Jump to content

Ut av dvale!


Malle

Recommended Posts

Etter 13 år med pistolskyting gikk jeg dørgende lei. Faktisk så lei at jeg ikke har orket å ta turen på pistolbanen en eneste gang på nesten tre år. Den eneste formen for skyting jeg har bedrevet, foruten bueskyting (mye bueskyting :) ), er trening med hagle og rifle før jakten. Grunnen til at jeg gikk lei var ikke skytingen i seg selv, men snarere at jeg satt tre perioder som formann i min (den gang) lokale pistolklubb. Hvilket betydde at jeg også ble sekretær, banemester, kasserer osv :( . Det ble ihvertfall ikke mye tid til skyting.

 

Siden den gang har jeg flyttet til Hamar og i dag fikk jeg det for meg at jeg skulle avlegge Hamar Pistolklubb en tur. Det er jeg glad for! Ikke bare var det godt å skyte litt pistol igjen, men trivelige lokaler, og ikke minst trivelige folk, gjorde at jeg nå har bestemt meg for å komme i gang igjen. Det var betryggende å se at jeg fortsatt er i stand til å treffe "svarten" på 25 meter med Glocken' og neste trening skal jeg teste om jeg fortsatt duger med revolveren :) . Det blir nok fortsatt størst satsing på bueskytingen, men jeg har så smått begynt å glede meg til neste års pistolfelt sesong :D !

 

Vi sees i løypa!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil ha et litt flåsete svar på det, så kan man jo sende en "aktiviteslogg" til nærmeste våpenkontor ...

 

(Ja en spøk selvsagt, men med en liten alvorlig undertone.... Jeg har hørt at det finnes drøye 30 000 håndvåpeneiere i landet - og ca 1000 av disse finnes på resultatlistene innimellom. Tolk dette helt fritt - jeg har mine meninger men hører gjerne andres først....)

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt at det finnes drøye 30 000 håndvåpeneiere i landet - og ca 1000 av disse finnes på resultatlistene innimellom.

 

Det stemmer selvsagt at det finnes mange inaktive skyttere her i landet, men hadde norske pistolklubber overlevd uten dem?

Hos oss har vi ikke skytebaner nok dersom alle medlemmene ble aktive. Selv om vi hadde delt opp skytingen på flere tidspunkter.

Og dersom alle de inaktive meldte seg ut, så ville klubben raskt bukket under.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer selvsagt at det finnes mange inaktive skyttere her i landet, men hadde norske pistolklubber overlevd uten dem?

Hos oss har vi ikke skytebaner nok dersom alle medlemmene ble aktive. Selv om vi hadde delt opp skytingen på flere tidspunkter. Og dersom alle de inaktive meldte seg ut, så ville klubben raskt bukket under.

 

Først.....gratulerer med å komme ut av dvalen....supert :-)

 

Videre. Det var ett interessant spørsmål som dukket opp her, hvis jeg kunne velge ville jeg heller valgt å ha en klubb med 50 aktive medlemmer enn 500 passive....hvorfor?? Enkelt egentlig, det er mye lettere å skape aktivitet i en klubb hvor flere medlemmer er aktive, da kunne man arrangert stevner og man kunne hele tiden hatt skyttere som "knivet" seg i mellom for å bli ennå bedre....

 

Realiteten i dag er ett heller middels nivå på mange skyttere....det ser vi feks på resultatene som blir skutt rindt om kring....både i felt og på bane. Tror vi heller burde sett litt på hvorfor vi har disse våpna våre....er det kun for rekreasjon (blikkboser og annet fjas) eller skal vi trene med de for å kunne beherske de under de fleste forhold ?

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil ha et litt flåsete svar på det, så kan man jo sende en "aktiviteslogg" til nærmeste våpenkontor ...

 

(Ja en spøk selvsagt, men med en liten alvorlig undertone.... Jeg har hørt at det finnes drøye 30 000 håndvåpeneiere i landet - og ca 1000 av disse finnes på resultatlistene innimellom. Tolk dette helt fritt - jeg har mine meninger men hører gjerne andres først....)

 

Grey Ghost

 

Joda, jeg skjønner at du ikke mener dette seriøst, men jeg har hørt denne ideen luftet før av en kar som satt ganske høyt oppe i DFS systemet. Meningen var at man skulle få inn manglende kontingenter og "tvinge" folk til å bli aktive. Snakk om å skyte seg sjøl i foten...

 

Jeg synes at vi må akseptere at det finnes mennesker som av familiære, eller andre årsaker, ikke finner tid til aktiviteten i en periode. Det vil i de flestes liv (forhåpentligvis) komme prioriteringer som er viktigere enn skytingen. Det er ikke dermed sagt noen av disse kommer til å utgjøre en trussel mot samfunnet eller skytesporten selv om de har våpen som "støver ned" for en kortere eller lengre periode.

 

Det jeg savner, og egentlig alltid har savnet, er en bredere og mer positiv form for rekruttering av nye skyttere. Dette i forhold til den enkelte klubb og organisasjonene som helhet. Jeg har flyttet mye de siste ti- tolv årene i forbindelse med jobb, og dermed opplevd mange forskjellige klubber og lokaler. En del av disse miljøene er mer egnet til å skremme nybegynnere vekk enn til å få dem til å bli!

Link to comment
Share on other sites

....hvis jeg kunne velge ville jeg heller valgt å ha en klubb med 50 aktive medlemmer enn 500 passive....hvorfor?? Enkelt egentlig, det er mye lettere å skape aktivitet i en klubb hvor flere medlemmer er aktive, da kunne man arrangert stevner og man kunne hele tiden hatt skyttere som "knivet" seg i mellom for å bli ennå bedre....

 

Det er selvsagt fint med aktive skyttere, men tror du en enkelt klubb kan bære alle kostnader med kun 50 medlemmer? Noen kanskje, men neppe alle. Litt avhengig av slags fasiliteter man ønsker.

 

Spørs om ikke mange hadde falt av lasset om årskontigenten skulle være på mange tusen kroner.

Link to comment
Share on other sites

nå må vi også skille mellom aktive medlemmer og folk på resultatlisten.

jeg bruker og være relativt mye på haglebanen på sommeren, men det kunne ikke falt meg inn og delta i noen konkurranse.

 

Hvorfor har det seg slik at det er "farlig" å skyte en konkurranse ??? Veldig mange som tenker slik.....hva er grunnen egentlig ??

 

K.

Link to comment
Share on other sites

nå må vi også skille mellom aktive medlemmer og folk på resultatlisten.

jeg bruker og være relativt mye på haglebanen på sommeren, men det kunne ikke falt meg inn og delta i noen konkurranse.

 

Hvorfor har det seg slik at det er "farlig" å skyte en konkurranse ??? Veldig mange som tenker slik.....hva er grunnen egentlig ??

 

K.

 

Jeg hadde en diskusjon rundt dette spørsmålet med en medskytter under nm i jakt og felt (bue) i år. Han mente at dette var et direkte resultat av at det i dagens samfunn finnes en gjennomgående konkurranse tankegang som mange opplever som et press. Dette mente han spesiellt gjaldt de yngre. Man skal hele tiden prestere og være best. Hvis ikke man er best, så er man en "taper". Det virker som om det er veldig viktig å bli lagt merke til for de yngre, og dermed få bekreftelse på sin egen innsats. Jeg vet ikke om jeg er hundre prosent enig med denne teorien, men jeg tror likevel at han er inne på noe. Da jeg startet som skytter var det en ganske jevn fordeling mellom aldersgruppene, men i løpet av de siste ti til femten årene har snittalderen blitt stadig høyere. Grunnen til dette er nok flerdelt, men jeg har en mistanke om at konkurransepress kan være med på å forhindre rekruttering. Alle legger merke til den som presterer, men de øvrige opplever seg selv som "listefyll".

 

Jeg mener at det må være rom for alle skyttere, uavhengig om de ønsker å konkurrere eller "bare" skyte for moro og egen rekreasjons skyld. Det må skapes et grunnlag for trivsel og inkluderende miljøer for å sikre rekrutteringen. Og ærlig talt; her er det mange klubber og enkeltskyttere som har mye å forbedre. Klarer man å skape trygge og inkluderende miljøer, så er jeg sikker på at man ikke bare øker rekrutteringen, men også å stimulere flere til å stille på stevner på sikt.

 

Skytesporten har, uansett gren, et stort potensiale til rekruttering på tvers av alders- og kjønnsforskjeller, og også i forhold til mennesker med utfordringer i forhold til fysiske funksjonshemninger. Ved en satsning på økt rekrutering i forhold til diversitet, så vil skytesportene kunne befeste seg på en sterk og mer positiv måte i samfunnet enn det som er tilfelle i dag. I sin tur vil dette kunne være med på å lette utøvelsen og "good will" for de av oss som allerede er etablerte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...