Jump to content

uvanlig høye hastigheter i 6.5x55 i r93 hjelp?


Tronic

Recommended Posts

hei

Lade meg noen patroner her om dagen og da synes jeg fikk høye hastigheter over chronografen

lada data

Lapua mega 155grain ladet med 40grain n160 col 75mm hastighet 736m/s

Oryx 156grain ladet med 41.5grain n160 col 75mm hastighet 757m/s

 

dette er da gjennomsntt av 5 patroner av hver

får god presisjon

 

lengden på løpet er 56cm med atec maxim demper

chronografen sto 3m unna

har jeg et løp som gir gode hastigheter eller er det noen annet?

 

Mvh

Eivind

Link to comment
Share on other sites

Du har jo en ladning som skulle gi rundt 680 m/s, som der er nevnt over her. Jeg har selv et blaserløp i 270 wsm med et uvanlig kort kammer. Det er så kort at om jeg følger patronlengdene som står i ladeboken kan jeg risikere at kula står rett i bommene på løpet. - Derfor ville jeg målt kammeret i akkurat ditt løp. Du har jo veldig fornuftig lengde på patronen nå, men kan være et noe anderledess løp. Det kan selvsagt være andre ting også, men jeg ville sjekket dette fordi det berører din sikkerhet.

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Mitt 6,5x55 r93-løp er også "turboløp". Lapua Mega fabrikk gir 750m/s i 50cm løp :shock: Har testet flere ganger, norma diamondline felt gir ca 845m/s i samme løp. Det som gjør at jeg tror hastigheten stemmer er at kulefallet på 200 og 280m stemmer med hastigheten jeg får med Mega. Jeg hadde stilt hastigheten i swaro-appen etter kulefall FØR jeg kronograferte. Jeg "bomma" med ca 10m/s. 140grs Accubond gir ca 795m/s med 43,5grs N19 i 13grader og sol.

Link to comment
Share on other sites

Kan og komme av optimistisk fartsmåler. Om en chrony ikke er åpna helt kan den bli sånn....

 

Hva mener du med dette Høggern? Jeg har lånt en slik man folder ut, stapper fire jernstenger i og trer noen plastikkbuer på toppen(fantastisk forklart :roll: ). Kan den hete supercrono eller noe slikt, rød sak. Hva mener du med "åpna helt"? Har passa på å stappe jernstengene godt nedi, satt kronoen 3-4m foran munningen, skutt "midt i" osv

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort den tabben Høggern snakker om her. Fikk resultatene fra en hel ladestige ødelagt pga dette. Fersk i gamet og alle data i fot/sek. Regna om når jeg kom hjem å skjønte at vi snakka fantasi hastigheter. Er cronoen ikke folda helt ut blir det krøll. Utrolig lite som skal til. Dette dobbeltsjekkes hver gang nå! Tipper det har skjedd hos Ts også.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

hei

har hvert og prøvd ei tikka m695 med 50cm løp

sammen ladninger fikk 710m/s med lapua mega kula

og 740m/s med oryx med ble overtrykk med denne børsa så fikk bare skutt 2 skudd

så dette tyder på at løpet i r93 gir gode hastigheter

Link to comment
Share on other sites

Målte du hastighet på R93 samtidig?

 

15-25 msek mer på en 6 cm lengre pipe er ganske normalt(om jeg skulle tippe ville jeg sagt 15-20 msek mer på en 6 cm lengre pipe), i tillegg kan en demper montert gi noen msek ekstra. Var det demper på tikkaen?

Link to comment
Share on other sites

15-25 msek forskjell på 6 cm forskjellig løpslengde vil jeg iallefall se på som "helt normalt", om begge har demper montert vil det heller ikke være forskjell der.

Sjekka forresten i QL og de hastighetene du får ligner mer på N15o eller N550 enn på N160 hastigheter...

På de fo kruttene jeg nevner stemmer også overtrykk på oryxen mer enn det gjør med N160....

Link to comment
Share on other sites

Testladning jeg prøvde i 6,5x55 SWE med oryx 156 grain ga 760 ms i snit med 42 gr. N-160, COL 76mm. Denne ladningen ga litt trykktegn så jeg har gått ned på kruttmengden. Fabrikkammo med same kulen målte jeg til 770 ms. Kronografen testet jeg med norma rekruttammo som er oppgitt til 800 ms. dette stemmte bra med mitt løp. Løpet er 60 cm.

Link to comment
Share on other sites

Ok

Står hvertfall n160 på kruttboksen. Kan jeg ha fått feil krutt eventuell?

Synes det høres rart ut men

nei tror ikke du har fått feil krutt. Bare reagerte litt på hastighet og trykk som tydelig avvek fra QL. De skulle vært på ca 700 msek og ca 3000 bar, som jo er ca 75-80% av maxtrykk for patronen, men overtrykk er nevnt. Hvilke trykktegn hadde du? Er det mulig de er mistolket?

Men det kan jo like gjerne være mine beregninger i QL som er på bærtur her. Det har skjedd før.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...