Jump to content

Div 7,62 i skapet for de interesserte


2tts

Recommended Posts

Rydda litt i skapet, så tok noen bilder av div eldre 7,62.

Jeg er nybegynner i dette her så ser dere noe galt må dere korrigere meg, noen spørsmål har jeg også..

Mer info er også velkommen i kommentarfeltet :)

 

Dette er tracere som brukes sammen med dummy-rakett ved trening med RFK om jeg har forstått det rett.

Rød tupp for tracer, og halvt svartmalt bunn for redusert ladning.

dnk3a2d4.jpeg empDQWF0.jpeg MlhSY3BJ.jpeg

 

 

Disse har jeg lest at har noe med kruttet som klumper seg eller noe, som gjør de ubrukelige nå.

Hva betyr svart ring rundt primeren?

ODNXZHdr.jpeg a1F1YWNB.jpeg Snh2dWFj.jpeg

 

 

Disse har jeg ikke noe spesielt kjennskap til. Høyre eske var ikke åpnet så tok ikke bilde av patron.

bUJrbXds.jpeg UTZOZVdG.jpeg

 

 

 

[edit]Disse synes jeg var de mest interessante, svart tupp, [AP]Armor Piercing går jeg ut ifra, i ladeskinne.

Ser nå at det siste bilde er uklart... Kan jo ikke alltid få blinkskudd med tlf kamera..

RUJhazYr.jpeg eVdmbytz.jpeg cmkrZVRB.jpeg em5OZUx1.jpeg[/edit]

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Fin samling du har der.

 

Den øverste brukes ikke sammen med øvelsesrakett, men i stedet for. Ladningen er redusert slik at sporlysprosjektilet får tilnærmet samme kulebane som en skarp granat. Brukes til indregevær i Garl Gustav rekylfri kanon, og det skytes mot blinker som skal forestille stridsvogner. Blinkene blir som regel ikke sjekket, man følger med på sporlyset om man treffer eller ikke.

 

Nr to kan du forsøke å skyte hvis du hører kruttet når du rister på patronen, og det ikke er synlig korrosjon på patronene. Får du klikk, så vent med å ta ut patronen, det kan være etterbrenner. Får du klikk eller andre unaturlige hendelser med disse, så slutt å bruke de.

 

Nr 3 er vanlig skarp til AG-3 evt MG-3, produsert på Raufoss i 1973. Siste er blåplast som kan brukes i Mauser M98 F1, evt M1 Garand. Kortholdsammo brukes blandt annet til luftmålsskyting, og baner der det ikke er skikkelig kulefang\sikkerhetsavtander. Brukbar presisjon ihvertfall ut til 30 meter, har ikke prøvd disse på lengre avstand.

Link to comment
Share on other sites

mS har tidligere i 2013 skrevet noe angående panserbrytende ammunisjon:

 

[...]Og nei, de er ikke lov å inneha[...]

Og joda, fra Politiets rundskriv 2009/009 Retningslinjer for politiets behandling av våpensaker:

4.2.1 Forbud mot å eie eller inneha panserbrytende ammunisjon m.v.

Etter våpenforskriften § 8 er det er forbudt å erverve og inneha panserbrytende,

brannstiftende eller eksplosiv ammunisjon.

Med panserbrytende ammunisjon menes [...]

[...]

Politidirektoratet har fått opplyst at flere offentlige instanser som forsvaret og politiet i sin

tid solgte eller utleverte panserbrytende ammunisjon til private for bruk til øvelsesskyting.

Tidligere lovlig ervervet ammunisjon av denne type skal bl.a. av denne grunn ikke omfattes

av forbudet. I den utstrekning politiet kommer over slik ammunisjon, bør eieren

oppfordres til å få avviklet denne type ammunisjon innen rimelig tid.

 

Politiets rundskriv(https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/politidirektoratet/Vedlegg_476.pdf) er datert til samme dato som lovdata sin forskrift om skytevåpen osv (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904)

Vil det si at dette gjelder da? Tidligere lovlig ervervet panserbrytende ammunisjon er lovlig å inneha?

Link to comment
Share on other sites

Tidligere lovlig ervervet panserbrytende ammunisjon er lovlig å inneha?
Nja, et rundskriv kan ikke gjøre noen som er forbudt i forskrift lovlig. Men slik rundskrivet er formulert skal det i hvertfall ikke regnes som mer alvorlig enn at reaksjon er at du må destruere det selv ("skyt det opp innen kort tid").

 

Så kan man jo lure på hvordan politiet skulle "komme over" slikt uten at de allerede av en eller annen grunn romsterer i boligen din...

Link to comment
Share on other sites

Den øverste brukes ikke sammen med øvelsesrakett, men i stedet for.

 

Med dummy mente jeg det jeg tror jeg har forstått heter indregevær??

Bare en slik en som skal ligne litt på en normal granat og ha samme lademekanisme, men som ikke blir skutt ut.

 

At redusert ladning var for for å etterligne skarp granats kulebane visste jeg ikke. Som sagt, nybegynner :D Gøy å lære når det er noe interresant.

 

Disse tennhettene, hva brukes de til? Skarpe granater?

Link to comment
Share on other sites

Hettene blir brukt for å sette av sporlyspatronen og/eller simuleringspatron for bakblås i RFKen.

Indregeværet/hva du vil kalle det settes inn i bakkant som en vanlig granat. Tennhetten settes i siden av granaten, der en vanlig en ville hatt en tennhette. Dette fordi tennmekanismen på RFK løper langs og slår inn fra siden.

 

Forøvrig er de norske begrepene for "tracer" og "primer" hhv. sporlys og tennhette..

 

 

yBKW9ez.jpg

VaOO8TL.jpg

Bilder fra Forsvarets Mediearkiv.

Legg merke til tomhylse og brukt tennhette i forgrunnen på bilde 2.

Link to comment
Share on other sites

normal_CG-84b.JPG

Slik ser esken ut komplett med sporlyspatroner og tennhetter, det er vanlige eikenøtter i en liten aluminiumshylse. Den hvite simuleringspatronen er lagt til her på bilde, den skulle bare simulere bakblåst og smell. Komponentene i den brune esken og den hvite patronen ble brukt hver for seg mener jeg å huske.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg forstår det så kan øvelsessystemet settes opp i tre modus; kun FFV553 sporlyspatron, kun hvit simuleringspatron, eller begge deler.

Selvsagt krever alle tre at tennhetten med holder er satt i.

 

Meg bekjent er det et sluttstykke du fysisk fjerner for å plassere FFV553en i indregeværet, setter på plass og låser, og på baksiden (altså mot bakenden av geværet) er det plass for den hvite simuleringspatronen.

Dette skrev vel en tidligere RFK-skytter/lader om her i patronforumet en tid tilbake? Skal se om jeg finner den.

 

 

Her var en video av en 9x19-variant.

Link to comment
Share on other sites

I det jeg finner på nettet om denne FFV553 sier de ca det samme;

The loading, aiming, and firing drills with the parent weapons are the same as when firing the FFV 551 ammo.
http://www.castpics.net/pdfs/m/CA/b-gl-317-006%20-%20Short%20Range%20Anti-Armour%20Weapon%20(medium).pdf

Et fint snitt av denne tingen på side 79.

 

The loading, arming and firing operations are the same as when firing service ammunition.
http://www.eme421.com/84mmsubcal_new.html

 

Ei tohi varjata, det høres ut som for meg at du mener at det er kun ammunisjonen som heter FFV 553, mens jeg tror hele dette "indregeværet" eller "7.62mm Sub-Cal adapter" er FFV 553.

Ikke vet jeg..

Link to comment
Share on other sites

"Hvitfisen" til RFK kan monteres direkte i siden på ei tomhylse til RFK'en. Det er det jeg er vandt til. Man tar da ei tomhylse til en skarp granat, og borer ut et spor der tennhetta sitter, slik at hvitfisen passer i dette sporet. Dette er da noe som gjøres av børsemaker.

 

Denne brukes kun til å simulere ild under øvelser. Den har også noen meter sikkerhetsavstand både forran og bak når den brukes, husker ikke hvor mye.

Link to comment
Share on other sites

For den lille kvitfisen på biletet er det ikkje mykje. Derimot finst det ein annan simulatorladning som er mykje større og som blir lada i indregeværet i staden for sluttstykket. Denne simulatorladninga gjer ein ganske kraftig bakblåst og smell både framover og bak og har tilsvarande sikkerheitsavstand. Den er òg eit reint helvete å pussa etter sidan den inneheld store mengder med kvitt inert pulver for å simulera røykskyen frå ein ekte granat.

 

Indregeværsystemet fungerar ganske bra. Særskild ved mengdetrening på røyrlege mål visar det styrka si, sidan store skotmengder både har ein økonomisk og fysiologisk bakside - granatane kostar vel frå rundt 8000 og opp, og etter det 15. eller 20. skotet for dagen blir ein etter kvart ganske så uggen.

Link to comment
Share on other sites

Det som derimot ikkje fungerar særskild bra med indregeværet, er om ein skyt det på ein tørr dag. Sporlyssatsen i kula er ufseleg stor, og har ei magisk evne til å starta skogbrann. Innskyting krev òg sin mann, meir spesifikt ein veltrimma Leatherman, for det blir mykje skruing og ein må vera særs nøye med etterstramming av flatspora skruer som så klart er nedslitte og rufsete i sporet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...