Jump to content

Kapping av 308


MartinH

Recommended Posts

Hei.

Eg har ei Tikka T3 stainless som eg har tenkt å få påmontert ein Hausken JD151. Tenker å kappe løpet i same slengen, org 57cm løp.

Har prata med børsemaker om evt ny løpslengde og han anbefalar ikkje under 52 cm.

Er det nokon her som har gode erfaringar med å kappe løp under denne lengda?

etter det eg har lest meg opp på så er 308 godt egna til kapping, og ser at folk har kappa løp ned til 45cm (min utland) og 40cm (min lovlig i Noreg)

 

Mvh

Martin

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 51 cm løp på min .308. Da jeg fikk montert nytt løp søkte jeg litt på div fora etter erfaringer med å skyte med kortløpet .308 uten lyddemper, og kom frem til en slags konsensus om at 20" var et sweet spot der rifla ble kort og hendig, mens munningsblåsten ikke ble for ille.

 

Det tror jeg var en god vurdering, for jeg bruker egentlig bare demperen på jakt. Mirage etter 3 skudd er ikke så veldig gøy på skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

Kappa 308 pipa så kort som jeg kunne før dempern kommer helt inn til forskjeftet.(45 cm)

Har akkurat plass til en Sonic 45 hvis jeg flytter reimfestet. Bruker nå en Sonic 35 både på jakt og bane, den er lettere og er grei nok for meg.

 

Liker ikke lange og framtunge våpen, ser ingen grunn til å ikke kappe slik at balanse og lengde blir som før. Hadde jeg kunne kappa på 40 cm så hadde jeg gjordt det.

Nå hører det med til historien at dette i utgangspunktet er småviltrifla mi, så jeg er ikke veldig bekymra for hastighetstapet.

Dessuten har jeg litt CFE223 på lur, hvis jeg vil ha litt fart på 150 grs TSX og matchkuler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...