Jump to content

Gi rifle i bryllupsgave


KenSkog

Recommended Posts

Jeg har ei rifle i 6,5x55 og skal sende inn søknad om å kjøpe ei til i .270. Samtidig vil forloveden til en kompis gi han ei rifle i bryllupsgave - uten å ha tenkt på våpensøknad. Så jeg tenkte jeg kunne søke om ei rifle til han/henne i samme slengen som jeg søker om rifla til meg selv - og kjøpe ei rifle til han for henne og beholde rifla inntil han har fått en innvilget søknad - hvorpå jeg "selger" den til han.

 

Er stuerent å gjøre det på denne måten?

Tenkte jeg skulle gi han et våpenskap i gave, er det lovlig om jeg setter igjen rifla i våpenskapet hos han og tar med meg en vital del?

 

Noen andre forslag?

 

Også lurer jeg på om det blir for mange rifler i relativt likt kaliber, om jeg ideheletatt får innvilget så mange lignende våpen? Tenkte på ei riflepakke i .308 eller 3006 til kompisen.

Link to comment
Share on other sites

Noen andre forslag?

Jeg ble litt svimmel.

Du får snakke med våpenkontoret.

 

La det bli ett Seifuva 149D hvis du kan.

Da slipper han å bolte det fast i veggen

og siden det er en gave er det kjekt med ett skap

som de fleste ikke vokser ut av.

http://www.safebutikken.no/show.asp?pag ... 00005.html" target="_blank

 

Trenger han å ta jegerprøven?

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Også lurer jeg på om det blir for mange rifler i relativt likt kaliber, om jeg ideheletatt får innvilget så mange lignende våpen? Tenkte på ei riflepakke i .308 eller 3006 til kompisen.
Dette kan i hvertfall svares konkret på; det skal være uproblematisk, slik våpengarderobereglene er laget skal du kunne erverve 6 identiske våpen i samme kaliber.

 

Så forsåvidt skal det ikke være noe problem i det hele tatt, så lenge du har under 6 jaktvåpen, inkludert gaven.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, folkens!

 

Da tar jeg en telefon til våpenkontoret og forhører meg. Det lover iallefall bra at man kan ha flere våpen i samme kaliber.

 

Brugdommen har ganske nylig tatt jegerprøven og blir nok veldig fornøyd.

 

Seifuva 149D ser forøvrig ikke dumt ut!

Link to comment
Share on other sites

Hva med å kjøpe våpen i butikken til han som vanlig og betale for det. Når våpenet skal hentes må du ha godkjent våpensøknad i hans navn, noe han kan ordne etter han har "fått" våpenet i gave, så henter han og registrerer våpenet i hans navn når våpenet blir hentet i butikken! Kjenner flere som har gjort det og butikken har ingen problem med å oppbevare våpenet i noen mnd. til du har søknad i orden så lenge det er betalt:)

Link to comment
Share on other sites

Lovdata henviser til FG Gokjenning og i følge https://www.politi.no/asker_og_barum/ak ... t_8762.xml" target="_blank så er det 300kg legg gjerne inn link om det motsatte. Jeg ergret meg stort da jeg måtte bolte.

 

Ting kan tyde på at de har ett alvorlig tilfelle av "Time Warp" i Asker og Bærum.

"Sist oppdatert:14.06.2010 14:02"

Alternativt er det ett annet område under alternativ lovgivning.

 

Det er kanskje tryggest å følge loven hvis man bor i Asker og Bærum.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...