Jump to content

Kan pistolen rengjøres med såpe og vann?


Nevian

Recommended Posts

Den umiddelbare tanken er jo rust, men jeg vet ikke hvilken reell fare det innebærer hvis det tørkes godt etterpå? Det virker bare veldig nærliggende demontere den og skylle komponentene under vann, men har aldri hørt snakk om det som metode, og det er kanskje en grunn til det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg spyler av og til deler i 90 grader varmt vann - tørker og sprayer på olje. Alt innenfor 1 minutt.

Tørking med trykkluft fungerer også.

 

Hvis du er typen som tar en telefonsamtale og glemmer deg så kan det bli ødesdigert med vann.

Å bruke vann er ikke Kosher og anbefales ikke av fagfolk, men det virker.

Men hvis det blir liggende vann i sluttstykket fordi du ikke kan ta ut tennstift og fjær så gjør du klokt i å droppe vann.

 

Metoden anbefales brukt kun av de som føler at dette takler de.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Med unntak av svartkruttvåpen, så hvorfor?

 

Hvis du gjerne vil bløtlegge i noe så funker lampeolje bedre enn vann i forhold til å løse opp karbonavleiringer, olje, fett og møkk, og som bonus er det null rusproblematikk. Eneste negative med lampeolje er egentlig at du ikke har det i springen.

Link to comment
Share on other sites

Pusset 1911 i oppvaskmaskin den gangen jeg drev med kortpang; ble gulle ren. Men må tørkes og oljes skikkelig ASAP.

 

Oppvaskmaskin fungerer også til motordeler og ellers mye rart; men hold rede på hvor husgaupa er når dere holder på, blir en fersket når en driver med sånt kan det fort bli småsurt....

Link to comment
Share on other sites

Husgaupa :lol: Hehe ikke populært med bildeler eller våpendeler i oppvaskamskin eller ovnen, eler å bruke støvsugeren til å rense oljekanaler i motorblokka 8)

 

Har kjørt våpendeler i oppvaskmaskin (AG3) ruker også avfettnign til tider, men er nøye med å olje inn etterpå, umiddelbart våpenet er tørt.

Link to comment
Share on other sites

Sitronsyre tar blånering men Hornady og flere andre har væsker

til ultralydvasker.

Hornady har en ekstra lang ultralydvasker som tar upper på

AR-15.

Det ligger noen vidoysnutter på youtube.

Det er meget mulig du kan få fatt på komponenter

billig til en mere prisgunstig løsning men det er varmt og jeg husker ikke.

 

Gitt nok varme, trykk og kjemikalier så blir det rent.

Vaskedamer har som produkt - rene flater.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...