Jump to content

Søke flere våpen som førstegangskjøper - greit?


Nevian

Recommended Posts

Når man er førstegangskjøper av pistol, er det da problematisk å søke på to ulike kalibre samtidig? Har planer om å søke 0.22 og 9mm. Lurer bare på om det er "brukelig" eller om de bare vil skule på meg om gjør det?

Link to comment
Share on other sites

De fleste jeg kjenner søker på fin (.22LR), Grov (varierende kaliber) og Revolver (.38/357) på første søknaden.

(De starter gjerne med en 9mm og ender opp med å kjøpe en .22 relativt fort etterpå, siden treninga blir dyr):P

 

Siden prisen nå engang er det samme om man leverer inn en eller flere søknader, så er det faktisk lurere å søke på flere med en gang, rent økonomisk)

Link to comment
Share on other sites

Mange hos oss søker på 4 med en gang (Det du maks får uten stevneaktivitet i NSF) og får det innvilget. Jeg kjenner dog til noen klubber som skriver noen rigide erklæringer der de kun får lov til å kjøpe en 22lr første gang, men de er det vel heldigivis få av igjen.

Link to comment
Share on other sites

Siden prisen nå engang er det samme om man leverer inn en eller flere søknader, så er det faktisk lurere å søke på flere med en gang, rent økonomisk)

Har aldri tenkt over at det koster noe å søke. Hvor mye snakker vi?

Link to comment
Share on other sites

Gebyret følger rettsgebyret som settes i statsbudsjettet hvert år. For tiden 860,-

 

Førstegangssøknad: 1 rettsgebyr, etterpå: 1/2. Våpendel er vel 1/4.

 

Selv søkte jeg på 4 våpen første gang uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Førstegangssøknad for våpen ca 800-900.- hvis du allerede har våpen ca 450.-. OBS! Du betaler ikke for å søke, du betaler når søknaden er godkjendt.

Betalte 850 eller noe i dag. Men måtte pent betale da jeg leverte søknaden. De estimerte forresten tre ukers behandlingstid (Trondheim) :(

Link to comment
Share on other sites

Noen våpenkontorer tar gebyret forhåndsbetalt.

Regner med de gjør det for enklere å kunne sende den godkjente tillatelsen i posten etterpå, uten å måtte sende den i oppkrav.

Alternativet er at disse kan bli liggende lenge hos politiet før søker henter og betaler den.

 

Men jeg går ut fra at beløpet refunderes dersom søknaden avslås.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Sunnmøre Politidistrikt tar imot søknader uten betaling og sender faktura ved godkjent. Så får du papirene når den er betalt.

Litt ekstra tidsbruk kontra oppkrav kanskje, men mye mindre hassle for dem. Ikke trenger de rote med tilbakebetaling på ikke godkjent søknad, og jeg synes det er greit å slippe å dra ned på postkontoret for å hoste opp penger.

 

Sent fra min Nexus 6 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...