Jump to content

Nosler accubond 180gr i 300wm.


Standal90

Recommended Posts

Skulle bestille nosler accubond 200gr til 300wm idag, men det var selvfølegeli bestillingsvare. Så vart 180gr, er det noen som kan hjelpe meg litt med ladedata til denne kulen?

Har brukt nosler cc i 190gr, 72 gr krutt med en col på 83, som trening.

Brukter viht 160 krutt :)

Link to comment
Share on other sites

I følge QL så burde 72gr gå, sett kula til 85mm. Det er rimelig oppmot maks men, 300 wm trives ikke med lavt trykk så... Du kan sikkert slappe av til 70gr helt greit.

 

300 winmag trives som andre store magnumpatroner best med tregt krutt, N160 er ikke tregt nok. Trykkoppbygningen er også veldig rask med så store hylser og raskt krutt.

Link to comment
Share on other sites

N-160 er ett topp krutt for 180 grns kule i 300Winmag- muligens det beste?. Dette kruttet er veldig behagelig, brenner lite løp og gir topp presisjon i de aller fleste løp og ladninger. Jeg har brukt MRP, N15,N-165, N-170, N-560 osv til dette kaliberet, men til lette kuler < 200grns er N-160 uten tvil det kruttet jeg vi anbefale. Presist, billig og meget bra, samt liten munningsblost osv. Jeg har brukt 71 grns til 180grns Accubond og Scenar, og ser ingen mening i å operere på/over grensen til max. Hva er vitsen med det? Mitt tips, lad opp med 70/71 grns N-160 og testskyt- kronografer og sjekk presisjon. Får du topp presisjon så hold deg til denne ladningen. (Eksprimentering med 1/2 grains er etter min mening bare tull i slike patronstørrelser) Å presse ut en 10-15 m/sek ekstra med å operere rundt maks tjener du ingenting på- du riisikerer bare å få en stygg overraskelse over tid.

Link to comment
Share on other sites

Skal bruke samme kule med n-15 krutt i 300 Win magen min.er det noen som har ei ok trygg ladning?

Da bruker du ladedata for MRP, men starter to-tre grains lavere. Kronografer ladningen, regelen er her som andre steder, uvanlig høy hastighet= stor sansynlighet for høyt trykk... Jeg anbefaler heller å bruke N-160 til denne kulen om du har dette. Noe av det verste med en jaktladning er etter min menig stor munningsblost og smell.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva får du av hastighet med 200 grs kuler eller tyngre da? Med 75 grs 570 passerer gutta med lutt lang pipe lett 920 m/sek. Og rundt 890-900 med 72-73 grs N15. N15 er vel det beste kruttet til 300 Win mag om man ikke vil blø for 570. Jeg lada med 78 grs N15 bak 180 grs Accubond og fikk 935 m/sek. Det funka som faen på hjort.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ladet opp 2 ladninger igår og skaut med anlegg og samlet dårli.

Ladet opp 10stk i kvar 71-72 gr, N160 krutt.

180gr accubond.

Col 84.

Hva bør jeg prøve for og samle beire? Dette er i en browning bar, som kansje ikke kjent for og samle så bra. Men dette kan og vere skytter. Men samlingen var beire med treningsammoen :)

Link to comment
Share on other sites

Ut fra "teksten" ber TS om ladadata for 300 WinMag som skal brukes i en Browning Bar.

Da bør man nok iKKE lade for å tyne mest mulig hastighet.

Generelt litt mindre sikkerhetsmarginer ved bruk av halvauto og man bør holde seg godt innafor trykkstandarden for kaliberet.

Generelt er ikke halvauto det jeg personlig ville valgt om det er maksimal presisjon og maksimal hastighet en vektlegger mest.

I en halvauto bør en prioritere i følgene rekkefølge:

1. Funksjon

2. Presisjon.

3. V0

 

Hjelper ikke med ørtenogførtimeters V0 og laserpresisjon om rifla jammer etter første avfyring...er min mening.

Link to comment
Share on other sites

Får en ikke presisjon kan en jo prøve et annet krutt, og n15 som KnuteriK anbefaler er sikkert et bra valg. Personlig har jeg topp presisjon med alle typer krutt i min Heym med 65cm løp. :winke1:

Men når du opplyser at våpenet er en Browning Bar får jeg nærmest frysninger. Standard pipelengde for denne er vel 51 cm?? :shock: - Ett merkelig valg for dette kaliberet, høye hastigheter er det jo bare å glemme... (Med slike pipelengder er nok en 308W mere egnet). Her vil du få en voldsom smell og munningsblåst, spesiellet med krutt som MRP, n15 og N-500 serien :( Men det må en nok bare ta med på kjøpet, hørselvern og demper på jakt blir ett must.. Jeg ville likevel prøvd et par ladninger til med N-160, prøv heller med 69-70 grain- det høres mere fornuftig ut med til en kortløpet Bar..

Link to comment
Share on other sites

Ja, 180gr kule er litt for lett kule til 300wm. Har kjøpt inn 200gr accubond kuler nå og skal lade det, og trenger då nye råd for denne kulen. Skal kjøpe krutt i morgen og er ikke sikkerpå hva krutt jeg skal kjøpe.

Også har jeg skiftet ut browning bar'en i en sauer 202 300wm med kappa løp til 53 cm og demper.

 

Skaut inn saueren med ladningen som jeg nevnte lenger oppe, og den samlet bra. Utruli god rifle og skyte med! Men har blitt annbefalt og gå opp i vekt på kulen da det blir for lett kule til 300wm.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Har kjøpt inn 200gr accubond kuler nå og skal lade det, og trenger då nye råd for denne kulen.

 

jeg har en ombygd tikka t3 med lilja pipe på 30". testet 200gr AB forrige uke.

Fikk veldi god presisjon med 85.5col og 71gr n560. Norma messing og fed 215 magnum hetter. 875ms @ 12*c

liten høydespredning på 500m og 750m. (skjøt kun 2 skuddserier, verifiserte drop) 2skudd over senter i samme merke på 750m,2 knepp ned å smeller 2 nye inn i likt mønster i senter av plata. (skal stå 6.0, ikke 6.2 mil på de øverste) innskutt å klar til elgjakt. :wink:

Fnkn964mUUqp277j4AfnCW2eFEQzY3t8dsdg_LAkicw?size=800x600&size_mode=2

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Pleier ikke å skrive noe om jaktkuler, gjorde meg ferdig med det for leeenge siden. Men av de nyere kulene som jeg trodde holdt høy kvalitet så var Accubound en skuffelse. Skjøt noen dyr med 7mm08 og 160grs, så at der stadig ble røde flekker av splinter rundt uthullet. Har filt ned mange kuler for å sjekke konstruksjonen, det ble også gjort med nevnte kuler og det viste seg at mye av fremre deler ikke var loddet til kjernen. Da blir det selvsagt en del splinter av den delen av kula. For min del ble North Fork løsningen, intet å utsette på dem. Skal prøve Swift Scirrocco i et par kal. denne sesongen, har litt tro på dem.

Link to comment
Share on other sites

Hørest bra ut.. Hvor stor forskjel er det på n-160 kruttet og n-560 kruttet?

 

Har brukt accubond 140grns i 6,5-55 og da har slaktet sett bra ut på hjort. Så skal bli spennende og se nå med 300 win mag, håper det blir bra.

Bare fått ladet opp 180grns, lett kuler til 300 men det duger nok. Samlingen var vertfall bra nok, men ikke opptimalt. Men det hvar ikke tid til og prøve mer før jakta.

 

Er det noen som kan rekne ut fart på ladningen min, da jeg ikke har tilgang på chornograf?

180grns accubond 71grns n-160 og 84mm col.

Link to comment
Share on other sites

Ladningen din er værtfall ikke slapp. Jeg ladder 190Nosler cc med 88.8mm og 73gr n560 i normahylser. 925ms v0

75gr bynte å gi trykktegn å stor variasjon i hastighet.

 

200gr AB med 85.5mm col og 73gr n560 ga 900ms+ men litt dårligere presisjon en 71gr n560 som jeg endte opp å bruke(875ms @12°c)

 

På 165gr AB oppgir de at en må bruke 6.5gr Mindre N160 en RL22.

Maks med saami coal , 180gr AB og rl22 er 75gr.

69gr +-1gr er safe maks med n160.

Tipper du ligger rundt 890-900ms med 71gr n160.

http://www.nosler.com/s/300-Win-Mag-175 ... ion-70.pdf" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Her kommer en liten update.

fikk løsnet skudd mot elg i år også! :)

Min elg nr 10 ble en liten 7spir som datt i smellen for en 200gr Accubond plassert midt i nakkesøyla/rygg

xZbuJReWkHeOIc0JAxETn29rR8H7hroeM4X3pZyKtoI?size=800x600&size_mode=2

https://www.dropbox.com/s/fsejmwu7luit1 ... 1.jpg?dl=0" target="_blank

her er inngangsiden

NsgIoGTT3WouJcj_js1ag3xBXoXHUQoaD_mgy5ym-2k?size=800x600&size_mode=2

https://www.dropbox.com/s/llby0b1sngtmp ... 6.jpg?dl=0" target="_blank

 

ved flåing fant jeg kula mot skinne på motsatt side.

u9E4_Ek0jGnaQm-441pRlQpMiXU6HPkP-uHBfz3IIAI?size=800x600&size_mode=2

https://www.dropbox.com/s/oyykplut66gmq ... 2.jpg?dl=0" target="_blank

Imponert over hvor godt den tålte å pulverisere nakke/ryggrad på oksen,men farta (645ms) spiller vel også en vikti rolle her..

WH3KzZ4LZDOasKkTkT1Foj7LjgN2Qj6sFof453fe9-s?size=800x600&size_mode=2

https://www.dropbox.com/s/81zigry9s35hi ... 6.jpg?dl=0" target="_blank

 

Utsikt mot andre siden der jeg lå :winke1:

tsmmMikvQeaRsqUX9I3_nOKmpB8P9q9Se6qh4hj1OD8?size=800x600&size_mode=2

https://www.dropbox.com/s/dn0hu7666lvjh ... 8.jpg?dl=0" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...