Jump to content

Allsidig vannapportør?


skaudun

Recommended Posts

Er på trappene med og skaffe meg hund.

Har dei siste åra fått skikklig sans for sjøfugl jakt og er derfor lysten på ein medhjelper som kan hjelpe meg og hente fugl.

Så langt står valget mellom jakt labrador og strihåret vorsteh.

Har og 4 hjorteløyve så derfor håpar eg kan få ein som eg kan få godkjent som ettersøkshund og.

Kva anbefalingar har folket? Reknar med jaktlabradoren er i sitt ess her.

men synes strihåret vorsteh er utrulig flotte hundar og ser ein god del brukar dei som apportør.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp vorsteh du.Den er mest allsidig.Har en selv som elsker å apportere.Står for fugl,driver hårvilt med los 200-400 meter.Og er godkjent ettersøkshund.Er fin å bruke som støtende hund på hjort og rådyr.Og skulle det være noe skogsfugl innimellom hjorten, så kan du få stand på det og.

Link to comment
Share on other sites

Har du mye rugde så må du ha vorsteh.En Vorsteh tar gjerne en katt,men en katt som den vet hører til familien rører den ikke.Og får du valp så venn den til katten, så blir de verdens beste venner.Samme med sau,venn den til sauen fra den er valp, så forstår den at dette ikke er jaktbart vilt.En Vorsteh er jo også en hund som jobber i nærheten av deg,sjelden mere enn 100 meter unna.Så jeg anser ikke disse hundene som problematiske angående sau.I tillegg er de vennlige og hengivne familiehunder.

Jeg jakter mye rådyr og skogsfugl kombinert.Sitter stille ved siden av meg på post når dreveren jager rundt oss.Og drar drevern langt avgårde med rådyret,så er det fint å kunne gå litt etter skogsfugl.

www.subterram.com

Link to comment
Share on other sites

Ja vorsteh har jo rykte på og være allsidig.

Min eventuelle hund kjem til og være 75% appotør og 25% ettersøk.

Har sett nokre filmar med vorsteh som apportør og då virkar den svært ivrig.

Enkelte eg har prata med innan vorsteh miljøet påstår at vorsteh kan bli litt ivrig når det gjeld og sitje bak camo og vente på fuglane.

Link to comment
Share on other sites

En Vorsteh tar gjerne en katt,men en katt som den vet hører til familien rører den ikke.

Vorsteh - med utslag på bare 100 m? Må være spessielle hunder det da, eller dressert så de ikke tørr å søke ut. En annen metode er jo å gjemme seg for dem i skogen, når de er få uker gamle. Men, søksbredden kan styres med rett trening. Er nok mer vanlig at vorsteh rasene (norske) slår like langt ut, som de engelske stående fuglehundene. Det har både mine og bekjentes vorsteh hunder gjort og gjør.

 

Både vorsteh og de andre kontenitale stående fuglehundene, er allsidige jakthunder.

Link to comment
Share on other sites

Har ein god del rugde på eigedommen så er ikkje så dumt det kanskje.

Korleis er hunden din i forhold til sau og katt? Er sauebonde og kjerringa har freda katten.

Uten rett trening kan også BC drepe sau. Samme gjelder vorsteh. Kontakt andre sauebønder som har BC, så får du tips til tilvenning og dressur. Husets katter går greit, hvis du har dressur på hunden. Men, det må du likevel ha på de fleste vorsteh.

Link to comment
Share on other sites

100 meter til hver side er mer enn nok til skogsfugljakt og fasan/rapphønsjakt som jeg driver med.mange ganger holder det med utslag på 20-30 meter.selfølgelig kan de slå lenger ut i åpent terreng.men får du med deg en stripe på 200 meters bredde, så er det veldig bra.en hund som går 500 meter ut i dybde er lite effektivt etter min mening.bedre den går et effektivt kryssøk innom 200 meter.500 meter i bredden har jeg heller ikke bruk for.stortgående hunder ødelegger etter min mening gleden ved å jakte i skog.

Link to comment
Share on other sites

100 meter til hver side er mer enn nok til skogsfugljakt og fasan/rapphønsjakt som jeg driver med.

Hva din hund gjør, er noe annet. :) Det er kun et individ.

 

Men her var det vel snakk om SV (eller vorsteh) rasen (e) og hva som er vanlig. Du skrev heller ikke noe om, at det kun var i skogen, eller tett skog de kun slo ut 100m. Og i tett skog er jo det ok., på vanlig jakt. Men de fleste av de gode vorsteh hundene, blir også brukt på jaktprøver og da kan 100m selv i tett skog, være noe snaut. Da blir det avlet på hunder, som er kurrant å bruke (og trene) på dette. Vi regner vel at hunden må ha kontakt (synskontakt) for hvert 3 - 5 min. og da er det ok. på prøve. Men mange jegere, ønsker det litt trangere i tett skog. Men tett skog, er en ting! Er det mer åpnet, kan hunden se deg på lengere hold og ikke komme innom og da blir søksbredden noen langt annet. Og hva som er vanlig utslag (til hver side) for rasene, er noe annet enn det du ønsker og påstår.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 5 strihårede vorstehre og 3 Gordonsettere.Vært prøveleder på skogsfuglprøver,gått masse kjentmann på skogsfuglprøver.Deltatt på skogsfugl og lavlandsprøver.Har nok sett mere enn hundre forskjellige hunder i skogen.Jeg mener at en hund som er ute av syne 3-5 minutter har for stort søk.Det kan fungere på de aller stødigste hundene som har et forutsigbart søk.En hund som går for stort begynner veldig fort og tjuvreise,og spesielt om den er dårlig dressert i tillegg.En hund som går for stort i skogen, gjør etter min mening jakten unødvendig vanskelig.Man blir stående mye og vente på hunden.Ofte ser man slike hunder komme inn bak.Og når man blir stående mye og vente på hunden, så blir det dårlig fremdrift i terrrenget også.Bedre med en hund som ikke går så stort og heller kunne gå raskere selv.Våger den påstanden at man får med seg mere terreng om dagen på denne måten.Men jeg vil ha en Vorsteh som er fy fy for NVK.Jeg bruker den først og fremst som skogsfuglhund. Den driver rådyr,elg og villsvin med los(Støtende hund).Sporer og river ned påkjørte eller skadeskutte rådyr.Aporterer alt jeg ber den om.

Men er 15 år siden jeg var på jaktprøve nå.Og ingen peiling på høyfjellsprøver og høyfjellsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 5 strihårede vorstehre og 3 Gordonsettere.Vært prøveleder på skogsfuglprøver,gått masse kjentmann på skogsfuglprøver.Deltatt på skogsfugl og lavlandsprøver.

Du har tidligere ordlagt deg på en måte, som er tvilsom til dine kunskaper, om vorsteh rasen gennerelt. At du har dine egene ønsker for rasen, vedrører ikke spørsmålet om rasen.

 

Og jeg stusser også litt på det du skriver nå, du brude ha bedre kjenskap til rasene, enn det du tidligere har kommet med. Men med den erfaringen, så har du vel premierte skogsfuglehunder (eller lavland) og da kunne det vært interessant å vite fullt navn på dem. :)

 

Da jeg tidlig på 80-tallet kjøpte min første KV og meldte meg inn i foreningen, har jeg jaktet mest med jegere som har vorsteh. Med over 30 år på jaktprøver (høyfjell, vinter og skog), har jeg også sett ("litt") til nærmere 100 vorsteh hunder på prøver og mange hundre andre hunderaser.

 

Du skriver også at du driver med noe, som er fy...fy av NVK og som gjør deg mer tvilsom. Ikke det at forskjellige former for jakt, er problematisk. Men spessielt at du bruker din hund som "støtende" hund, tyder på at du ikke har dressur, eller at du missbruker evnene til huden. Tar den ikke stand, du som kan så mye om vorsteh?

 

Å spore hårvilt (i band), gjør vel de fleste vorsteh, selv uten spessial trening. Men å bruke dem som løshund, på skadeskutt hårvilt (her i Norge) er betenkelig. Dine kommentarer og måte å bruke hund på, er også ganske tvilsomme. Så jeg undrer på din kompetanse og erfaring.

Link to comment
Share on other sites

TS. Vorsteh kan være det du ser etter, enten det er KV, eller det er SV. Jeg har hatt flere av dem. Nå, har jeg bare EN - SV.

 

Du skriver at du er hovedsakelig ute etter en apportør, dernest en ettersøkshund. Etter søk etter hva?

 

Det er hunder som kan matche Vorsteh på apport, men sjelden noen som er bedre, uansett rase i Europa. De apportere alt, med rett trening, ikke bare vilt. De fikser greit ettersøk og det er heller ikke noe problem, å få dem godkjent som ettersøkshunder.

Link to comment
Share on other sites

Måten du svarer meg på med å anklage meg som en tvilsom person gjør at jeg ikke vil fortsette diskusjonen her.Denne tråden handler om allsidig vannapportørSå vi skal ikke misbruke denne tråden for trådstarter.

Vil du diskutere mere kan du ringe meg på 90963606. Navnet mitt er Nils Klund

Link to comment
Share on other sites

Måten du svarer meg på med å anklage meg som en tvilsom person gjør at jeg ikke vil fortsette diskusjonen her.

Hvis du ikke tørr oppgi dine premierte hunder, på et åpent forum, kan du jo sende meg en PM med data. Ellers er jeg enig i, at denne diskusjonen oss to i mellom, er lite interessant for meg også.

 

Nå henviser du til vannapport, men det vi to har diskutert, er din mening om hvordan en vorsteh hund bør være og IKKE hvordan den egentlig er! Det er det, jeg er uenig i. Vorsteh takler all apport, også vannapport. Og ja, foreløpig så tviler jeg på din kompetanse.

Link to comment
Share on other sites

TS. Vorsteh kan være det du ser etter, enten det er KV, eller det er SV. Jeg har hatt flere av dem. Nå, har jeg bare EN - SV.

 

Du skriver at du er hovedsakelig ute etter en apportør, dernest en ettersøkshund. Etter søk etter hva?

 

Det er hunder som kan matche Vorsteh på apport, men sjelden noen som er bedre, uansett rase i Europa. De apportere alt, med rett trening, ikke bare vilt. De fikser greit ettersøk og det er heller ikke noe problem, å få dem godkjent som ettersøkshunder.

 

 

Ettersøks hund etter storvilt, har løyve på nokre hjortar og rådyr så er kjekt og ha ein ettersøks hund om uhellet skulle være ute.

Link to comment
Share on other sites

Og du hendelse så dette temaet med hund kan foråsake følelser i sving.

 

For å forenkle mitt innlegg litt meir.

 

Eg er på utkikk etter ein hund som kan apportere fugl, fortrinnsvis i vatn/sjø.

Og ein hund som kan brukast på ettersøk på storvilt om uhellet skulle være ute.

Er ikkje på utkikk etter rein ståande fuglehund da eg har lite innteresse for dette.

Terrier er heller ikkje min type hund då eg likar litt "større" hundar.

 

Jaktar mykje langs land etter sjøfugl og ein god del i skjul med lokkefugl i sjø.

Drømmehund er ein hund som klarar og sitje i ro med meg og apportere skutt fugl når eg gjer den kommando om det.

Link to comment
Share on other sites

Retrivere er gennerelt meget gode apportører og gode på spor. Så velger du det, er det ikke et dårlig valg. Selv om jeg ikke vet all verden om disse rasene på jakt, holder jeg en "knapp" på Flat coated retriever som vannaportør og på spor/jakt holder jeg "knappen" på Labrador Retriver (også mye brukt av politi/forsvar/tollvesen, samt som blindehunder). Labradoren gjør det også meget bra på jaktprøver, for disse rasene. Til dine to hovedkriterier, er det vel like mye smak og behag.

 

Vet ikke hva andre (som har mer greie på rasen) vil si, men jeg vil tro at en såkalt jakt Labrador kan være like vanskelig å få til å sitte stille, som de flest andre heite jakthunder. Kanskje en vanlig Labrador gjør nytten for deg og til ditt bruk. Uansett så er god dressur, en fordel.

 

Det er en del sykdom innen retriver rasene, så vær litt obs. Bl.a. problemer med øynene og løse øyelokk, samt div. annet.

 

Men om de er noe bedre til ditt bruk, enn vorsteh rasene, tviler jeg på. Ditt valg. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fikk meg jaktlabb for 3år siden, jeg er storfornøyd. Fantastisk familiehund, rolig i hus og turbo i skogen. Han er godkjent ettersøkshund. Rasen har jo stor arbeidslyst så med rett trening kan du lære den det meste. Bruker min som apportør, ettersøkshund og støtende hund på rådyrjakt. Jakter rådyr i ett terreng med mye sau men bikkja bryr seg overhode ikke om sauen, om dette er malen for rasen vet jeg ikke.

 

Men ta deg tid til og finne rett kull vist du velger jaktlabb. Finnes veldig mye bra i Sverige, utvalget er jo noe begrenset her til lands. Som geco5 skriver er det noen arvelige sykdommer og være obs på, dette gjelder også jaktlabben men ikke i like stor grad som den feite slappe labradoren med korte føtter :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...