Jump to content

Svampete Hensholdt


ulf

Recommended Posts

Jeg har en Hensholdt 4-16x56 som jeg kjøpte brukt for 1,5 år siden.

 

Det er et bra kikkertsikte, men to ting irriterer:

 

1. Det belyste retikkelet fungerer dårlig. Man kommer ikke unna å lyse opp hele retikkelet, og det er jo ingen vits. Så mye lys er bare en ulempe, selv om det er aldri så lite intensivt. Det er vel sånn det må være når kikkerten egentlig er designet for å skyte på folk :| , så det er vel ikke noe å gjøre med. Skumringsjakt er ikke primærbruken uansett.

 

2. Klikkjusteringen er skarp og fin sideveis, men av en eller annen årsak er det ikke sånn på høydejusteringen. Da jeg skulle justere nullpunktet og skrudde av beskyttelselshetten oppdaget jeg at det faktisk er forskjell på tårnene:

 

Her er sidejusteringen:

SA%20telefon%20varingr%202015%20674.jpg

 

Her er høydejusteringen:

 

SA%20telefon%20varingr%202015%20673.jpg

 

Som sagt føles sidejusteringen mye bedre enn høydejusteringen. Det høydejusteringen jeg bruker mest:(

 

Går det an å "bytte tårn", få ettermontert tårn med like direkte følelse på høydetårnet også?

Link to comment
Share on other sites

kan du bare dreie siktet 90 grader i ringene slik at sidejusteringen blir høydejustering, så slipper du å miste nattesøvnen.

Hmm? Da kommer jo parallaksejusteringa og lysbryteren ned? Ikke voldsomt praktisk. Han må vel heller krype nærmere rådyrene sine :wink:

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...