Jump to content

Noen bakdeler med justerbar parallakse?


Lindskog

Recommended Posts

Bare noe jeg lurer på: Er det noen som helst bakdeler med justerbar parallakse kontra fast? Hvis jeg har et kikkertsikte med justerbar parallakse og lar den stå på 100 meter, vil det da oppføre seg identisk med et typisk jaktsikte hvor parallaksen er fast på 100 meter? Eller er det noen forskjeller?

Link to comment
Share on other sites

Min subjektive oppfattelse er at sikter med justerbar parallakse er mere uskarp på avstander når parallaksen ikke er justert riktig, enn sikter uten justerbar parallakse. Om dette er helt riktig er jeg litt usikker på. Det kan selvfølgelig også ha en sammenheng med forstørrelse. Det er gjerne slik at jo mere en kikkert forstørrer jo større sannsynlighet er det for at den kommer med nettopp justerbar parallakse :wink:

Link to comment
Share on other sites

:P

Bakdeler - he, he.

 

Jeg har aldri sett en bakdel med parallaksejustering. Men jeg skal jaggu sjekke det ut, for med en parallaksejustering på konas bakdel er det kanskje håp om en litt skarpere ende enn den noe uoversiktlige enden som er der i dag.

 

Artig språk. Det heter jo fordel, så da er det jo naturlig med en bakdel også. Men det blir altså riktigere å kalle det en ulempe.

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Min kones bakdel, er definitivt, en fordel :wink: Hennes fordel(er), er heller ingen bakdel :roll:

 

Språk er gøy. Til trådstarter, så har jeg aldri sett noen ulempe med parallaksejustering, bortsett fra en ting. Den kan sette seg fast, eller løsne - og da garantert på den minst fornuftige innstillingen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når jeg er på jakt med min kikkert 6-24 så setter jeg den på den forstørrelsen jeg tenker jeg vil bruke på aktuelle post, som regel 6x da holdene ikke er spess lange. Og parallaksen setter jeg på det holdet jeg tipper vil være gjeldene når det kommer dyr.

 

På 6x og parallaksen satt til 100så oppfører den seg som en vanlig kikkert, er skarp altså, men justerer jeg opp forstørrelsen og holdet blir kanskje bare 50m så vil den være uklar og man kan også se parallakse feilen (rettikkel flytter seg når man flytter øyet).

Feilen er nok like stor på 6x også men vankeligere å se den.

 

Men på salong rifla har jeg en 3-9 med parallakse justering fra 10yd til uendelig.

Her trenger man virkelig justering. 9x og hold på 10meter blir veldig uklart hvis ikke.

Hadde jeg skulle postert feks på kråke så ville jeg vel stilt parallaksen på en mellomting av lengste tenkelige hold og korteste.

Link to comment
Share on other sites

Slik eg har forstått parallakse justering på kikkertsikter er:

 

Parallakse er enten fast ved 100m for europeiske merker (100Yards for US), eller justerbar. Dei fleste merker velger justerbar når ein passerer 12 x forstørrelse.

 

-Om du har to identiske sikter, men ein med fast parallakse på 100m og ein med justerbar som du stiller til 100m så skal det ikkje vere noe forskjell.

-Det er først ved større enn 12 ganger forstørrelse du tydelig ser at du trenger denne justeringen på normale skyteavstander for å få klart bilde.

-Ein annen viktig funksjon til parallaksejustering er at om du ikkje plasserer øyet identisk likt i forhold til kikkert og siktekorset kvar gang, så kan du få treffpunkt forandring på andre avstander enn det siktet er parallaksejustert til. Dvs har du sikte med fast parallakse eller du sjølv justerer siktet til 100m, men så skyter på 200m så vil du kunne sjå at korset flytter seg ved ulik plassering av øyet. Og dermed få treffpunkt-forrandring.

 

Skal du skyte pressist på veldig korte hold som 10m el.l så er du nesten avhengig av justerbar paralakse sjølv med mykje lavere forstørrelse enn 12 ganger.

 

Ulempene med paralaksejustering tenker eg må vere at det er ein justering ekstra å holde styr, og at den kan komme utilsiktet ut av justering. Eg ser ingen av disse som store problemer.

Har du f.eks et 6-24x sikte med paralakse og skal skyte på ulike hold med forstørrelsen på 6-12 ganger så er det bare å justere til 100m og du har samme egenskaper som tilsvarende sikte med fast parallakse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet hva parallaksejustering gjør.

 

Det jeg tenker på er hvis du har to identiske sikter, ett med justerbar parallakse og ett hvor det er fast på 100 meter, og du så setter den justerbare også til 100 meter. Vil de da oppføre seg helt identisk på alle hold i forhold til skarphet og øyeplassering, eller vil det være forskjell på for eksempel ekstremt lange eller nære hold?

Link to comment
Share on other sites

F.eks. to ulike 3-12x56 sikter (uten parallakse) kan godt oppføre seg ørlitt forskjellig med tanke på dybdeskarphet avhengig av optisk design og brennvidder.

 

Noen optiske design gir mer eller mindre dybdeskarphet på samme forstørrelse, uavhengig av om de har justerbar parallakse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...