Jump to content

Når vet man at hylsene bør kasseres?


Harald Hovde

Recommended Posts

Jeg hører fra enkeltet hjemmeladere og ikke minst våenbutikker at man ikke bør lade hylsene mer enn 4 - 6 ganger før man kasserer dem. Mange lader vesentlig flere ganger og det får jeg også bekreftet her på forumet. Jeg vet at helpressing kontra neck sizing påvirker levetiden, men likevel har jeg tre spørsmål:

 

- Kan man merke på treffpunktet at hylsa er "utslitt"?

- Kan man måle seg frem til at hylsa er kassabel?

- Er det en brukbar test å bruke en bøyd ståltråd innvendig i hylsa for å føle om det har oppstått groper eller ujevnheter?

 

Venter spent på svar.

Link to comment
Share on other sites

Man merker ingenting på treffpunktet.

 

Når hylsehodet er utvidet så mye at tennhetter ikke sitter fast er hylsa oppbrukt, dette skjer normalt ikke uten at en overlader, untatt i enkelte moderne høytrykkspatroner der trykkstandarden ligger ekstremt høyt.

 

En test med ståltråd vil avsløre om hylsa er i ferd med å gå av ved trykkringen. Hylsa strekker seg ved avfyring, om den er helpresset. Den strekker seg ved trykkringen, og helpressingen klemmer materiale framover, så halsen blir lenger - det man trimmer av når hylsa blir for lang, kommer fra trykkringområdet (kommer ikke derfra, men de fleste skjønner) Hver gang du helpresser flytter du materiale, det kan ikke gå i det uendelige. Ved vanlig helpressing, ala ladepresse-bruksanvisning, så presser en hylsa til original-fabrikkammodimensjon, og forskjellen mellom den og kammerdimensjon er såpass, at hylser ofte ikke klarer mer enn 3-4-5 helpressinger før de er farlig nær ved å ryke.

 

Ved kun halspressing vil en aldri få noen strekk der, må "aldri" trimme (kanskje når halsen blir frynsete av slitasje i kanten) og den vil ikke gi seg der. Jeg er usikker på om man kan halspresse i det "uendelige", men jeg har hylser som er ladet 20-30 ganger, uten helpressing.

Helpresser en hylsa mye, så kan den ryke i trykkringen første avfyring, helpresser en minimalt så kan en helpresse 10? ganger, mer? hvor går grensen egentlig mellom press ikke press?

Ofte vil halsen sprekke på langs etter noen/mange omladinger dersom en ikke gløder halsene, gjør en det er det ingenting som tyder på at de vil sprekke - ever.

 

Vil en ha 110% funksjon alltid, til hurtigskyting, stevner der trege ladegrep er kritisk osv. så må en enten helpresse, eller lade meget svakt. Kan en akseptere å måtte skifte grep på bolten ensjelden gang, trenger en stort sett aldri helpresse.

 

Til slutt får hylser hakk og skader, og riper, og slikt, så de varer ikke evig.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Antall omladinger er egentlig ikke et særlig nyttig mål. Dette vil slite ut halsen (sprekker), men det ser man jo lett. Å gi seg før halsen sprekker er det beste, men det vil avhenge av kammer, die, hylse, gløding etc, så der må en basere seg på erfaring med våpenet.

 

Det som er kritisk er antall ganger den er trimmet, det er en god indikasjon på tynning ved trykkring. Den beste måten å få forståelse for det problemet på er ved å sage over en hylse hver gang en trimmer, da kan en se hvordan utviklingen er. Etter 3-5 trimminger er det på tide å kassere de, hvor mange omladninger en får på dette avhenger av kammer, hylse, die og teknikk.

 

Å se på en hylse om den er presset riktig er ikke lett. Om du presser alt for lite vil du se et trinn på halsen litt foran skulderen, men å se om du presser tilbake skulderen mer enn nødvendig kan du ikke. Trikset er å justere diene så patronen akkurat kamrer fritt. For banebruk kan du godt tåle litt trang kamring, det vil bare øke levetiden. Til mer kritisk bruk bør du derimot presse så den lukker uten motstand.

Om skutte hylser kamrer fritt uten pressing så starter du med å presse så det står igjen et ørlite trinn på halsen (du kan bruke tusj for å se nøyaktig hvor langt ned du presser). Etter et par omladinger vil du sannsynligvis merke at de begynner å kamre tregt, da kan du finjustere dia bedre.

Link to comment
Share on other sites

Helt korrekt. Plukk gjerne ut tennstift så du får god følelse, juster til det kamrer som ønsket. Litt marginer bør en ha, feks kan ujevn smøring innvendig fort gjøre at halsen strekker seg en anelse. Bruker du hylser skutt i annet våpen kan du også risikere at du må presse mer første gang, hylsene fjærer litt og er de skutt i et veldig romt kammer vil normal justering ikke nødvendigvis fungere. Men etter 1. ompressing bør de oppføre seg likt.

 

Når det gjelder utvidede hettelommer vil jeg nyansere M67 litt og si at om det skjer lader du for hardt for hylsene. Trykket kan godt være innenfor standarden, men det vil likevel ødelegge hylsene. Du øker også risikoen for lekkasjer som ikke er bra for våpenet uansett om trykket ellers er OK.

Link to comment
Share on other sites

Om hylsa sprekker i hals: Svært lite. Det kan kanskje påvirke presisjon, men ikke stort mer.

Om den revner foran hodet kan det bli mye mer alvorlig. Gass vil da strømme ut bakover, dette kan gi erosjon på sluttstykke og sende gass og partikler mot skytter. I tillegg vil trykket virke mot hele fronten på sluttsykket, som vil gi en betydelig økning i belastning.

Link to comment
Share on other sites

For banebruk kan du godt tåle litt trang kamring, det vil bare øke levetiden. Til mer kritisk bruk bør du derimot presse så den lukker uten motstand.

Her ser hva folk skyter på bane og ikke :wink: Er det noe jeg IKKE kan ha på en omgang, eller i en Stang-runde, så er det trang kamring - presisjon eller ikke, man må kunne kaste igjen sluttstykket.

På jakt tar man ladegrep en gang om dagen (omtrent), så der spiller det liten rolle.

 

Om hylsa sprekker i hals: Svært lite. Det kan kanskje påvirke presisjon,

At hylsa sprekker i hals er godt synlig på presisjonen, mange hylser sprekker tilsynelatende aldri i hals, og om en gløder så skal det svært mye til for at de sprekker.

 

Om den revner foran hodet kan det bli mye mer alvorlig. Gass vil da strømme ut bakover, dette kan gi erosjon på sluttstykke og sende gass og partikler mot skytter. I tillegg vil trykket virke mot hele fronten på sluttsykket, som vil gi en betydelig økning i belastning.

Dette er fra "spektakulært"/farlig (røyk, ild og småbiter flyr fra åpning mellom sluttstykke og låskasse/pipe) uten vernebriller i en Krag eller enkelte eldre konstruksjoner, via halvspektakulært i Mauser (røk og ild fra og rundt sluttstykket), til knapt/ikke merkbart (en ser det på hylsa etterpå, evt. røyk fra gassevakueringsportene) i Sauer/Barnard/S&L M97, tettsluttende "fatbolt" mekanismer. Revner hylsa helt rundt så sitter jo framenden igjen - det er merkbart.

 

Plukk gjerne ut tennstift så du får god følelse

Evt. også utkaster, om den ar av Sako-typen. Du kan legge en tynn tape på hylsebunnen, og si at de skal kamre med ett lag på f.eks. Får du kamra med flere lag, presser du for mye.

 

Bruker du hylser skutt i annet våpen kan du også risikere at du må presse mer første gang, hylsene fjærer litt og er de skutt i et veldig romt kammer vil normal justering ikke nødvendigvis fungere.

Jepp, hylsene kan også være skjeve, slik at de kamret lett den veien de lå/ble formet til det skjeve kammeret, men ikke går i når vridd en annen vei.

 

Når det gjelder utvidede hettelommer vil jeg nyansere M67 litt og si at om det skjer lader du for hardt for hylsene. Trykket kan godt være innenfor standarden, men det vil likevel ødelegge hylsene. Du øker også risikoen for lekkasjer som ikke er bra for våpenet uansett om trykket ellers er OK

Dette er riktig, eller burde være det. Imidlertid fins fabrikkpatroner som selv ladd til trykkstandard (makstrykk) konsekvent og regelmessig utvider hettelommer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, ja ja, det er nettopp slikt som får det til å gå både kaldt og varmt ned igjennom ryggen for en som ikke har ladet så lenge. Til å begynne med, så hadde jeg ikke helt kontroll på hvor mange ganger Norma hylsene var skutt, bortsett fra første gang de var nyinnkjøpte og det stod Norma Jaktmatch på pakken. Så ble det ladet og skutt endel ganger, uten at hylser ble separert og lagt i bokser hvor man hadde kontroll, iallefall med antall slutte ganger. Slikt sett er M67 sitt system med å lade opp en bulk på 50 skudd, og ha disse for seg selv, og merke boksen. Hos meg har det blitt liggende i en mega haug. Nå er det vel passert 700 hylser ca. Noen er skutt 1 gang, andre kanskje 3. Så det er et godt eksempel på hvordan det ikke skal gjøres. Men nå er hylse logistikken bedret, bokser er på plass, og merking finner da nå altså sted ved behov. Skytebriller er noe jeg av og til bruker, men vurderer faktisk det permanent! Ting kan skje raskt, og det å feks skade og miste synet, er katastrofalt, både menneskelig sett, men også sett i lys av vår virksomhet/interesse, skyting og jakt!

Link to comment
Share on other sites

låner tråden litt.

er det noen som har opplevd att hylsa revner bak på en blaser ? regner med att man overlever det men greit å høre om noen har opplevd det

vet at det ikke har noe med lading å gjøre men jeg lader selv og skyter med r93.

 

har bestilt meg sånn borescope fra kina jeg som jeg tenkte jeg skulle prøve å bruke til å titte på trykkring inne i hylsa :roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

@wobbern. Jepp har prøvd det.

Revna ikke helt, men satt ikke bedre enn at jeg lett kunne knekke hylsene etterpå. Bar preg av en del gasslekasje. Har bare prøvd det på tre skudd, så veldig mye erfaring med det har jeg ikke. Har heller ingen umiddelbare planer om å forske videre på dette. Tok lærdom av det, og kaster nå hylser jeg er usikker på. Samt at jeg har lært meg riktigere bruk av utstyret. Og også kjører Nazi-rutiner på prosessen.

 

Årsaken var nok feil innstilling av size-dia, slik at skuldre blei satt for mye tilbake. Revna etter tredje omlading. Hjalp vel heller ikke på at jeg brukte feil sluttstykkehode, første gang disse blei skutt. ( MA istedenfor ME ) Hylsene blei såpass skakke i bunn av dette, at de var vanskelig å få entra i hylseholderen.

 

Til trådens tema: Jeg kaster hylsene etter 5 trimminger og sizer de ikke mer enn at de akkurat går i kammeret. Etter oppskrifta i Ladeboken. Sorterer hylsene etter hva som er gjort med de. Skriver på en tapebit i de forskjellige boksene. Skutt x-ganger, trimma x-ganger, ev helpressa x-ganger (plukkhyser). Trimmer hele batchen (som regel 50 el 100 stk) hvis en av hylsene er for lange. Før første omlading får hettelommene en omgang med hettelomme fresen. Bruker konsekvent hylsevibrator, det er mye lettere å se skader på reine hylser. Ellers har jeg ofte egne hylser til jakt og til trening.

Link to comment
Share on other sites

Takk til alle svar: Dette var megt nyttig lesing.

 

Jeg har en kamerat som lader 7x64 Brenneke, og han har opplevet at hylser har røket ved trykkringen 7-8 ganger. Etter det jeg har lest i dene tråden har han gjort følgende kardinalfeil: Ingen kontroll på hvilke hylser som er ladet om mye eller lite, og ganske hard helpressing hver gang.

Da vi gikk igjennom hylsekassa hans og søkte med en bøyd ståltråd inni hylsene, ved trykkringen, fant vi mange som hadde en tydelig grop innvendig, hele veien rundt, nettop ved trykkringen. Disse hylsene er nå kassert og nye er kjøpt inn, med bokser og merking og loggføring.

Han opplevet at det faktisk var helt udramatisk at hylsene røk under skyting. Det er selvfølgelig ikke bra for kammeret, men skytteren merket faktisk ikke noe unormalt da skuddet gikk, vel og merke med det geværet. Hvordan det vil være med andre børser tør jeg ikke si noe om. Restene av hylsa fikk han ut ved å skru inn en gjengetapp i hylsestubben og så skyve den pent ut med pussestokken. Også dette var helt problemfritt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...