Jump to content

Gode råd? Rifle i .223/6,5x55


Flanker

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg er på jakt etter en bra men rimelig børse i kal. .223 Remington eller 6,5x55. Bruksområdet er jakt på rev og gås, med mulighet for rådyr etterhvert. Og selvsagt noe rekreasjonsskyting på bane. Jeg er født og oppvokst med våpen, og har vært aktiv konkurranseskytter både i DFS og innen det som da het praktisk skyting. I dag er evnene noe reduserte kontra de dager da man skjøt 350 poeng med en gammel Krag, men jeg har nok fortsatt bedre skyteferdigheter enn den gjennomsnittlige jeger.

 

Jeg har en bakgrunn som gjør at jeg forventer en viss kvalitet og "tightness" i mine våpen, og å få et våpen som kombinerer disse kvalitetene med en lav pris er kanskje utopi. Men jeg prøver! Prisegrense totalt for børse, lyddemper og optikk er satt til 9000,- men kan jeg holde meg under 8k er jeg ennå mer happy.

 

Var innom Jaktdepotet og tafset på en Sabatti Rover 870 i kal. 6,5. Avtrekket var overraskende greit, men den søplete boltgangen og overmyke plastikkstokken gjør at denne utgår. Synd, for den koster 8k ny, med demper og halvveis ok kikkert. Savage Axis er et annet alternativ, og der ligger en brukt i .223 med demper og kikkert til 5k på Finn. Den utgår også, da avtrekket er søppel og stokken sannsynligvis er minst like dårlig som på Sabatti'en.

 

Andre kalibere er ikke noe alternativ for meg. Jeg vil ha billig ammo, og 6,5x55 har jeg allerede ladeutstyr til... I går kom jeg over en Weatherby Vanguard hos Rygge Våpen: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=56590158

 

Det er vel i praksis samme børsa som Howa 1500, som jeg har et godt inntrykk av kvaliteten på. Så denne er aktuell, men...

 

Noen som har praksis med denne og kan si noe om opplevd kvalitet på avtrekk, stokk og generelt?

Noen som har andre gode tips som nye eller brukte våpen innen min prisklasse, som er billige uten å være i kategorien "billig dritt"?

 

 

 

Og hvilken kikkert bør jeg gå for til mitt beskrevne bruksområde (igjen, obs. pris... Zeiss, Meopta & co. utgår)? Jeg vurderer disse to:

 

Vortex Diamondback 3,5-10x50

Nikko Stirling Diamond 2,5-10x50

 

Er jeg på ballen ift. bruksområde? Noen som har erfaring med disse og kan uttale seg? Eller burde jeg velge noe annet i samme prisområde, som gir mer for pengene?

 

 

På forhånd takk for alle tips, råd og vink jeg kan få :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg slutter meg fullstendig til Chiefens råd over her.

 

Minst mulig på børse, mest mulig på kikkert, og demper på venteliste(med mindre den allerede sitter der på den billige, brukte rifla). Det er det som slår meg i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en vanguard med trestokk i 308. Syns ikke prisen fra winge var spesielt imponerende, jeg ga 3000 for min ny fra xxl. Uansett har jeg ikkeno å utsette på børsa. Frila løpet på en kveld med litt sandpapir, og stokken er stødig og fin. Avtrekket kjennes godt, men jeg har aldri kjent på avtrekket på en virkelig dyr børse, så det kan være det ikke tåler den sammenligninga.

Link to comment
Share on other sites

9k for børse, opptikk og demper gir ikke store rommet for kvalitet kanskje.

 

Om du strekker deg litt til, http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... y=6%2C5x55" target="_blank

Hnnnnggghhhhh... Den der så meget bra ut! Har sendt vedkommende en melding nå for å få litt mer info, så får vi se. Ja, det er litt over prisgrensa mi og uten demper. Men jeg har jo bursdag snart, og så kommer det noe skattepenger også 8)

Link to comment
Share on other sites

Takk til Blaserproff for et solid tips... Da blir det Tikka Continental med Swarovski kikkert på denne karen! Så får jeg Jaktdepotet til å smekke på en Sonic demper til 2k. Dette må bare bli bra det :)

 

Litt bursdagsgave, litt egne penger og done deal. På mandag levers søknad på det uniformerte kammeret :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har man vært på skytebanen. Og hei hvor det går... 100gr. Nosler Ballistic Tip samler i innertieren på 100m. Norma 100gr. HPBT går helt likt. Og da har jeg ammo klar til både rev og fugl! Moro med lyddemper da... En ting er at den demper lyden godt, men rekyl er jo nesten fraværende! Skru 3 knepp opp før jakta, og børsa skal gå med ca. +/- 3cm. fra 15-180 meter.

 

Og så var morobørsa med også... Heldempet Brno mod. 2. Den er så kos. La trådkorset like over svarten på 100m. og dro av. Innertier! Må vel en tur til på banen til uka ja :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...