Jump to content

§ 22 - Pipe i samme kaliber til annet våpen


Skarvekongen

Recommended Posts

Jeg har ikke 6,5x55 til min Blaser, men har kaliberet i en Sauer. Kan jeg etter endringen i våpenforskriftens § 22 kjøpe en Blaser pipe i 6,5x55 uten å søke, eller gjelder dette kun til samme våpen/låskasse ?

 

"Våpenforskriften § 22 (endring uthevet):

 

§ 22.Erverv av pipe og glidestykke

 

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon. Forhandleren skal i tillegg til de opplysninger som er nevnt i § 40, også protokollføre våpenkortets nummer og utstedende myndighet. Dersom våpeneier beholder gammel pipe, skal dette noteres i forhandlerens protokoll, og ny pipe registreres hos politiet etter melding fra forhandler. Ved distansesalg skal kopi av våpenkort og legitimasjon vedlegges bestillingen, og forsendelsen skal skje som rekommandert post.

 

Endringen trer i kraft 1. februar 2014."

Link to comment
Share on other sites

Gjelder kun det våpenet du skal ha en ny pipe til.

Skal du kjøpe en 6,5x55 pipe til Blaseren må du ha våpenkort på 6,5x55 Blaser pipe.

Holder ikke at du har 6,5x55 i saueren.

Det var svaret jeg fikk fra våpenkontoret ved Sør-Trøndelag politidistrikt.

Link to comment
Share on other sites

Det er et fint spørsmål det der. Det står for meg som klart at Sør-Trøndelag Politidistrikt har lest paragrafen både to og tre ganger før de konkluderte. Det sagt, så er det belegg for deres konklusjon. Årsaken til at jeg sier det, er at det står "for samme kaliber som den som skal skiftes ut."

 

Altså gjelder det pipe til et spesifikt våpen. Det sagt, så skal det være uproblematisk å få innvilget pipe i 6,5x55 til Blaseren også, dog mot gebyr på 1/4 rettsgebyr.

Link to comment
Share on other sites

Tror du skal ta diskusjonen med politiet eller POD for å se om de deler din oppfatning av begrepet "kaliber". :wink:

 

Selv om jeg er enig i at kaliber er avstanden mellom bommene i et løp.

Men kaliber i denne sammenhengen og alle andre sammenhenger når det gjelder våpenloven og erverv er å forstå som patron navnet.

Link to comment
Share on other sites

Det at de som skriver reglene ikke er så flinke med språk er da ikke min feil. :mrgreen: Det er ikke min "oppfatning" av ordet kaliber, det er den korrekte bruken av ordet.

 

Hadde egentlig vært morsomt og kjøpt ei ekstra pipe til børsa og tatt den krangelen...

Link to comment
Share on other sites

Det er en del begrepsforvirring blant politiet.

Løp er det indre hullet i pipe, som er hele stålstykket.

Kaliber er løpsdimensjonen, i enden av pipen freses et patronleie tilpasset den patronen som skal brukes.

Det er åpenbart at det er feil i forskriften, det er nok ment "kamret for samme patron", men slik som det er formulert så kan en med forskriften i hånd kreve hvilken som helst patron med samme kaliber.

Prøv om du vil, det er en tung materie.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...