tenker langsiktig ved slike innkjøp. Dessuten er dette min første rifle, og vil gjerne begynne med en god opplevelse (ikke mer fikling og grubling enn nødvendig). Men som sagt, har ikke noe imot brukt eller demovarer.

 

Jeg ville selv gått for tacticool-stokken. Kjedelig om "hylla" på pistolgrepet på tommelhullstokken er akkurat der lillefingeren skulle være. Innbiller meg dessuten at tommelhull og boltrifle ikke nødvendigvis er det greieste, men det er som sagt kanskje bare innbilning.

 

Har egentlig bare lest positivt om den Thumbhole-stokken, og skjønner ikke hvorfor tommelhull og boltrifle ikke skulle være greit. Kan vel ikke være noe annet enn greit om Sauer og Blaser har den på sine toppmodeller (hhv. Success og Synchro XT)?

 

FYI: CZ455 med Thumbhole koster 5.450.- (3,2kg) hos Jakt & Friluft og Schou (grå variant med flutet løp 7.550.-), mens med Tacticool (3,5kg) koster 8490.- hos Schou. Tacticool er laminat, selv om den ser ut som synth. Begge er fra Boyd's.

 

Enig med begge innspill så langt: Jeg bør sette av noe til ammo, og sannsynligvis rommer budsjettet nok til det.

 

Men hva tenker dere om vekt og forstørrelse på optikk? Finnes det noen god løsning som funker for trening (mest 22LR) og jakt (mest 17HMR) samtidig, med tanke på stokk og sikte?

Link to comment
Share on other sites

Det du egentlig ønsker deg, er to rifler. Om du ikke ønsket deg det, så burde du ønske deg det. ;-)

Men. .. det blir to våpen på jakt. Så du ønsker deg en cz med tacticol stokk og varmt løp I 22lr til mengde trening. Og en lett smekker stokk og lett pipe I 17hmr til jakt.

 

Der kom du meg i forkjøpet :) Ja, du har kanskje rett. Men to rifler har jeg ikke råd til. Spørsmålet er om det finnes en gylden middelvei, eller ikke. Thumbhole burde del kunne brukes greit til jakt også (3,2kg)? Ellers finnes også American (ca samme pris som Thumbhole, men bare 2,8kg) - men usikker hvor bra den er til mengdetrening og skyting på opp mot 120m.

 

Kjøper du Thumbhole, kan du kjøpe taktikul-stokken fra Boyds selv til rett over en tusing ferdig sendt på døren.

Evt. kan du kjøpe en vanlig Varmint, som har en nokså tradisjonell jaktstokk (og er rimeligere), og så kjøpe Tacticool-stokken til å bruke i treningssesongen.

 

Interessant ide. Dette kommer som sagt til å være min(e) første rifle(e), så har ingen erfaring med bytte av stokk. Er det mye styr, og kreves det mye utstyr til det?

Link to comment
Share on other sites

Bytting av stokk krever at du skrur ut to skruer, som du må forresten må gjøre når du skal bytte pipe (to skruer som holder fast pipa i kassen).

Hvor fort det går avhenger på hvor god du er til å skru.

 

Alt du trenger er skrujern, så vidt jeg vet har nye 455 Torx-spor. Men hva har man ikke Wera-flatjern til :wink:

 

Jeg ville vurdert å kjøpe en "vanlig" 455 Varmint, og så en Boyds Pro Varmint-stokk i tillegg. Altså den eksakt samme som på 455 Tacticool.

Da har du begge deler, både en mer komfortabel stokk til jakt, og en tyngre, solid stokk med bedre profil for bruk med tofot i liggende stilling.

 

Jeg har en billig 3-9x42 på min CZ452 og det duger på 50-meteren. På lengre hold ville jeg kanskje sett etter noe opp til x12.

Link to comment
Share on other sites

Ja, har begynt å leke med tanken om en Quad - men bare med annen stokk og bolt (mindre plast).

Hvis det er denne pakken du mener ... http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=61877802" target="_blank" target="_blank

...så har jeg allerede snakket med selger. Mange deler er allerede solgt, og han hadde kjøper for resten som allerede hadde papirene i orden.

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er Boyds som er montert originalt på thumbhole-varianten, ville jeg tatt turen innom en butikk og spurt om å få legge dine (klamme?) fingre rundt pistolgrepet. For meg var det litt kort, og jeg har ikke de største hendene heller.

 

Skruene som holder stokken er Torx, ja. Bruk nå inderlig riktig redskap på slikt, et bitssett koster mindre enn en eske ammo.

 

 

For øvrig: Samme hvor "fremtidssikkert" du kjøper, kan jeg nesten garantere at du tenker "hva om jeg prøver en sånn en" om et par år. Det eneste du kan gjøre for å redusere slikt er å kjøpe kvalitet når du først kjøper, i stedet for å tenke "men denne er jo så billig". Har brent noen tusen på slikt tull, både innenfor våpen og annet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en CZ 455 american med .22lr/.17HMR piper, med bruksområde som du skisserer. Selv er jeg meget fornøyd med "american"- stokken, den har god ergonomi og gir en hendig pakke. Ikke så veldig "tactical", men veldig "practical". Stokkbytte er som nevnt over intet problem. Det ligger en fin tommelhullstokk på finn, tror jeg, til under tusenlappen. En stokk til hverdag og en til fest?

 

Dilemmaet rundt sikte er tilstede. Treffpunktforskjellen på mine piper er stor. Jeg funderer på to løsninger;

1) Montere et sikte med utvendige justeringstårn, med "zero stop". Lettere å grovstille siktet ved pipebytte da (mitt nåværende sikte er noe vagt i klikkene). Men jeg liker ikke klumpete sikter med lange utstikkere på et smidig lite våpen.

2) Skinnemontasje, med et sikte til hver pipe.

 

Uansett vil jeg måtte skyte inn etter pipebytte, men med en av disse løsningene kan man vel slippe å se etter treffpunktet i grustaket bak skiva etter pipebytte....

 

3-9x forstørrelse fungerer for øvrig utmerket for meg.

 

Ingen fasit her heller, dessverre. Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Her er ei "pakke" eg kjøpte hjå Villmarksbutikken i vår:

 

CZ 455 Varmint rifle kal. 22 LR

Varmint løp kal. 17HMR

Hawke Panorama 3-9x50 kikkertsikte med lysretikkel

Kikkertmontasje 1" stål

A-Tec CMM-6 RF lyddemper passer til begge løpene

200 SK standard 22LR

50 Winch. V-Max 17 HMR

 

Dette betalte eg 9100,- for.

 

Kikkerten er eg litt misfornøgd med, men eg bestillte den usett med det i bakhovudet at lysretikkelen kansje var litt jalla. Kunne tenkt med at trådkorset var bedre synleg i vanleg dagslys, men funkar OK.

 

Har i tillegg kjøpt Boyds pro varmint (tacticool) stokk. Kostar vel rundt ein tusenlapp.

 

22-løpet har eg kappa til 40cm. Gjort det sjølv så det kosta ingenting. Det er kort og hendig, og med Boyd stokken er den meget kjekk å skyte med syns eg. Den stokken har vokst litt på meg etterkvart. Var litt usikker på den i starten, men no syns eg den er jækla bra! Litt tung kansje, men eg er då mann!

 

Kjøpte tofot på xxl, type Norma. Kostar rundt 700. Er vel ein slags Harris-klone det og. Den brukar eg på salongen eller grovkaliberrifla alt etter som.

 

Eg syns ikkje avtrekket var avskrekkande dårleg, men har ikkje erfaring med "match-våpen" så samanligningsgrunnlaget er litt tynt.

 

Edit:

Verktøy som torx og umbrakonøklar for stokk- og løpsskifte er sjølvsagt inkludert med rifla.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...