Jump to content

Avskyting av storbukker/hjort


villdyret

Recommended Posts

Noen som husker et intervju med en jeger i Sogn som skjøt 24 storbukker på en sesong? :shock: Det sto i Villmarksliv en gang i tiden,finner det ikke igjen, men tidlig på 90 tallet tror jeg :? Fatter ikke poenget med å kun skyte ut fine avlsbukker år etter år :cry: Jeg hadde nøyd meg med en,men det er tydelig at faen vil ha fler :lol:

Link to comment
Share on other sites

Noen har tydeligvis husket den "biten" :wink: .Takker for svar,tipper fornavnet begynner på J :D Nå må jeg gå gjennom en hel haug med Villmarksliv for å finne artiklen,men det er bare gøy :D .Selvsagt skal storbukker skytes,i det de drar seg ut fra kolla.... 8) ,men å legge ned bukk etter bukk :evil: .

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg endelig funnet artiklen,Villmarksliv januar 1988 :) .Men du verden så feil husken var :oops: ,det gjaldt 28 dyr (ikke storbukker). Beklager hvis jeg støtte noen :cry: .Fakta er at vedkommende la ned 28 dyr på 28 skudd høsten 87`.Og jeg husker han fikk kritikk av en viss forfatter ang bruk av anlegg på jakt :wink: .Har lest alt av ....og likte bøkene :wink: ,men hans kritikk der var skivebom :evil: Summa summarum,28 dyr på 28 skudd står det respekt av!

Link to comment
Share on other sites

Uansett so er det vel ikkje sp veldig unaturleg at det vert skote ein del bukkar på eit vald med tresifra antal løyver.

Viss vi snakka om same valdet, so leige dei vel ut bukkeløyver dyrt og eksklusivt med eit bra opplegg, og tar seg av resten av løyva sjølv.

 

Edit:

Etter det som eg hugsar etter boka til H.H.Schelderup, so ville eg gått litt stilt i dørene viss eg var han. Det var ikkje alle situasjonane han beskreiv som eg var like imponert over...

 

Edit 2: Skrivefeil

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du har rett ang forfatter :wink: .Har mailet med jaktkoordinator på Frønningen,og virkligheten var visst litt anderledes ang ... :( Men skitt au,jeg skal tråkke hjortestiene på Frønningen neste høst(selv om det koster skjorta).Bare for å ha opplevd stedet selvfølgelig :D

 

 

 

Forfatteren har gitt ut flere bøker,søk på nett and you will find :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du har rett ang forfatter :wink: .Har mailet med jaktkoordinator på Frønningen,og virkligheten var visst litt anderledes ang ... :( Men skitt au,jeg skal tråkke hjortestiene på Frønningen neste høst(selv om det koster skjorta).Bare for å ha opplevd stedet selvfølgelig

 

kan noen gi meg et telefonnummer eller mailadresse til denne plassen :D

Link to comment
Share on other sites

Uansett so er det vel ikkje sp veldig unaturleg at det vert skote ein del bukkar på eit vald med tresifra antal løyver.

Viss vi snakka om same valdet, so leige dei vel ut bukkeløyver dyrt og eksklusivt med eit bra opprell, og tar seg av resten av løyva sjølv.

 

Edit:

Etter det som eg hugsar etter boka til H.H.Schelderup, so ville eg gått litt stilt i dørene viss eg var han. Det var ikkje alle situasjonane han beskreiv som eg var like imponert over...

 

 

Vel no var det nok heilt andre forhold der den gongen for 20 år sidan. Trur nok det var langt mindre løyver der då i forhold til i dag. Det var nok heller ikkje så mykje eksklusivt utleie då slik som no.

 

Angåande Frønningen så er denne flotte DVD'en tatt opp der http://www.jaktogdvd.no/no/jaktfilmer/h ... t-dvd.html

 

Etter det eg forstår så er det ikkje så mykje bøjakt i Frønningen. Er det bøjakt ein er ute etter så finns det nok betre stader. Men for dei som likar å vera i utmarka så er det ein kjempefin plass å jakta hjort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...