Jump to content

Zeiss, Swarovski eller Schmidt & Bender


D.skomsvold

Recommended Posts

jeg er på utsikk etter en sikkert til børsa mi (tikka t3 tactical 300 win mag) men jeg er litt usikker på hva som er det beste valget til denne børsa, den brukes både til jakt og langdistanse skytting. og er villig å legge litt penger i siktet!

 

så vil jeg høre med dere som kansje er litt mer erfaren i dette tema, har blitt anbefalt alle disse tre siktene, men selg liker jeg både zeiss og S&B sine sikter, men disse jeg har prøve har noen år gammle.

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening, så blir det omtrent det samme hvilken av disse du kjøper. Du må finne det retikkelet og den forstørrelsen som passer deg og ditt bruk. Selv holder jeg meg til Zeiss, av egen preferanse, men en S&B PM II 4-16, er jo ypperlig til bane/langhold, da... Ellers er det en del Zeiss 6-24x56 og enda større å se på langholdsskyting. Til jakt er det litt voldsomt, da... De nye swaroene med 6x zoom... De vil dekke et imponerende bruksområde, med 3-18x forstørrelse, f. eks...

Link to comment
Share on other sites

http://www.zeiss.se/4125680F002BA25A/Em ... ningen.pdf

 

Du kan jo lese litt her om hvordan de kom ut i test. Har selv Zeiss og S&B og er fornøyd med begge. Hva slags jakt skal du bedrive?

 

Viktig som macchiato sier, finn det retikkelet og forstørrelse som passer deg. Bruk litt tid på å se på forskjellige retikkeltyper.

 

Når det gjelder det som står om manglende skarphet i kantene på S&B Senith så har jeg denne kikkerten og kan ikke se at det er slik de beskriver på min. Bruker den på revejakt på svarteste natta og den har et sylskarpt bilde helt ut i kantene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter min mening, så blir det omtrent det samme hvilken av disse du kjøper

Som kaffelatte sier ovenfor, baseres avgjørelsen på smak og behag samt om kikkertsiktet har de finessene og spesifikasjonene du er ute etter. Du kjøper uansett et produkt i elitedivisjonen, og jeg tror veldig få her inne faktisk er i stand til å merke forskjell på disse tre merkene i praksis.

 

Jeg har sjøl 2xSwaro, 1xZeiss og 1xSuB og liker Swaro best til min form for jakt. Til banebruk liker jeg veldig godt SuB PMII.

Link to comment
Share on other sites

takk for alle gode svar. jeg fikk spørsmål om hvilken jakt jeg driver med, foreløpig har det blitt hjort, men håper det blir mere av alt, jeg har nettop starter opp igjen etter noen år borte fra jakt. "ingen godt forklaring hvorfor" :-D kansje mangel av våpen.. men jakt er en ting og kansje en liten del av bruks omeråde, men landisdanse kytting er også ett omeråde som jeg vil satse litt på. både på bane og i marka.

 

men skal leste i denne testen, for tror det blir valget mellom zeiss eller S&B men stor forstørelse. min far mener det er det beste valget.. så får se hva det blir til..

 

er det noen flere som finner noen tester på disse, så ja takk.. :-)

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg glemte å skrive. Kanskje du også skal vurdere om du vil ha en kikkert av typen Night and Day som S&B kaller det. Det vil si at du har en lysskala for natt og en for dag. Jeg har det på min S&B, men på Zeissen har jeg kun opplyst punkt for bruk i skumring og mørke.

 

Det jeg liker med lys i retikkelet om dagen er bruk på skytterbanen - der er det lettere å sentrere en lysprikk på skiva enn trådkorset, med mine øyne vel og merke. I jaktsituasjon har jeg desverre ikke prøvd dette så det kan jeg ikke uttale meg om.

 

Når det gjelder lys på skumring- og nattejakt er det et must for meg. Men det skal sies at jeg har en øyeskade som gjør at jeg ser vesentlig dårligere enn jeg ville ha gjort med et friskt øye.

Link to comment
Share on other sites

Har primært erfaring med Schmidt und Bender. Er VELDIG godt fornøyd, og jeg bruker to varianter av den "gamle" Klasik´en. Motlysegenskapene fikk jeg testet nå i elgjakta: Null "melkekglasseffekt", og nydelig skarphet. Jeg liker personlig den tyske fireren godt som retikkel. Med de alternativene kan du jo ikke gjøre store bommen ..

 

Godt valg :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...