Jump to content

Kombi i 20/7x65


Lawman

Recommended Posts

Hvilke som er best kan jeg dessverre ikke uttale meg om, men "problemet" med begge disse våpnene er den fordømte oppspenneren. En oppspenner er fine saker på en rifle, men hører etter min smak ikke hjemme på en kombi eller drilling. For min bruk av kombivåpen er det kun sikring som gjelder, dvs at børsa også brukes til støkkjakt på skogsfugl. Her blir oppspenner feil.

Men skal kombien brukes til rådyr og postsjakt, er vel begge de to modellene du nevner gode valg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker heller ikke oppspenner, med unntak av hagledrillinger hvor man har sikring til hagleløpene og oppspenner til rifleløpet. For å bøte på noe av ulempen med oppspenner, får du slike kombier med bare én slaglås.

 

Men dette er nettopp dette som er mye bedre med en håndlaget, du kan bestille en kombi akkurat som du vil. f.eks kan man få en kombi med én avtrekker, sikringsfløy med bare avsikring av hagleløpet om man skyver litt frem, nesten uten motstand, og om man skyver den videre, nå med motstand, velger man rifleløp og spenner opp riflelåsen. Bare fantasien setter begrensninger.

 

 

Nå koster sikkert en ny kombi fra f.eks Ferlach 2-3 ganger så mye som en slik serieprodusert. Det jeg foretrekker er å finne en brukt.

 

Hva skal du bruke kombien til?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg harKjøpt kombi med tanke på ettersøk, jakt med kort drived (wachtel). Klimaet jeg jakter i har også blitt vurdert.

Ble en Blaser BBF95 på meg.

Hvorfor ? Jo, fordi jeg liker oppspenner. Den er slettes ikke tyngre på en BBF95, enn på en middels haglesikring.

Gjør meg mer bevist om hvilken spake jeg skal dra i ( en oppspenner, et løp om gangen).

Fra sent oktober, og ut sesongen, er vi vant til regn her.

Erfaring med Blaser, ruster ikke.

Joda, har en drilling fra sent 50 tall, er lei av å gå hele tiden med pussefille.

Alt har sin tid.

Velg etter budsjett, og fornuft :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...