Jump to content

Ønsker litt input på reservepistol i 22LR


Bartemannen

Recommended Posts

Skal kjøpe meg en reservepistol i 22LR.

Hovedsakelig til NROFs 22LR program samt litt feltskyting.

Har allerede en Pardini SP 22LR, men NROF programmet tillater ikke anatomiske utformede skjefter så der utgår den.

 

Har lest meg godt opp på nettet de siste ukene over aktuelle pistoler og akkurat nå koker det ned til 3 alternativer.

  • Ruger MK III Target med 5.5" løp
  • Browning Buck Mark med 5.5" løp
  • Hämmerli X-esse long med 6 løp

 

Her er noen plusser og minuser jeg har fanget opp i min "research".

 

Ruger MK III Target med 5.5" løp

+ En robust sliter

+ Stort utvalg av ettermarkedsdeler fra Ruger og tredjepartsprodusenter

+ Billig

- Litt mer knotete enn de andre to pistolene på demontere/montere ifm vedlikehold

- Mindre nøyaktighet enn matchpistoler

- Litt dårlig standard avtrekk

 

Browning Buck Mark med 5.5" løp

+ En robust sliter

+ Billig

+ Har en mistanke om at det orginale avtrekket er endel smoothere enn på Rugeren

- Mye enklere enn Rugeren på demontere/montere ifm vedlikehold

- Mindre nøyaktighet enn matchpistoler

- Mindre tilgjengelige ettermarkedsdeler og tredjepartsprodusenter

 

Hämmerli X-esse long med 6 løp

+ Mer nøyaktig enn de to andre pistolene

+ 6" løp kontra 5.5" på de andre to pistolene

+ Helt ok å demontere/montere ifm vedlikehold

- Ca dobbelt så dyr som de to andre pistolene

 

 

Når jeg snakker om avtrekk og nøyaktighet etc så snakker jeg om out-of-the box. Altså før man begynner med avtrekksjobb, delebytter etc.

 

Jeg har prøvd alle 3 av disse alternativene i klubben vår, og alle tre fungerte greit for meg. Ingen som utmerket seg spesielt i hverken positiv eller negativ retning sånn ut fra førsteinntrykkene.

 

Noen som har noen ny info å tilføre for disse tre (forhåpentligvis noen som har eid/prøvd alle slik at ikke bare automatisk anbefaler det man selv eier)?

Råd om valg?

Er det noen andre klare kandidater jeg har oversett (5.5 eller 6" løp)? Her er det viktig å huske på at NROFs program består også av magasinbytte så pistoler med type små magasiner som matchpistoler har utgår automatisk).

Link to comment
Share on other sites

Samtlige av pistolene har egenpresisjon som sannsynligvis er bedre enn hva du kan utnytte.

Har selv X-esse med kort pipe som jeg har satt Nill antaomiske skjefter på, den har fungert greit som finfeltpistol selv om jeg nok ønsker jeg hadde kjøpt 6" løp.

Xessen min var noe kranglete ca 500 første skudd, etter det har den fungert plettfritt, ser ut til å gå greit 1000 skudd uten puss. Magasinene på xessen er i plast og relativt dyre, det ene magasinet til min ble kassert etter ca 7000 skudd, da det ikke holdt ordentlig på patronene lenger. Er relativt lite utvalg av aftermarket deler, men du finner noe på Larrys guns.

 

Buckmarken har jeg ikkeno erfaring med, men jeg har skutt litt med en Ruger Target rustfri med ei lang pipe, den var lett å treffe med, og avtrekket var tuna til det perfekte, synes allikevel den ble tung, jeg liker lette våpen, og synes også f.eks en Walther gsp er blytung til enhåndsskyting, men dette blir jo smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

Skal kjøpe meg en reservepistol i 22LR.

Hovedsakelig til NROFs 22LR program samt litt feltskyting.

Har allerede en Pardini SP 22LR, men NROF programmet tillater ikke anatomiske utformede skjefter så der utgår den.

Skal du ha reserverpistol eller skal du ha en pistol til som dekker annet bruksområde? Hva skyter du NROF programmet med nå?

 

Jeg spør fordi en reserverpistol ideelt bør være identisk med hovedvåpnet, for å gi minst mulig overgang hvis du trenger den.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Ruger Mk2 og har nå en Mk1. Klubben har Buckmarker og Ruger MK3 og selv har jeg også en Xesse, kappet av Noren for spesialpistolgrenen.

 

Alle disse har bedre egenpresisjon enn jeg klarer utnytte. Alle disse mener jeg er driftsikre.

 

Ruger Mk1 utgår nok for deg, da magasinutløseren sitter i bunn av skjeftet og det er mer kranglete enn på de nyere modellene. Buckmark og Xesse har den der den normalt sitter på pistoler. På skjeftet bak avtrekkere, ved tommelen.

 

Uansett hvilken av disse du velger blir det sannsynlig et bra valg. Ut av esken har Xessene nok et noe bedre avtrekk men velg den som passer din hånd best, skyt og ha det gøy :D

Link to comment
Share on other sites

@Tobiassen, er det denne:.

Det er den pistolen han nevner ja. Fine og gode våpen. Finnes av og til på bruktmarkedet forrige modell av denne som het "89". Foretrekker standard hastighet ammunisjon, og tygger så å si absolutt alt uten problemer. Patroner som andre våpen (ruger/s&w etc) får klikk på, kan du putte i disse berettaene og ammoen går av.

Link to comment
Share on other sites

Har 89 gold selv. Kjøpte den en gang i siste halvdel av nitti-tallet. Har ikke noe tall på hvor mange tusen skudd som er gått gjennom den, men kan trygt si at klikk/feilmating har skjedd så få ganger at man blir nærmest stående som en idiot og glo på pistolen en stund før man gjør noe med feilen. 89 tar kun 8 skudd i magasinet, men 10 går fint om man fjerner skruen som betjener follower/fjær ved lading av dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...